Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 06-02-2008 15:55

McLorena
Guest

Re: Mac aanschaf

Wat heeft Mac wat Microsoft niet heeft? Waarom is Mac beter dan Microsoft?

#12 06-02-2008 16:10

Roberta
Uskoke

Ik denk dat de algehele cultuur bij Mac zodanig is dat er beter over de dingen wordt nagedacht.

#13 06-02-2008 16:25

J.C.
Member

Ik moet iedereen wel na geven dat de reactiesnelheid behoorlijk groot is!

#14 06-02-2008 19:03

Peter
Doorknoper

McLorena wrote:

Wat heeft Mac wat Microsoft niet heeft? Waarom is Mac beter dan Microsoft?

Een goede vraag!
Macgebruikers ervaren het antwoord dagelijks. Daarom is het moeilijk om een objectief antwoord te geven, maar ik zal het proberen.
Apple is een hardwarebedrijf, dat voor die hardware ook een eigen besturingssysteem maakt. Daarmee neemt Apple de verantwoordelijkheid voor zowel hardware als software. Beide kunnen op deze manier vanuit hetzelfde bedrijf optimaal op elkaar afgestemd worden. MS levert nauwelijks computers, buiten de X-box en maakt ook muizen e.d. Maar heeft zich hoofdzakelijk gericht op het maken van een algemeen besturingssysteem dat op alle mogelijke merken PC's moet functioneren. En daar ontstaan de problemen. In al die verschillende merken PC's zitten allerlei verschillende onderdelen van verschillende producenten. Om dat allemaal te kunnen laten functioneren, moet dat besturingssysteem dus veel uitgebreider geprogrammeerd worden dan dat van Apple. Dell heeft vorig geprobeerd een deal te maken met Apple, om hun PC's op een Dell/Aple-besturingssysteem te mogen laten werken. Dat heeft Apple afgewezen. Wat ik dus al aanhaalde, krijg je dus met twee partijen te maken, als je een PC gebruikt. De producent van de hardware en de producent van het besturingssysteem.
Dan komen we op het tweede belangrijke punt. De gebruiksvriendelijkheid. Apple richt zich al vanaf het allereerste begin (24 jaar voor de Mac dus) op gebruiksvriendelijkheid. Die gebruiksvriendelijkheid zit zowel in de hardware als in de software ingebouwd. Apple richt nog altijd zijn pijlen helemaal op dit onderwerp en probeert doorlopend die gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Ik geef een paar voorbeelden;

1. Als je je "nieuwe" Mac bij jou thuis voor de eerste keer opstart en hij is netjes op je netwerk aangesloten, ga je door een vragenmenu'tje waarmee jij je account personaliseert. Tevens komt de melding dat de Mac is aangesloten op een netwerk en en de vraag of die Mac ook voor dat netwerk gepersionaliseerd moet worden. Daarbij kun je in 2 veldjes je mailgegevens ingeven en klaar is Kees. Geen macadressen of andere dingen. Je wandelt er doorheen en je kunt internetten en mailen.
2. Als je een fotocamera (ook de eerste keer) op je Mac aansluit, wordt automatisch iPhoto opgestart en word je gevraagd of je de foto's van dat toestel wilt importeren en of de camera weer "leeg" moet worden gemaakt. De foto's komen met de hoogst mogelijke resolutie in een iPhoto-bestand op je Mac te staan, maar zijn altijd weer in allerlei bestandstypes te exporteren.
3.Je krijgt automatisch updates als die beschikbaar zijn. Normaliter 1x in de week verifieert je Mac even bij Apple of er voor jou updates ter beschikking zijn en dan is aan jou de keuze om die te instelleren.
4. Word en Office-bestanden worden moeilteloos geconverteerd naar Pages en Numbers. Zo ook kun jij jouw bestanden weer terug converteren om ze met je PC-vrienden te delen. Verzenden van die bestanden doe je natuurlijk even als ZIP ingepakt.
5. Om een bestand als ZIP in te pakken hoef je niks extra's te installeren op je Mac. Je selecteert het bestand en je klikt met de rechter muisknop en je kiest "maak archiefbestand". en je klikt ook nog even aan waar je het wil bewaren.
6. Een PDF maken met de Mac is een fluitje van een cent. Vanuit elk programma kies je gewoon "print" en dan kies je "bewaar als PFD" en dan kun je zelfs ook nog "postscript" kiezen.
7. De basiscommando's om te saven, te printen, te openen e.d. zijn in alle programma's hetzelfde. Als je die langzaamaan aanleert, kun je (samen met de andere muiscommando's) veel sneller werken.

