Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 12-07-2012 08:17

MacBetty
Guest

Ergonomie

Ik wil graag een draadje beginnen over ergonomie, maar weet niet welk forumonderdeel daar precies het geschiktst voor is. Als het hier fout staat, merk ik het wel.

Na een paar maanden achter de Mac ben ik zo stijf als een plank en alles doet me zeer, vooral mijn ogen. En dat ondanks mijn toch vrij doordachte opstelling. Ik vraag me af of jullie dat ook hebben, en wat jullie eraan doen. Gebruiken jullie speciale meubels, brillen? Oefeningen, routines? Hulpmiddelen? Software? Instellingen? En helpt dat?

Ik ben op zoek geweest op het internet en kwam o.a. dit tegen: http://www.allaboutvision.com/cvs/irritated.htm

Last edited by MacBetty (12-07-2012 08:18)

#2 12-07-2012 09:01

Peter
Doorknoper

Re: Ergonomie

Dat kan ook in ditzelfde forumdeel.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 12-07-2012 09:30

Justhan
Wichelvrouwtje

Ergonomie begint met een juiste houding en die kan worden bewerkstelligd door (goede) meubels, maar niet alleen. Naast de meubels, zijn ook verlichting belangrijk en vergeet niet de lichamelijke aspecten, nl. zorg voor afwisseling en zorg voor een goede lichamelijke conditie. Met alle denkbare ergonomische hulpmiddelen werken, maar dan toch vier uur intensief dezelfde (herhalende) bewegingen maken (en dus ook vaak in min of meer

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#4 12-07-2012 10:46

MacBetty
Guest

Justhan wrote:

Heeft het er niet mee te maken dat je eigenlijk teveel tijd besteed achter je Mac? Ik begrijp dat je heel graag je Mac wilt begrijpen en dat je dat alles tot een succes wilt maken, maar vergeet je daardoor niet dat er ook nog een leven is, naast de Mac? Probeer eens wat strenger (of beter: liever) voor jezelf te zijn en laat die Mac ook eens een (half) dagje slapen.

Je hebt me door. Inderdaad is er leven naast de Mac - en daar gaat het ook om. Mijn computer is een belangrijk stuk gereedschap voor mij. Zolang ik er niet goed mee overweg kan, is het te vroeg om er nieuwe dingen mee te gaan maken. Ik heb nu al maanden niets nieuws meer gemaakt. Daar zie ik enorm naar uit, om dat weer te kunnen. Je moet eerst je gereedschap tot op zekere hoogte beheersen voordat je er creatief mee kunt zijn. Maar misschien wil ik het wel te snel.

Vanmorgen heb ik mijn scherm een heel stuk donkerder gezet, grijzig. Dat is prettig. Ik wou dat ik een computer had met een scherm ter grootte van een vel A4 en van e-paper: geen kleur, geen verlichting. En vergroten op zo'n manier dat de tekst wordt aangepast aan de pagina, zodat je niet heen en weer hoeft te schuiven om te kunnen lezen. Wat een rust zou dat zijn voor je ogen.

Gisteren had ik zo veel last dat ik mijn relaxercise-boek uit de kast heb gehaald. Er staan 10 oefeningen in en daar mag je er eigenlijk niet meer dan twee of drie van doen op een dag. Ik heb gezondigd tegen die regel en deed er vier. Het meest effectief bleken de oefening voor de voeten (!) en die voor de ogen. Dus die zal ik de komende dagen nog een aantal keren doen. En dan proberen om toch wat korter achter het scherm te zitten.

#5 12-07-2012 14:54

Justhan
Wichelvrouwtje

Juist wanneer je zo in de "ontdekkingsfase" zit is het altijd lastig om te stoppen met dat wat je zo bezig houdt. wink
Ook voor het jezelf aanleren van nieuwe dingen is het trouwens beter om zo nu en dan afstand te nemen. Je kunt voor dat soort dingen beter 2 x 1 uur nemen, dan dat je 2 uur achtereen bezig bent met hetzelfde.

