Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 19-05-2012 23:00

MacBetty
Guest

De gebruikersproblemen van Macbetty

Hallo, ik ben sinds kort MacBetty. Ik heb tientallen jaren gedroomd van een Mac, terwijl ik ondertussen een DOS- later Windowscomputer gebruikte. Mijn computer is erg belangrijk voor mij. Ik gebruik hem meerdere uren per dag. Dit jaar was ik aan een nieuwe toe en ik dacht, nu of nooit, het wordt een Mac.

Ik heb hem nu bijna drie maanden. Ja, hij is prachtig. Ja, hij is veilig. Ja, hij is snel - als je tenminste weet hoe het allemaal werkt. Nee, hij is niet makkelijk. Sjongejonge. Wat een frustratie. Op het ogenblik probeer ik iPhoto onder de knie te krijgen. Allemensen.

De eerste keer dat je het programma opent, vertelt het je, heel optimistisch, dat het helemaal zichzelf wijst, uitleg is niet nodig, maar mocht je onverhoopt vragen hebben, dan kun je terecht bij de helpfunctie. Haha :-(

Als ik een vraag intik in de helpfunctie, krijg ik meestal terug dat hij geen resultaten heeft gevonden voor mijn zoekopdracht. Dan maar zoeken in de helponderwerpen. Als ik die zinnen lees, lijkt het me dat ze net zo goed in het Chinees geschreven hadden kunnen zijn. Anders gezegd, ik snap er geen hout van. Dan maar naar Google. Maar mijn probleem schijnt niet te bestaan.

Gisteren naar de boekwinkel gegaan en daar een boekje gekocht over iPhoto. Dat is het meest effectieve wat ik tot nu toe gedaan heb. Daar staan tenminste plaatjes bij, screenshotjes. Maar ook met het boekje kom ik er niet echt uit. Dat wat er in het boekje staat, dat begrijp ik. Maar dat wat ik me afvraag, staat natuurlijk net niet in het boekje.

En wat wil ik nu helemaal? Een fotootje plaatsen op mijn blog, een paar fotootjes sturen naar een vriend. Dat was altijd makkelijk met Windows. Nooit help opgezocht, nooit forums geraadpleegd, nooit boekjes gekocht. Het ging gewoon meteen de eerste keer goed en het bleef goed gaan. En nu ... oef! Verwarring alom.

Ik hoop op dit forum mensen tegen te komen die me een beetje de weg kunnen wijzen en anders me in elk geval een beetje kunnen troosten. Gedeelde smart is halve smart. Toch?

#2 20-05-2012 01:49

Peter
Doorknoper

Re: De gebruikersproblemen van Macbetty

Hoi MacBetty. Welkom op ons kleine maar fijne forum. Stel je vragen in Apple-Aplicaties en wij helpen je snel op weg met iPhoto en iMovie. Ben benieuwd wat je probleem is.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 20-05-2012 09:27

Sypie
24/7 MacGek

MacBetty, Welkom.

Je problemen met iPhoto kan ik me voorstellen, soms moet je net die ene handeling extra doen die je misschien niet verwacht.

Om een foto per e-mail te versturen:
* Open Mail
* Maak een nieuw bericht aan (CMD+N)
* Klik op de paperclip in de knoppenbalk
* Klik in de linkerkolom op Foto's (onder het kopje Media)
* Klik in het midden bovenaan op iPhoto
* Wacht even tot al je foto's zijn geladen
* Zoek de betreffende foto op die je wilt mailen (meerdere foto's kun je selecteren door CMD ingedrukt te houden terwijl je andere foto's aan klikt)
* Zorg dat "Verstuur voor Windows geschikte bijlagen" is aangevinkt
* Klik op Kies bestand
* Maak de rest van je mailbericht af en klik op Verstuur
(Er kan een klein verschil in zitten omdat ik Snow Leopard gebruik =10.6, terwijl jij misschien met Lion =10.7 werkt)

Wat een andere optie is, die altijd in heel veel programma's werkt: sleur en pleur. Dit klinkt heel lomp maar dit is iets wat Apple veel gebruikt, slepen en loslaten van een bestand.

