Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 11-12-2013 14:07

Picasso
Guest

iMovie 10.0.1

Onlangs heb ik deze nieuwe versie op mijn iMac (van nov 2008) aangeschaft en geïnstalleerd omdat de voorgaande versie geen update naar deze versie gaf. Helaas merk ik dat bij het delen naar iDVD geen rechtstreekse koppeling is tussen iMovie en iDVD. Ik heb afgekeken of er ook eennieuwe versie van iDVD bestaat, maar die is er niet. Het komt denk ik ook niet door Maverick, die ik al korte tijd draai. Ik heb Appel al gevraagd waarom ik nu niet meer kan "delen " naar iDVD . Wel kun je delen met iTunes en andere programma's, tot zelfs FaceBook

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015), processor 3,1 GHz Intel Core i5,
geheugen  8 GB 1867 MHz DDR3,
video Intel Iris Pro Graphics 6200 1536 MB

#2 11-12-2013 15:08

Sypie
24/7 MacGek

Re: iMovie 10.0.1

Mocht de mogelijkheid echt niet meer aanwezig zijn dan zal dat vast zijn omdat Apple de ronde schijfjes aan het verbannen is. Waarom zou je ergens nog een DVD van maken wanneer er allerlei online en offline alternatieven zijn? Dat zal vast de gedachte zijn van Apple.

Mocht je toch een DVD willen maken dan kan het best zo zijn dat je in iDVD de film uit iTunes kunt gebruiken om die om te zetten naar een DVD. Het is een omweg maar het lijkt me prima mogelijk.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 12-12-2013 16:23

Picasso
Guest

Dank Sypie; ik heb die mogelijkheid via iTunes ook ontdekt, maar ik vind het geen stijl van Appel. In plaats van het gemak van directe bereikbaarheid van iDVD is er nu het ongemak via een omweg een dvd branden. Dat kost ook extra tijd denk ik, want op dit moment weet ik nog niet of er dan ook weer gerenderd moet worden van iTunes naar iDVD. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Kortom geen goede reclame voor Appel.

#4 12-12-2013 19:37

Peter
Doorknoper

Nee dat is kolder, want dan zou je een bagger-kwaliteit DVD maken. Je zult gewoon je bestand op moeten halen vanuit iDVD. (importeren)

Elke optie van "delen" van de film, betekent dat je de kwaliteit aanpast (verminderd) voor het gestelde deelgebruik. Zelfs de film delen in iTunes betekent het aanpassen van de kwaliteit naar de standaard van iTunes. Vanuit iTunes kun je dan d.m.v. Apple-tv en thuisdeling je film op TV afspelen. Je krijgt dan echter ook maar een "consumenten-kwaliteit" op je TV, die nogal amateuristisch overkomt. Dit wordt pijnlijk zichtbaar als de digitale camera b.v. relatief snel wordt bewogen of gezweet, tijdens de opnames. Of als er snel bewegende objecten zijn gefilmd. Dan ontstaan er vertekeningen.

iDVD is bedoeld voor consumentenkwaliteit en een DVD, via iDVD gebrand, zal dezelfde amateuristische eigenschappen hebben. Omdat Apple dat zelf ook wel weet, heeft Apple al jaren geleden iDVD Pro gemaakt, waarin het snijden in de kwaliteit bijna 100% is weggelaten. Echter, net als bij muziek, betekent elke digitale omzetting van het bestand dat je iets aan kwaliteit inlevert. iDVD Pro moet je natuurlijk kopen en is dus niet voor consumenten bedoeld, maar er is een alternatief voor de consumenten. Je kunt je bestand (met de hoogste kwaliteit) importeren in Toast (8-9-10-11) en de gewenste optimale kwaliteit voor je DVD vastleggen, voordat je die brandt. Je moet dan eerst even de gegevens van je film in de Bitrate Calculator Lite invoeren, en dan krijg je de waarden die je in Toast moet gebruiken om de best mogelijke DVD te branden.

Je moet dus altijd de handmatige instellingen gebruiken om de beste kwaliteit te krijgen. Zelfs de instelling "hoogste kwaliteit" in elk mogelijk programma, betekent snijden in de kwaliteit en is niet bevredigend als je wat beter je ogen gebruikt en je film vergelijkt met wat gebruikelijk op TV wordt getoond.