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#6 12-07-2012 18:24

MacBetty
Guest

Je hebt helemaal gelijk, Justhan. Ik zal het wat rustiger aan doen.

Dat licht, dat is, zoals je al eerder aangaf, een probleem. Daardoor ga je inderdaad scheef zitten. Ik heb licht van links, en een flink stuk van het raam is bedekt zodat er geen direct licht op het scherm valt. Toch weerspiegelt de hele kamer met alles wat daar is, zich in mijn scherm. Ik had nog opgelet, bij het uitkiezen, dat ik het type nam waarvan het scherm het minst spiegelde. Maar toch. En onder die omstandigheden moet je dan gaan zoeken naar piepkleine driehoekjes. Geen wonder dat je daar vermoeide ogen van krijgt. En gespannen spieren door je hele lichaam, tot in je voeten aan toe. Als je op zo'n 'kappersfiets' zit, zijn je voeten de hele dag bezig met het in stand houden van je houding. Wat een goede zaak is - tenzij je een verkeerde houding aanhoudt natuurlijk, doordat je scheef naar je scherm zit te loeren.

Ook lastig is dat de meeste programma's geen goede zoomfunctie hebben - althans, die heb ik nog niet gevonden. Met OS X kun je wel vergroten, maar dan wordt de tekst niet aangepast, zodat je hem heen en weer moet schuiven. Het lijkt op lezen met een loep. Ook worden de letters brokkelig. Inmiddels heb ik anti-aliasing ontdekt (alt+cmd+\) en dat helpt wel iets, maar niet veel. Toch zijn er ook programma's die dit wel kunnen. Bij FF gebruik ik NoSquint. Daar kan ik instellen hoeveel ik wil vergroten, en dat onthoudt hij dan ook voor me. De tekst wordt aangepast en de letters blijven heel. Het bestaat dus wel.

Last edited by MacBetty (12-07-2012 18:26)

#7 12-07-2012 19:26

Peter
Doorknoper

In de prefs van Safari kun je gewoon de standaard grootte van de tekst vast instellen.

Je kunt tevens de extensie "All Pages Zoom" in Safari zetten, die onthoudt ook netjes alle instellingen van alle tabs. Die gegevens kun je overigens hier allemaal vinden in "Apple Applicaties".

#8 12-07-2012 21:17

MacBetty
Guest

Thx Peter, ik heb het opgezocht.

Eerst heb ik de standaardlettergrootte veranderd en daardoor lazen hele stukken inderdaad heel prettig; de letters bleven scherp en de hoeveelheid tekst per regel werd aangepast aan de lettergrootte. Helaas liepen toen wel weer allerlei knoppen over elkaar heen, wat problemen gaf bij de bediening. Dus dat maar weer ongedaan gemaakt.

Daarna heb ik Zoom by Site erop gezet. Vergroot mooi, knoppen blijven bruikbaar, tekst wordt niet overal aangepast. Vanaf een zekere grootte moet je dus heen en weer gaan schuiven. Maar eerlijk gezegd past NoSquint in FF de indeling ook niet altijd aan. De werking van NoSquint en Zoom by Site komt dus ongeveer overeen. Misschien is het wel door dezelfde ontwikkelaar gemaakt. Zou me niet verbazen. Ook tussen de rest van het extensie-aanbod een boel oude bekenden.

Toen ik toch bezig was, heb ik meteen even cookies van 91 sites verwijderd. Die hadden met z'n allen mijn surfgedrag op Safari gevolgd. Ik zal later nog eens kijken of ik in Safari het plaatsen van dit soort spul nog wat meer kan beperken.

#9 12-07-2012 22:11

Sypie
24/7 MacGek

Ja, dat kan. En om het topic een beetje leesbaar te houden kun je dat hier vinden.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#10 12-07-2012 23:25

Peter
Doorknoper

Die link had ik ook al gegeven voor de extensies. Safari Cookies is echter een plugin die bij Software van Derden te vinden is.

Eigenlijk zijn die extensies ook van derden natuurlijk. wink

Board footer