Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 08-01-2013 13:12

rene
Guest

VPN verbinding

Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum en heb een vraag over VPN op je MAC
Het lukte me om een VPN verbinding op te zetten. Kan zien dat ik ook verbinding heb maar krijg geen beeld van de externe  VPN computer. Op een Windows PC krijg ik wel beeld waarbij ik de documenten kan laden en bewerken,
Heeft iemand een idee wat ik moet doen ?
Alvast bedankt
Groet
René

#2 08-01-2013 17:35

Peter
Doorknoper

Re: VPN verbinding

Interessante vraag. Heeft vast met een instelling te maken en met het hulpprogramma dat je gebruikt. Sypie en Michel weten meer over dit soort verbindingen.

Normaliter gebruik ik sftp voor een verbinding met een andere Mac/server. Dat doe ik via Transmit en dan krijg je twee vensters, zodat je van de ene op de andere kunt slepen.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 08-01-2013 23:24

Sypie
24/7 MacGek

Bij VPN krijg je bij mijn weten enkel een server in de Finder te staan. Zo kun je op je eigen Mac gebruik maken van de netwerkfaciliteiten op de plaats van bestemming.

Je moet natuurlijk wél in de Findervoorkeuren aangeven dat je verbonden servers wilt zien.

Met VNC kun je een computer overnemen zodat je écht een bureaublad ziet.

(ik moet nodig weer spelen met mijn VPN op mijn NAS)

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 09-01-2013 11:32

rene
Guest

Bedankt voor jullie berichten.
Ik heb in findervoorkeuren inderdaad aangegeven dat ik de server wil zien maar desondanks geen beeld.
Nu vermoed ik dat je inderdaad een hulpprogramma nodig hebt om 'het' te kunnen zien.
Bij windows log je in met je gebruikersnaam en ww en daarna ga je naar uitvoeren en voert daar in \\server\xxxxx daarna krijg je de mapstructuur te zien van de server.
Bij de MAC zou je \\smb\xxxx moeten invoeren maar daarmee krijg ik geen verbinding.
Zou de suggestie van Peter een oplossing kunnen zijn door Transmit aan te schaffen ?

#5 09-01-2013 14:22

Peter
Doorknoper

Transmit is een perfect programma en je kunt het eerst een aantal dagen gratis gebruiken.

Maar dit is dus een ftp-sftp programma met meerdere mogelijkheden. Ik gebruik zelf enkel de sftp modus om bestanden heen en weer te slepen in ons netwerk of vanaf een server ergens "buiten".

#6 09-01-2013 14:31

Peter
Doorknoper

Als je enkel en alleen in je eigen netwerk de Macjes wil benaderen kun je dat idd ook gewoon in MacOSX doen. Die Macjes worden zichtbaar als je in de "Voorkeuren" in de map "Delen" je Mac "open" zet voor "Inloggen". Dan kun je de zichtbare Mac dubbelklikken en gewoon via gebruikersnaam en wachtwoord ook je bestanden heen en weer slepen. Let wel op dat op de nieuwere systemen, de Macjes met OSX 10.4, niet meer zichtbaar zijn.

Ik heb nog nooit op die manier, of met Transmit, een verbinding met een pc gemaakt in ons netwerk. Maar als je van zo'n pc het IP-adres hebt, moet dat gewoon kunnen natuurlijk.

#7 09-01-2013 20:43

rene
Guest

Ik wil graag inloggen op de server van school. Zoals gezegd is het geen probleem met Windows.
Ik heb nu transit geïnstalleerd maar weet je ook welke poort ik dan moet gebruiken ?
Heb nu FTP with TLS/SSL geprobeerd met port 20 zonder succes.

#8 09-01-2013 20:47

Sypie
24/7 MacGek

VPN heeft verschillende poorten en protocollen. Het makkelijkst is OpenVPN

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 09-01-2013 21:28

michelvdb
Rondzoeker

VPN zit hier wat ver in mijn geheugen omdat ik zelf het de jongste jaren niet zo vaak meer moet implementeren. Ik vermoed dat door jullie systeembeheerder aan de andere kant van de tunnel nog wat qua authenticatie geregeld moet worden.

Last edited by michelvdb (10-01-2013 11:38)

Hier staat niets, dus iets

#10 09-01-2013 21:30

Peter
Doorknoper

rene wrote:

Ik wil graag inloggen op de server van school. Zoals gezegd is het geen probleem met Windows.
Ik heb nu transit geïnstalleerd maar weet je ook welke poort ik dan moet gebruiken ?
Heb nu FTP with TLS/SSL geprobeerd met port 20 zonder succes.

Dat ligt aan de instellingen van de server. Normaliter hoof je je in Transmit helemaal niet met een poort bezig te houden. Als de server bereikbaar is en open staat voor een ftp en/of sftp verbinding, vul je het IP-adres in en je wachtwoord en dan ben je al klaar. Als de server een specifieke andere benadering nodig heeft, moet je dat natuurlijk ook toepassen in Transmit.

Board footer