Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 17-01-2013 11:47

wings25
Guest

mac mini 2010 start niet op alles geprobeerd.

Hallo allen,

mijn eerste bericht hier en gelijk een probleem bericht, nu heb ik al een week heel google doorgebladerd maar geen directe oplossing voor mijn probleem.

nu heb ik sinds de kerst de nieuwe iMac 21" i7 (ik wou wel de 27" maar mijn vrouw vond dat te groot) en de WinPC naar boven gebonjourd.
Nu ben ik helemaal om en verknocht aan de Apple maar om dat we in de toekomst met z'n 2en aan de computer moeten (studie)
had ik besloten om er een mini bij te kopen en de oude monitor te gebruiken en makkelijk bestanden delen.
Maar goed het geld groeit mij niet op de rug. dus besloot ik te zoeken naar een defecte en met mijn computerkennis dacht ik dit wel te repareren (ik repareer kopieer machines voor mijn werk en heb N+ en ben bezig met Windows server 2008 R2 studie)

Nu had ik er een gevonden die niet meer wou opstarten een mid 2010 met 16 Gb intern en een 350Gb
dus ik dacht een image maken van de schijf rotzooi eraf en schijf formateren en klaar!
Mooi niet dus, dan via CCC een backup van mijn iMac maken en opstartbaar op de HDD mounten. HDD uit de mini gehaald, via een usb aan de iMac,image erop en opstarten op de iMac ging prima ook in Virtualbox dus shijf er weer in en....... niks.!!

via een site mountain lion binnen gehaald dit op een USB Stick gezet als opstart schijf in de mini ook niks!!!

wat kan ik nog doen? als ik hem naar de Apple store breng krijgen ze hem wel weer aan de praat maar die kennis zal hier ook wel zitten dacht ik.

#2 17-01-2013 12:09

Peter
Doorknoper

Re: mac mini 2010 start niet op alles geprobeerd.

Ik ga toch eerst helemaal vooraan beginnen.

Als je die mini aan je iMac koppelt met een Firewire kabel en de mini opstart met de "T" ingedrukt, moet hij als schijf tevoorschijn komen op je iMac.

Als dat het geval is, kun je haast wel voor 99% zeggen dat de hardware van die mini OK is. Doet hij dat niet heb je een hardware-probleem.

Als hij dat wel doet kun je vanuit je iMac op die schijf installeren wat je wil. Gewoon install erop en die mini als doelschijf aanwijzen.

Ik ben benieuwd.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 17-01-2013 12:10

Peter
Doorknoper

ps Ik moet nu naar een klant. Ben wat later weer beschikbaar, maar de anderen weten je zeker ook te helpen.

#4 17-01-2013 12:33

wings25
Guest

Maar ik heb maar 1 toetsenbord die van de iMac! of moet ik daarop de t in drukken en op de iMac zit geen firewire meer wel 2X thunderb. en 4X usb.

ik heb een thunderbolt naar firewire nodig dan!

Last edited by wings25 (17-01-2013 12:33)

#5 17-01-2013 14:42

Sypie
24/7 MacGek

Als je in Target mode wilt opstarten dan heb je FireWire nodig inderdaad. TB (ThunderBolt)naar FW (FireWire) wil ook als het goed is.

Verder is opstarten met een bedraad toetsenbord "veiliger" dan opstarten met een bluetooth toetsenbord. De kans op het niet werken is simpelweg kleiner.

Verder moet je een aantal dingen controleren wanneer je opstart:
* Hoor je de "opstartchime" wanneer je de Mac aanzet?
* Hoor je de harde schijf opstarten en draaien?
* Zet de installer van OS X eens op een USB stick (minimaal 8 GB) en start op met de ALT ingedrukt (uiteraard met het bedrade toetsenbord, mag ook die van de PC zijn trouwens)
* Probeer eens de PRAM te zappen (CMD-ALT-P-R indrukken meteen nadat je de Mac hebt aangezet. Deze combinatie ingedrukt houden totdat je 2 keer de opstartchime gehoord hebt)

Wanneer je de Mac aanzet krijg je dan wel iets te zien op je scherm? Een knipperende map, een appeltje, een...?

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 17-01-2013 14:49

wings25
Guest

Als ik hem aanzet blijft m'n scherm zwart. er zijn wel normale opstart geluiden ook de reset heb ik al uitgevoerd, dus stekker eruit power toets ingedrukt houden enzo.
en net heb ik een usb geprobeerd gemaakt met de schijfhulp.
en dan het install file in de map sharedsupport. geen verandering. ik ga ook eens kijken naar een ander scherm heb hem nu met HDMI aan de TV. wat gewoon zou moeten werken toch?

#7 17-01-2013 16:36

Peter
Doorknoper

Hmm als het zo hoor lijkt hij wel via de t-modus benaderbaar. Dat werkt altijd het gemakkelijkst. Heb je geen kennis met een mac met FW erop?

#8 17-01-2013 16:39

wings25
Guest

Nee, geen kennis met mac's

#9 17-01-2013 17:30

Peter
Doorknoper

Waar woon je?

Hmm... lijkt erop dat er wat met je video-kaart is. Iemand met een MacBook in je buurt kan je snel helpen om vast te stellen wat er loos is.

#10 17-01-2013 20:38

wings25
Guest

Meppel, nu hoor ik net van iemand dat de HDMI via voorkeur of toetscombi geselecteerd moet worden?

Board footer