Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 29-01-2013 13:28

Frank117
Guest

Vragen over iPhoto

Zoals ik in de "voorstel" topic al meldde, heb ik als overstapper behoorlijk wat last met het iPhoto programma.
Vroeger werkte ik dus met WindowsXP, het systeem "mijn afbeeldingen" en "afbeeldingen" voldeed perfect voor mijn werk.
Dat werk houdt dus in dat ik tientallen mails verstuur met foto's (van autoonderdelen) in bijlage. Een verkocht onderdeel bewerkte ik met een rood kruis zodat dit duidelijk te zien is op foto's in door mij geplaatste advertenties (Marktplaats e.d.)
Wat ik dus mis met dit iPhoto programma:
- Mappen in "gebeurtenissen" kan je een titel geven die aan de onderkant van de map leesbaar is. Logisch, zeer handig. Als je dan op die map klikt zodat hij opengaat in Foto's, kan je die aparte foto's ook nog eens een titel geven. Tot dusver niets aan de hand. Maar met Windows kon ik elke map nog eens onderverdelen in "submappen", en dat kan met iPhoto dus niet. Voor mij hééééél onhandig.
Is daar een oplossing voor?
- Als ik nu een email met bijlage wil versturen, krijg ik al mijn mappen uit "gebeurtenissen" mooi op een rijtje, maar ZONDER de titels die er in iPhoto WEL onderstaan. Hoe kan ik nu weten wat er in die pakweg 200 mappen zit als er geen titels onderstaan als ik ze wil versturen in bijlage van een email?
Nu omzeil ik dit probleem door de foto's die ik wil versturen rechtstreeks te "delen" uit iPhoto, dan heb ik mijn titels weer onder de mappen.
Maar als ik advertenties wil plaatsen, loop ik weer tegen het probleem aan zoals ik hierboven omschrijf. Geen titels onder de mappen in "gebeurtenissen".
- In Windows kon ik foto's bewerken met een gewoon rood (of om het even welke kleur) kruis om een bvb. onderdeel te merken als het verkocht is. Nu kan ik in iPhoto van alles met foto's doen, maar een simpel kruis of cirkel of wat dan ook schijnt niet te kunnen. Is daar een oplossing voor?
Hopelijk geeft iemand goede raad? Alvast mijn dank!

#2 29-01-2013 13:49

Sypie
24/7 MacGek

Re: Vragen over iPhoto

iPhoto is geen fotobewerkingsprogramma, maak daar geen denkfout in. iPhoto is een fotobeheerprogramma. In iPhoto kun je per serie foto's een naam opgeven. Bijvoorbeeld een dagje naar het strand kun je "dagje strand" noemen. Zo weet je later dat foto's van het dagje strand in dat mapje staan.

In iPhoto kun je elke foto lichtjes bewerken. Dat wil zeggen: kleuren aanpassen, bijsnijden en eventueel rechtzetten, niks meer en niks minder.

Als je een foto uit iPhoto als bijlage bij een e-mail wilt doen kun je ook de foto vanuit iPhoto naar je nieuwe e-mailbericht slepen. De foto blijft dan in iPhoto staan maar er wordt een kopie verstuurd. OSX zit heel erg in elkaar van "sleuren en pleuren" (klikken, slepen, loslaten).

Wil je een foto met een kruis er door maken dan zul je iets met Gimp, Pixelmator of een ander fotobewerkingsprogramma moeten doen.

Je kunt in iPhoto wél mappen aanmaken (maar dat is dan weer niet het idee achter iPhoto). Je kunt dit doen via Archief (menubalk) en dan nieuwe map. In een map kun je een andere map maken of slepen. Zo kun je foto's uit je gebeurtenissen in een map slepen. Je moet dan wél met mappen gaan werken en je niet zo veel van de gebeurtenissen aan trekken.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 29-01-2013 22:08

Frank117
Guest

Dank voor je antwoord.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag.
Nu heb ik al eens geprobeerd zo'n nieuwe map (uit archief) te maken, maar waar vind ik die terug? Ik klik op "nieuwe map" maar vind niets terug....

#4 29-01-2013 22:14

Sypie
24/7 MacGek

Mijn nieuwe mappen zie ik aan de linkerkant verschijnen. Onder Bibliotheek en Recent. Deze zijn niet zichtbaar wanneer je met volledig scherm werkt. (dan heb je alleen een balk aan de onderkant en niet aan de linker kant.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 29-01-2013 23:38

Peter
Doorknoper

Pas ervoor op dat de bestanden in die mappen qua grootte een aftreksel van de originele bestanden in je bibliotheek zijn. Dus je originelen blijven in de bibliotheek en in de rol-mappen komen kleinere bestanden.  Ik schrijf dit omdat dit wel degelijk invloed heeft bij het exporteren van de foto's.

Als je een dia-show maakt komt die ook links in de lijst te staan. In de "thumbnail-row" kun je de volgorde van een dia-showbepalen door die zelf in de juiste volgorde te verslepen.

Shake your pills before you pick one!wink

#6 30-01-2013 12:00

wings25
Guest

Ik heb ook met iphoto moet en leren omgaan, als je de foto's wil zoeken ga je naar de iphoto map en rechtsklik > toon inhoud en daar is een map met masters daar staan de orginele foto's!

#7 30-01-2013 12:14

Frank117
Guest

OK, gevonden en al druk geëxperimenteerd. Eerst dacht ik dat, als ik mappen met foto's uit "gebeurtenissen" naar "albums" sleep, ik die inhoud gewoon kopiëerde. Dat blijkt niet zo te zijn, want als ik het origineel in "gebeurtenissen" verwijder, dan is de kopie in "albums" ook weg....
Het lijkt er op dat mijn probleem toch al voor een deel opgelost is. Als ik nu een email met bijlage verstuur, haal ik de foto('s) nu gewoon uit mijn albums, zo heb ik tenminste mijn titels zowel onder mijn mappen en onder de foto's die in die mappen zitten.
Waarschijnlijk duiken later nog wat vragen op, maar alvast mijn dank voor het meedenken!

#8 30-01-2013 12:59

Peter
Doorknoper

Dat meedenken is noodzakelijk als we samen iets (blijven) willen leren! wink

#9 12-02-2013 18:47

Frank117
Guest

Nu ben ik bezig in mijn iphoto bestand albums te maken (zie posts hierboven) omdat ik de titels nodig heb als ik foto's wil versturen in bijlage van een email.
Nu kan ik in "archief" van iphoto kiezen tussen "nieuw album" en "nieuwe map".
Wat is het verschil? Mij lijkt dat je zowel met een nieuw album of een nieuwe map hetzelfde kan doen.

#10 12-02-2013 19:14

Peter
Doorknoper

Daar kan ik zo geen antwoord op geven. Maar er zal best wel een export-functie zijn aan een album, om dat b.v. ergens heen te kunnen sturen om af te drukken. Dan kun je zelf je album samenstellen en de bladen vullen.

Jij kunt het best met mappen werken lijkt me.

Een derde mogelijkheid is de diarol. Die kun je b.v. vanuit een map maken (met geselecteerde foto's) en dan komt er in dat lijstje een diarol-bestandje (alias) te staan. Dat is handig als je iets moet presenteren.

De diarol kun je b.v. ook weer exporteren naar iMovie om het in een film te verwerken. Maar die kun je ook rechtstreeks op een CD branden.

Board footer