Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 28-12-2012 00:01

appellover
Guest

Re: Partioneren externe HD

Krijg steeds deze boodschap ,wordt er dan een reservekopie gemaakt?

Time Machine kan het maken van de reservekopie op 'VERBATIM HD' niet voltooienEr zijn geen schijven waarvan een reservekopie moet worden gemaakt. Dit kan gebeuren als alle schijven zich in de lijst 'Maak geen reservekopie van' bevinden.

Om de lijst te bewerken, opent u het voorkeurenpaneel van Time Machine en klikt u op 'Opties'.

MacBookAir 13,i5;Macmini 2011;iPad 1 32gb+3G;iPad air 16GB;Iphone5.

#12 28-12-2012 12:10

Peter
Doorknoper

En dat is precies wat Sypie al bedoelt te zeggen. Het lijkt alsof je te moeilijk denkt. Maar je oorspronkelijke eerste post ging over meerdere problemen. We krijgen op deze manier geen kans om die problemen uit elkaar te trekken en apart te behandelen.

1. Het fragmenteren van een 2TB schijf via "Schijfhulpprogramma" lukt niet.

2. Je wilt verschillende backup's op dezelfde schijf maken via TM, maar ook met Super Duper.

3. Het resultaat van de back-up door TM is zero, omdat je blijkbaar de instellingen van TM verkeerd hebt aangeklikt.

Waar wil je dat we gaan beginnen?

Shake your pills before you pick one!wink

#13 28-12-2012 13:16

Sypie
24/7 MacGek

Puntje 1 is opgelost, zie het laatste bericht van Appellover

Puntje 2 is begrijpelijk. Ik zal uitleggen waarom:
Met Carbon Copy Cloner of Super Duper kun je een incrementele bootable back-up maken. Dit betekent dat de laatste wijzigingen die je gedaan hebt óók in de back-up zitten, net als bij Time Machine. Hierdoor hoef je bij het crashen van je harde schijf niet eerst OSX weer opnieuw te installeren, je kunt opstarten vanaf de USB-schijf en daarna kun je wel weer verder kijken. Je down-time is dus nagenoeg nul. Handig wanneer je een hoog uurtarief hebt óf vaak snel werk moet afleveren. Punt 2 zou ik me verder niet te druk om maken, als het loopt dan loopt het, net als met Time Machine.

Puntje 3: Het instellen van Time Machine: is niet zo heel lastig. Het punt is dat Time Machine van jouw Mac een back-up maakt, behalve van de systeembestanden. Wanneer je een crash hebt of je wilt overnieuw beginnen dan zul je toch eerst OSX moeten installeren waardoor je al die bestanden al hebt. In de voorkeuren van Time Machine moet je alleen aangeven welke mappen je NIET mee wilt laten back-uppen. In mijn geval is dat de map Downloads. Hierin komen namelijk ook tijdelijke bestanden die ik met Safari download. Deze wisselen vaak en zijn niet zo belangrijk dat ik ze moet back-uppen. Zijn ze wel belangrijk dan zet ik ze meteen in de juiste map zodat ze meegenomen worden in de back-up. De rest van de mappen, zoals je Macintosh HD moet je dus niet uitsluiten, daarmee sluit je meteen alles uit omdat dit de harde schijf is. Sluit ik de harde schijf uit van het back-uppen dan is onderliggende inhoud al niet meer belangrijk. Kijk dus goed naar welke mappen je hebt uitgesloten van je back-up.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#14 28-12-2012 14:12

Peter
Doorknoper

Hopelijk is dan met jouw post dit probleem in een duidelijk leerproces voor de ts afgerond. Ik ben een grote voorstander problemen eerst duidelijk te onderscheiden en te proberen de vragensteller in een doe-het-zelf-methode, zelf de oplossingen te laten ontdekken en op die manier kennis op te laten bouwen, net zoals in een technische scholing gebruikelijk is. Dat levert in de praktijk betere en meer zelfstandige technici (en in ons geval dus betere Mac-gebruikers) op. Dat we het zelf goed weten is dus niet zo belangrijk, maar de wijze waarop kennis wordt overgedragen dus wel. Deze stelling werd ons 25 jaar geleden op de lerarenopleiding al ingepeperd......