Maar het belangrijkste is dat je zelf verschillen ondekt. Probeer via een van ons eens een Mac te ondekken en te vergelijken met een PC. We zijn graag bereid om je een verkenning te laten uitvoeren.

Shake your pills before you pick one!wink

#15 06-02-2008 21:23

Sypie
24/7 MacGek

Eigenlijk is het ook zo dat je een Apple niet met een peer kunt vergelijken ;-)

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#16 06-02-2008 21:42

Peter
Doorknoper

Ik had nog een hele lijst met andere verschillen en gebruiksgemakken aan kunnen geven, maar ik vind dat je het zelf moet ondekken. Mensen mekkeren ook vaak over de prijs, maar ze zien niet wat je erbij koopt. Een nieuw MacBook 13" met ingebouwde camera en microfoon. Programma's om je film te editen en om DVD's te maken, je muzen en je foto's te beheren. Pages en Numbers en niet te vergeten "Comic Life", waar we hier mischien ook leuke dingen van kunnen gaan plaatsen. Het design...... Maar laat je nooit een Mac opdringen. Ondek hem eerst zelf en vergelijk inhoudelijk. Als je er dan een goed gevoel bij hebt, dan ben je er voor je leven lang aan verbonden. Een ander criterium is het gebruik. Ga je bijvoorbeeld DTP doen of zo. Dan is de Mac een must, anders pas je niet eens in hdat wereldje.

#17 07-02-2008 09:34

Marconius
Guest

MacOS X en Windows (XP...) zijn beiden goede systemen. Ze doen allebij waarvoor ze gemaakt zijn: besturen van je computer.

Het is maar net wat je voor funcionaliteit wilt. Als je gewoon een standaard gebruiker bent heb je een ruime keuze tussen beiden. Maar als je wilt gaan boekhouden kun je beter een Windows computer kopen, als je de grafische sector in gaat kun je beter een Mac kopen. Zo is het op dit moment maar de markt is erg bewegelijk op dit moment!

.?ll?l?.?l.l?l?l?.

#18 07-02-2008 09:45

Peter
Doorknoper

Wat beweegt er dan in de markt Marconius?

#19 07-02-2008 18:55

Bergtijger
Guest

Marconius wrote:

Maar als je wilt gaan boekhouden kun je beter een Windows computer kopen, als je de grafische sector in gaat kun je beter een Mac kopen. Zo is het op dit moment maar de markt is erg bewegelijk op dit moment!

Ben ik het niet mee eens.
Volgens mij kan iedereen beter een Mac aanschaffen.
Dan zijn de problemen de wereld uit.
Natuurlijk zullen er problemen bij komen, maar dan heb je in elk geval alles universeel.
Iedereen gebruikt hetzelfde, meer software en wat Turbanus zei: Bij Apple denken ze na over wat ze doen. Dus betere en mooiere producten die in mijn ogen perfect zijn!

I went to the mothership!
1 Infinite Loop, Cupertino, CA

#20 07-02-2008 19:26

Peter
Doorknoper

Mooie discussie dit. Het is wel een deel van de basis om wel of niet een Mac aan te schaffen. Maar de betreffende opmerking over het nadenken was van Roberta, die al heel lang als dtp-ster achetr verschillende Macjes zit. Ik heb vandaag zelf met 3 verschillende Macjes gesapeeld, waaronder m'n Pismo G4/500. Nog een "erg slome" dus, maar met Safari merk je er niks van. Alleen opstarten duurt 2x langer dan met dit MacBook.:)
Dan de opmerking dat iedereen een Mac zou moeten kopen..... Dat hoop ik niet en dat zal ook echt niet gebeuren. Voor administratief werk zijn PC's echt wel ruimschoots geschikt en blijkbaar wordt er ook veel meer mee gegamed. En er is natuurlijk ook altijd nog een hele categorie mensen die helemaal niks voelen voor het design van Apple. Mijn eigen zoon heeft jarenlang mij uitgelachen vanwege mijn liefde voor Apple-producten. Ik heb hem nooit proberen over te halen om een Mac te kopen, ook al heeft hij lang geleden mijn Performa gebruikt. Nu komt hij zelf met de wens om over te schakelen naar een iMac, want hij vindt het design zo mooi en wil het systeem MacOSX wel eens gaan proberen......
Over nog even verder te reageren over het nadenken over de vormgeving e.d, hoef je eigenlijk maar

Board footer