Shake your pills before you pick one!wink

#5 12-12-2013 19:54

Picasso
Guest

Dank Peter, ik ben me er nooit zo bewust van geweest dat mijn films zo werden "aangetast". Was al blij met het resultaat...je advies om met Toast en Bitrate Calculator Lite verder te gaan neem ik ter harte. Zijn die via Google te downloaden of iTunes. Ik denk de eerste. Moet echter nog even wachten omdat mijn iMac wordt omgebouwd met een hybride harde schijf (Seagate 2Tb), omdat de oorspronkelijke harde schijf van 500 Gb steeds tegen het maximum aanliep. Zal dus nog even geduld moeten hebben.

#6 12-12-2013 20:23

Peter
Doorknoper

Bitrate calculator Lite (gratis) en Pro (5 euro) download.

Hier heb je als consument wel voldoende aan de liet-versie. Je kunt dan zelfs de audio van films instellen op de hoogste kwaliteit.

Ik heb lang gezocht naar andere brandprogramma's, waar je ook de kwaliteit van video en audio kunt regelen, maar buiten Toast Titanium heb ik niks gevonden. Als je ergens versie 9 van een vriendje over zou kunnen nemen, kun je je werkje al eenvoudig doen. Die heb je wel nodig om HD of Blue Ray te kunnen branden. Maar dan moet je in elk geval wel een brander hebben die dat aan kan. Apple heeft de "superdrives" vaarwel gezegd, zoals Sypie al schreef, maar een externe Blue Ray/HD brander zal niet veel kosten. Je kunt dan een LaCie nemen, die is over het algemeen het best ingesteld op OSX.

#7 12-12-2013 20:29

Peter
Doorknoper

Ik moet nog even kwijt dat de nieuwere versies van iMovie ook steeds verder afgebogen zijn in de richting van consumentengebruik. Toeters en bellen en effecten lijken leuk, maar hebben direct negatieve invloed op de kwaliteit. De professionals gebruiken dan ook Final Cut Pro, en dat is veel te duur. Dus is het logisch dat je iMovie gebruikt. Probeer dan de effecten te vermijden en zo weinig mogelijk vertragingen e.d. te gebruiken.

#8 12-12-2013 20:34

Picasso
Guest

Peter, ik heb ook even gegoogled en gevonden. Toast heb ik nog even een vraag: ik zie niet dat die ook op Maverick kan draaien. Bitrate 1.4 kan dat wel, maar die is alleen geschikt voor -R dvd' of kraai ik nu onzin uit. Ik weet niet of de recorders hier in Nederland ook -R dvd's kunnen lezen. De brander van mijn "oude" iMac kan dat wel.

#9 12-12-2013 20:40

Peter
Doorknoper

Er zijn idd nog afspelers die moeite hebben met een -R DVD. En dat terwijl de kwaliteit van een -R DVD beter zou zijn dan die van een +R DVD. Met name Philips e.d. hebben zich sterk gemaakt om alleen de +R-DVD als standaard in te gaan voeren. Dat is mogelijk gedaan om hardware-kosten te besparen bij het maken van de afspelers. Apple heeft enige tijd een superdrive gebruikt, die alleen -R DVD's kon branden. Pas een jaar of 10 geleden is de mogelijkheid gekomen om ook +R DVD's te branden. De Bitrate Calculator heeft niks met de schijf te maken. Je kunt ingeven welke schijf je gaat gebruiken en dan berekent de calculator welke instellingen je moet gebruiken om de beste kwaliteit te krijgen.

#10 27-01-2014 12:20

Picasso
Guest

Het heeft wel even geduurd, de Kerstdagen en Nieuw Jaar zaten er tussen, maar ik heb nu mijn Mac terug met de hybride harde schijf van 2 TB. Heb dus nu voorlopig ruim voldoende opslag. Hij is wel heel stil geworden. De oude harde schijf liet zich wel horen en deze helemaal niet.
iMovie '13 heb ik er weer afgegooid, omdat ik geen koppeling met iDVD krijg.
Heb dus weer de vorige versie van iMovie draaiende, maar daar heeft Maverick ineens een wijziging in aangebracht. Ik kan tenminste nu geen "hoofdstukken" in mijn films aanbrengen; misschien wel via iDVD, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Toast 11 durf ik, omdat ik geen zekerheid heb dat die op Maverick draait ook niet aangeschaft, evenmin de dure Final Cut Pro...
Ben nu voorlopig tevreden met de "oude" iMovie.

Board footer