#15 28-12-2012 22:10

Sypie
24/7 MacGek

Ja, dat is nog steeds zo (ik zit op een lerarenopleiding) maar op internet is het heel normaal om een antwoord zo snel mogelijk te krijgen in plaats van de vragen die je aan een leerling zou vragen. Hier kunnen wij, maar ook de topicstarter (TS) niets aan veranderen, het internet is groter dan we kunnen beheersen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#16 29-12-2012 01:14

appellover
Guest

Ga het proberen
Was niet mijn bedoeling dat beter en Sypie discussie begonnen over wie nu leraar is.
Excuses hiervoor .

Heb van alles geprobeerd ,maar blijft " er is geen schijf waar een reservekopie van gemaakt moet worden".
Bij de opties blijft bovenaan in het lijstje van "maak geen reservekopie van" staan HD Macintosh welke ik niet kan aanklikken (grijs) en dus ook niet kan weghalen maar van deze schijf moet nu juist wel een reservekopie gemaakt worden.
Hoe krijg ik die  weg uit de lijst ?Of hoe krijg ik die lijst helemaal leeg ?

Last edited by (29-12-2012 01:14)

#17 29-12-2012 02:34

Peter
Doorknoper

Het gaat er niet om wie leraar is of niet. Het gaat erom dat we zodanig leren van onze problemen en handelingen, dat we daar later wat mee opschieten. Er zijn hier heel veel lezers, die zaken onthouden en er iets aan kunnen hebben.

Ik ben een ouwe zak en ik snap nog steeds niet wat de oorzaak is van je foutmelding. Ik kan daar alleen maar een vinger achter krijgen als we vanaf het begin, stap voor stap precies weten wat je hebt gedaan.

Een andere optie is, dat de partitie die je hebt aangewezen voor de TM, nu te klein is geworden om als TM-schijf te dienen. Er moet een bepaalde verhouding zijn t.o.v. de schijf waarvan hij de updates maakt. Hoe groot is die partitie en hoe groot is je interne HD?

#18 29-12-2012 12:45

appellover
Guest

Goedemorgen Peter,
Over ouwe zak gesproken,heb zelf ook aow dus behoor ook tot die categorie .
Zal even uitleggen :
Heb nu 3 partitie's op buroblad staan. A,B en C heb ik het genoemd.
OP B staat back-up gemaakt met Super Duper.
Wil op A back-up van TM.
De interne schijf is 320 GB waarvan 245 GB beschikbaar (gebruikt 74,19 GB)
D e externe partitie schijf is 666 GB.
Als ik in Tm opties aanklik komt er een lijst :laat deze onderdelen weg uit reservekopieën :
In deze lijst staan :
Macintosh HD      74,19 GB     ("grijs" dus aanklikken kan niet)

En de drie delen van de externe HD (dat is prima want daar hoeft geen reservekopie van gemaakt te worden)

Daaronder staan een + en - teken.
Volgens apple info zou je met het - teken iets uit de lijst kunnen verwijderen zoals b.v. de Macintosh HD.
Maar dat lukt dus niet omdat deze schijf "grijs" is
Heb al alle mogelijke toetscombinatie's geprobeerd  (cmd/alt/ctrl) maar het blijft grijs.)
Hoe krijg ik die interne HD weg uit die lijst .
Pas dan maakt TM een reservekopie van de interne HD.

Groeten Ron

#19 29-12-2012 14:54

Peter
Doorknoper

Sypie heeft eigenlijk al antwoord gegeven. Als jeTM instelt wijs je de doelschijf aan en kun je idd niet je interne aanwijzen.
TM kan echter in de war raken en of jou ook in de war brengen omdat er drie schijven worden aangevoerd waarvan er maar eentje wordt gebruikt. Wat is de meerwaarde voor jou met TM als je al C Cloner op dezelfde schijf laat werken? Met C Cloner kun je ook al je bestanden meenemen en als de schijf stuk gaat heb je evengoed niks.

#20 29-12-2012 20:45

Sypie
24/7 MacGek

Op het moment dat je TM op een eigen partitie laat werken zal die niet zo snel in de war raken. Misschien de gebruiker wel, maar dat is bijzaak.

Board footer