Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#21 24-02-2013 16:57

Sypie
24/7 MacGek

Re: [Opgelost] Iomega 360 Gb externe HDD maar 200 GB beschikbaar?

En die staat niet in de prullenmand als je de schijf hebt aangekoppeld?

Dan moet je een andere manier vinden om die map .Trashes weg te krijgen. Je kunt de hele mag weggooien want die wordt weer opnieuw aangemaakt wanneer je iets wegkiepert.

Omdat bestanden met een punt er voor onzichtbaar zijn in de Finder is het zaak om onzichtbare bestanden te laten zien. Dit kan in Terminal (weer even zoeken met CMD+Spatiebalk) en de volgende code te plakken:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

Gevolgd door enter/return.
Daarna doe je deze:

killall Finder

om de Finder opnieuw te starten (dit heeft niets te maken met uitloggen o.i.d.!), ook weer gevolgd door enter/return.

Na deze twee commando's kun je de bestanden op je externe schijf zien in de Finder. Hierdoor kun je de .Trashes in z'n geheel weggooien en de ruimte weer terugkrijgen.

Wanneer dit klaar is zet je de boel weer terug met deze twee commando's in Terminal:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

En:

killall Finder

Zo zijn alle verborgen bestanden weer netjes verborgen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#22 24-02-2013 17:14

Coupe
Bugelaar

Ik heb de verborgen bestanden zichtbaar gemaakt conform je instructies, en geprobeerd om de map.trashes in de prullenbak te gooien maar hij geeft met een popup schermpje aan dat de map niet in een submap geplaatst kan worden.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#23 24-02-2013 17:35

Sypie
24/7 MacGek

Kun je de map dan openen en de inhoud verwijderen?

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#24 24-02-2013 17:46

Coupe
Bugelaar

Raar he, maar dat lukt ook niet. Vreemd dat zo'n mapje waar ogenschijnlijk niets inzit, zo'n enorm volume in beslag neemt.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 24-02-2013 17:46[/merge_posts_bbcode]

Raar he, maar dat lukt ook niet. Vreemd dat zo'n mapje waar ogenschijnlijk niets inzit, zo'n enorm volume in beslag neemt. p17k6e3b4r1i51ghertb1a6g1lh83.png
Ik zie overigens dat ik op die map alleen schrijven rechten heb. Heeft dat er iets mee te maken?

#25 24-02-2013 17:54

Sypie
24/7 MacGek

Je kunt jezelf schrijfrechten geven. Probeer daarna de naam van de map te veranderen naar een willekeurige map, die je vervolgens in de prullenbak gooit en daarna weggooit.

#26 24-02-2013 18:16

michelvdb
Rondzoeker

@Coupe, kun je hier het precieze pad naar die .Trashes op de externe HDD geven?

Hier staat niets, dus iets

#27 24-02-2013 18:38

Coupe
Bugelaar

p17k6ga10c1atr156o1ekd1nl91j853.png
Ik veronderstel zomaar dat je zoiets bedoeld als je naar het preciese pad vraagt?
Inmiddels heb ik de map hernoemt naar .TrashesTroep. En is ie nog steeds bezig om het verwijderen naar de prullenbak voor te bereiden. Ik zag overigens dat er heel veel fotobestanden van de vorige eigenaar in die mappen zit, en dat zou ik als vorige eigenaar niet prettig vinden, dat dat nog terug te vinden is...
De enige map die ik hier op deze externe HDD heb aangemaakt is die voor de iTunesmuziek...
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 24-02-2013 18:38[/merge_posts_bbcode]

Het veranderen van naam hielp niet, als ik dan de volledige map probeerde te verwijderen gafie dezelfde boodschap dat de map niet in een submap geplaatst kon worden.
Daarna heb ik de map met het driehoekje geopend en zag dat er 4 submappen inzitten genaamd 501 tot en met 504. Ik heb nu opdracht gegeven om map 501 naar de prullenbak te plaatsen en hij staat nu al dik 3 minuten de verplaatsing voor te bereiden. Het lijkt alsof het een enorm bestand is, vandaag aangemaakt. Map 502 tot en met 504 zijn van 3 januari 2013 en 8 februari 2013 en van 5 december 2010. Ik heb dit apparaat pas 10 dagen, dus kunnen die mappen niet van mij zijn. Kan ik proberen of ik alles zo kan wegkrijgen?
Natuurlijk ga ik strax eerst kijken of het verwijderen van deze map en het leegmaken van de prullenbak heeft geholpen om de HDD capaciteit te vergroten.

Last edited by Coupe (24-02-2013 18:28)

#28 24-02-2013 18:46

Sypie
24/7 MacGek

De reden waarom michelvdb naar het absolute pad vraagt is omdat er nog een terminal commando is waarmee je zaken kunt verwijderen, je moet hier echter voorzichtig mee zijn omdat je zomaar andere dingen kunt verwijderen.

Ik stuur je even een mailtje zodat ik je misschien op afstand kan helpen.

#29 24-02-2013 19:02

Peter
Doorknoper

Dit kun je allemaal overslaan als je je eigen bestanden er weer even afhaalt en de schijf opnieuw formatteert.

Shake your pills before you pick one!wink

#30 24-02-2013 19:19

Coupe
Bugelaar

@Sypie: ik heb je een mailtje teruggestuurd! Maar weet niet meer of ik die niet in respons naar het mailadres van Mac4dummies verzond....want ik lees mijn email nog op de iPad, ik heb hier nog geen mailinstellingen aangepast.
@Peter: ik ben bijna 24 uur bezig geweest om de muziek op de externe HD te krijgen...als ik dat nog een keer moet doen..pffff
dan liever wat prutsen toch? Daar leer ik ook echt enorm veel van, en dat spreekt me enorm aan...

Board footer