Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 10-07-2012 14:53

peterp0st
The Postman

Plakken of Verplaatsen?

Ik snap deze uitleg niet.

Wanneer je namelijk een bestand knipt en vergeet te plakken of een ander bestand op het klembord plaatst dan raakt het bestand verloren.

Dat risico loop je toch ook met de optie verplaatsen want ook dan moet je het bestand eerst op het klembord zetten?

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

#2 10-07-2012 18:39

Peter
Doorknoper

Re: Plakken of Verplaatsen?

Ik vind die methode dan ook teveel risico hebben. Beter eerst in je thuismap slepen en dan in de map waarin het thuis hoort. (projectmap)

Je kunt evt. Ook met cmd-c een kopie maken van het bestand en dat meteen met cmd-v in de map plakken waar het thuis hoort. Maar dan kun je verward raken met het origineel.

Het zijn allemaal dingen waarmee je al rekening moet houden als je een nieuw bestand gaat aanmaken. Realiseer jezelf wat voor bestand je gaat maken en waarvoor. Als het een nieuw doel is waar meerdere bestanden moeten worden aangemaakt worden (project) maak er dan een nieuwe map voor aan in je thuismap met de juiste projectnaam. Sleep de map in je finder-rijtje waardoor er daar een alias verschijnt. Pas als je dit hebt gedaan kun je die map ook kiezen als je je nieuwe bestand wil gaan opslaan (cmd-shift-s) Staat je projectmap niet in je aliassen-rijtje, kun je hem niet kiezen. Als je er eenmaal een bestand in hebt opgeslagen, kun je voortaan altijd die map blijven kiezen, of je hem nu wel of niet in dat rijtje laat staan.

Als je de volgende dag je laatste bestand snel wil openen, ga dan op je bureaublad direct onder het Appeltje naar "Recente bestanden" en kies dat bestand. Dan wordt meteen het programma en dat bestand geopend.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 10-07-2012 20:51

Sypie
24/7 MacGek

Verplaatsen is een directe methode, net als plakken. Ik denk dat het meer de naam is. De onderliggende actie is gelijk.

Misschien dat ze Lion nu zo gemaakt hebben dat Finder onthoudt wat je doet, welke handelingen je gedaan hebt met betrekking tot knippen en plakken in de Finder. Misschien heb je daar met Verplaatsen geen last van.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 11-07-2012 20:08

MacBetty
Guest

Oh, hier staat de vraag van peterpost die ik kwijt was.

Ik heb dat verplaatsen dus geprobeerd, op de manier die Paul vertelde en die precies zo beschreven wordt in Appletips: http://www.appletips.nl/os-x-lion-einde … %E2%80%A6/
Ik heb dit geprobeerd maar zonder succes. Mijn bestanden verdwenen wel maar arriveerden niet in de map waar ik ze hebben wilde.

#5 11-07-2012 21:29

Justhan
Wichelvrouwtje

Deze manier kende ik niet, maar hij werkt bij mij wel:
:cmd: C: kopi

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#6 11-07-2012 21:45

Peter
Doorknoper

Fred Kaps die kon ook goed blokken laten verdwijnen. wink

Shake your pills before you pick one!wink

#7 12-07-2012 07:34

MacBetty
Guest

Justhan wrote:

Deze manier kende ik niet, maar hij werkt bij mij wel:
:cmd: C: kopi

#8 12-07-2012 09:47

Justhan
Wichelvrouwtje

Nee, bij mij gaat het echt zoals op de pagina van Appletips beschreven: het bestand is dan op de "nieuwe" plaats.

(Jamie Oliver)

#9 12-07-2012 10:08

MacBetty
Guest

Dan heb ik het verkeerd gedaan. Ik ga het weer proberen.

Edit: gelukt!

Last edited by MacBetty (12-07-2012 10:22)

#10 12-07-2012 14:54

Justhan
Wichelvrouwtje

Cool!

(Jamie Oliver)

Board footer