Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 05-07-2012 19:52

MacBetty
Guest

Mac/Os X verklarende woordenlijst

Hier een draadje over woorden en wat ze bij de Mac betekenen.

In het draadje dat nu 'Gebruikersproblemen van MacBetty' heet, kwamen er al een paar langs. Andere raadde ik uit de context. Maar een lijstje is handiger.

Alias - dit is wat in Windows een snelkoppeling genoemd wordt. Een soort link dus, naar een andere plaats op de computer. Werkt eigenlijk hetzelfde als een link op het internet, maar dan binnen je eigen computer.

Dupliceer - als je dit kiest, maakt de computer een kopie van je bestand, maar zonder de kopie een eigen naam te geven. Dat moet je daarna nog doen met 'bewaar als'. Handiger is het om meteen 'bewaar als' te kiezen, dan kun je het naamgeven niet vergeten.

Spotlight - de zoekfunctie van de Mac.

Spotlight-opmerkingen - tags. Of Spotlight-opmerkingen ook door andere programma's als tags herkend worden, weet ik nog niet.

Last edited by MacBetty (06-07-2012 08:59)

#2 05-07-2012 20:15

Peter
Doorknoper

Re: Mac/Os X verklarende woordenlijst

Een alias is wel een snelkoppeling maar er meerdere soorten snelkoppelingen.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 05-07-2012 20:18

MacBetty
Guest

Peter wrote:

Een alias is wel een snelkoppeling maar er meerdere soorten snelkoppelingen.

Kun je dit uitleggen?

#4 05-07-2012 20:26

Peter
Doorknoper

Er zijn snelkoppelingen die werken vanuit systeemniveau (o.a. dock) en er zijn er die je zelf in de finder kunt aanmaken. Dat heeft echter alleen maar zin als je zo'n alias in de finder in het linker rijtje plaatst, zodat je direct b.v. een projectmap ter beschikking hebt. Dus niet op je bureaublad, zoals we "vroeger" in OS-9 (en lager) gewend waren.

Zet zo weinig mogelijk bestanden e.d. op je bureaublad. Dat belast alleen maar je geheugen extra. Er staat hier op het forum voldoende info over deze zaken.

#5 05-07-2012 21:23

MacBetty
Guest

Peter wrote:

Er zijn snelkoppelingen die werken vanuit systeemniveau (o.a. dock) en er zijn er die je zelf in de finder kunt aanmaken. Dat heeft echter alleen maar zin als je zo'n alias in de finder in het linker rijtje plaatst, zodat je direct b.v. een projectmap ter beschikking hebt. Dus niet op je bureaublad, zoals we "vroeger" in OS-9 (en lager) gewend waren.

Zet zo weinig mogelijk bestanden e.d. op je bureaublad. Dat belast alleen maar je geheugen extra. Er staat hier op het forum voldoende info over deze zaken.

OK, dank je. Even parafraseren om te zien of ik het goed begrepen heb.

Er zijn twee soorten snelkoppelingen (aliassen). Het eerste soort wordt geregeld door het systeem, dat zijn bijvoorbeeld de icoontjes in het Dock. En die je te zien krijgt als je het Launchpad activeert, neem ik aan? Die in het dock zijn snelkoppelingen naar je bureaublad.

Daarnaast kun je vanuit de Finder zelf snelkoppelingen (aliassen) maken. Het is het beste om die snelkoppelingen niet op het bureaublad te plaatsen, maar onder de favorieten in de Finder.

(Hoe dat dan zou moeten is mij voorlopig een raadsel, maar dat kom nog wel.)

Last edited by MacBetty (05-07-2012 22:05)

#6 05-07-2012 21:40

Peter
Doorknoper

Nee. Die in het dock staan worden normaliter gebruikt om programma's te openen.

En idd geen mappen op je bureaublad. Dat kan onderdeel zijn van de oorzaak waardoor een deel van jouw documenten niet meer in jouw account zijn opgenomen.

Sleep die mappen vanuit je bureaublad eerst allemaal in je thuismap, voordat je ze in de finder als een alias gaat aanmaken. Rechtstreeks vanaf je bureaublad in de aliasrij slepen kan ook een onderdeel zijn van het probleem dat bepaalde documenten niet meer door je account zijn opgenomen.

Zeker als je al met je Mac hebt gewerkt en een firmware-update hebt gehad kunnen ze zelfs helemaal verdwijnen. Ook zelfs door een security-update.

#7 05-07-2012 22:21

MacBetty
Guest

Blijkbaar heb ik het weer niet goed begrepen. Ik geef het op voor vandaag, ga een glaasje wijn drinken.

Dank je voor alle moeite die je hebt gedaan om het me duidelijk te maken.

#8 06-07-2012 08:48

MacBetty
Guest

Thuismap - de map waar de bestanden in staan van de hoofdgebruiker van de computer. Bij mij is hij op de volgende manier te vinden: Klik op het gezichtje vooraan in het Dock. Dan verschijnt bovenaan het scherm het woord 'Finder' met een rij woorden ernaast. Dat is een menu. Als je op een van die woorden klikt, verschijnt er, als een rolgordijntje, een lijstje met woorden. Dat is ook een menuutje. Een van de woorden in de Finder-regel is 'Ga'. Klik je daarop, dan krijg je een lijstje waar 'Thuismap' tussen staat. Ervoor staat een huisje. Erachter staat de toetscombinatie die je kunt gebruiken om meteen naar de thuismap te gaan: Shift Cmd H. Dat betekent dat je de toets Shift (de hoofdlettertoets, die met het dikke pijltje zonder blokje eronder) en de toets waar 'cmd' op staat, samen even ingedrukt moet houden terwijl je de H tikt.

Rasterweergave - als je de inhoud van je computer laat zien in de vorm van postzegeltjes.

Lijstweergave - als je de inhoud van je computer laat zien in de vorm van een lijst.

Appeltje - daar zijn er twee van. Het ene is de toets waar 'cmd' op staat. Die wordt door sommige mensen 'appeltje' genoemd. Het andere is het plaatje van een appeltje helemaal linksboven in je beeld. Daar kun je op klikken en dan komt er een menuutje tevoorschijn. Dat is waar je moet zijn voor het updaten van je systeemsoftware (OS X). Klik daarvoor op het woord 'software-update'.

Options-toets - dit is de toets waar 'alt' op staat.

Software-update - dit is de update van je systeemsoftware (OS X). De update van andere software, van programma's die je op je Mac hebt staan, gaat via de App-store.

Last edited by MacBetty (06-07-2012 09:17)

Board footer