* Open Mail

* Open iPhoto
* Selecteer de foto's die je wilt versturen
* Sleep de foto's naar het nieuwe e-mailbericht
* De foto's staan nu in het mailbericht

Om een foto op een forum of iets dergelijke te zetten:
* Zoek de mogelijkheid om een foto in je bericht te zetten (op Mac4Dummies is het een omweg omdat het eerst in de Galerij moet)
* Klik op de link om een bestand toe te voegen
* Er verschijnt een soort Finder-venster op je scherm waarmee je door al je mappen en bestanden kunt bladeren
* Zoek de betreffende foto op die je wilt plaatsen (meerdere foto's kun je selecteren door CMD ingedrukt te houden terwijl je andere foto's aan klikt)
* Klik op Kies
* De foto's worden nu ge

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 20-05-2012 09:59

MacBetty
Guest

Hoi Peter,
Dank je wel voor je welkomstwoorden. Ik zal mijn vragen meer specifiek maken in het applicaties-forum. Ik wou hier vooral even een indruk geven van hoe moeilijk ik het vind. Heb hier gelezen over mensen die van de Windows-hel in de Mac-hemel terechtgekomen zijn en ook bij Apple schijnen ze te denken dat ze het super gemakkelijk hebben gemaakt, intu

#5 20-05-2012 10:46

Justhan
Wichelvrouwtje

Hallo MacBetty.
Even een kleine tip m.b.t. de accenten: wanneer je bijv. de e-toets vasthoudt op het moment dat je hem in je bericht wil zetten, zul je zien dat je alle accenten die mogelijk zijn met die letter te zien krijgt.

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#6 20-05-2012 11:35

MacBetty
Guest

Hoi Justhan,
Dank je voor je reactie. Dat van ingedrukt houden, dat heb ik ook ergens gelezen, dus heb ik het ook geprobeerd. Het leek me handig. Maar als ik bijvoorbeeld de e ingedrukt houd, dan krijg ik dit:
eeeeeeeeeeee en geen accenten dus.

#7 20-05-2012 11:45

peterp0st
The Postman

MacBetty wrote:

Ben ik nou de enige die zo zit te modderen?

Nee hoor,hier is er nog een.MacBetty wij hebben een dubbel probleem,we moeten iets nieuws leren en iets ouds afleren maar stug volhouden je wordt er voor beloond smile

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

#8 20-05-2012 12:00

MacBetty
Guest

Thx Peterpost, dat troost.

Wat dat afleren betreft, dat ben ik eigenlijk niet van plan. Ik kom overal Windows-computers tegen en die wil ik gewoon kunnen blijven gebruiken. Ik zie het niet als afleren, maar als bijleren. Dat is waarschijnlijk lastiger dan afleren.

#9 20-05-2012 15:29

MacBetty
Guest

Sypie wrote:

Om een foto per e-mail te versturen:
* Open Mail
* Klik op de paperclip in de knoppenbalk
* Zoek de betreffende foto op die je wilt mailen (meerdere foto's kun je selecteren door CMD ingedrukt te houden terwijl je andere foto's aan klikt)
* Zorg dat "Verstuur voor Windows geschikte bijlagen" is aangevinkt
* Klik op Kies bestand
(Er kan een klein verschil in zitten omdat ik Snow Leopard gebruik =10.6, terwijl jij misschien met Lion =10.7 werkt)

Nadat ik deze post ongeveer 50 keer gelezen had, dacht ik, niet geschoten is altijd mis, ik probeer het gewoon. Ben bovenaan begonnen, denkend, ik zie wel hoe ver ik kom. Inderdaad heb ik Lion, want een brandnieuwe computer. De eerste drie stappen heb ik zonder problemen uitgevoerd: mailprogramma geopend, nieuw bericht aangemaakt, paperclip geklikt. Maar ik vond geen linkerkolom met het woord Foto's en ook geen kopje Media. Toen dacht ik, misschien bedoelt hij nu niet Mail, maar iPhoto. Daar heb ik namelijk wel een kolom aan de linkerkant die het woord 'Foto's' bevat. Dus toen ben ik aan het experimenteren geslagen, wat natuurlijk weer een zootje werd. Ik verlangde hevig naar een knop Annuleren, die ik niet kon vinden, heb Esc geprobeerd maar dat werkte niet, hoe dan ook, uiteindelijk is het me gelukt om alles weer te sluiten. Maar niet om een foto te versturen via Mail dus. Ik zag nog wel ergens 'Verstuur voor Windows geschikte bijlagen' langskomen. Dat was netjes aangevinkt. Op een bepaald moment kwam Mail ook nog met de mededeling dat Hotmail mijn wachtwoord niet accepteerde. Dat heb ik dan maar zo gelaten, voor het moment.

Ja, ik ben echt heel dom. Als ik weer moed heb, ga ik de tweede methode proberen.

#10 20-05-2012 15:41

peterp0st
The Postman

Sypie heeft misschien een andere versie van OSX bij jouw ziet het er ongeveer zo uit.

455_1337521165.png

Last edited by peterp0st (20-05-2012 16:40)

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

Board footer