Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 31-01-2014 21:14

Peter
Doorknoper

Nog eens 5 jaartjes erbij…..

Apple ploetert achter de schermen nijver verder om producten te verbeteren en nog aantrekkelijker te maken voor de gebruikers. Sommige mensen willen letterlijk alles hebben en gebruiken wat nieuw uitkomt en dat kun je wel beschouwen als een verslaving. Ik was eens bij een man in Amsterdam Z. en die had meer dan 100 Macjes staan. Alles netjes opgeknapt en zijn dagelijkse taak was om telkens met andere machines even wat te doen, zodat alles draaiende bleef. Als je voldoende patatten hebt en je hebt daar aardigheid in, lijkt me daar niks mis mee. wink

Het gamma Apple-producten kun je nu echter in twee delen splitsen. Na de start met de iPod, heeft de iPhone een revolutie teweeggebracht en wordt dus driften gekopieerd. Dat geldt ook voor de iPad. Ik zie bijna dagelijks nieuwe patenten voorbij komen en een belangrijke daarvan betreft de toepassing van Saphire-glas op de iPhone. Dat glas is krasvrij en werd vroeger al op heel dure horloges gemonteerd. Het is/was absoluut krasvrij en ik herinner me nog van mijn vader's gouden horloge, dat hij dat horloge levenslang weer voor een nieuw zou kunnen inwisselen, als er toch een kras op dat glas zou komen. Nu, op wat oudere leeftijd denk ik wel meer terug aan die verhalen en vraag ik me af of dat wel allemaal waar is geweest natuurlijk. Het hoorde misschien wel bij die tijd. Opbouwen en werken en niet zeuren.

Dit jaar komt er natuurlijk weer veel meer uit de pijplijn van Apple. Maar wat? Waar gaat onze voorkeur naar uit en waar zouden we nu echt blij mee zijn? Laten we dat nou eens in dit topic bespreken!

Shake your pills before you pick one!wink

#2 01-02-2014 08:58

peterp0st
The Postman

Re: Nog eens 5 jaartjes erbij…..

Een tv maar dan met de multimedia ingebouwd(AppleTV)
Een iPhone met een tuner.
Een stereo iPad.

Last edited by peterp0st (01-02-2014 08:59)

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

#3 01-02-2014 09:51

Maya46
Vliegnimf

Mij lijkt het handig apparaten te ontwikkelen die zichzelf door middel van zonne-energie (of iets anders) opladen.
Ik vind het een gedoe met die snoertjes (opladers) eigenlijk heel ouderwets.

Chi pecora si fa, il lupo mangia ...........

#4 01-02-2014 10:16

Peter
Doorknoper

Daar wordt hard aan gewerkt. Het gerucht gaat dat de iPhone 6 niet meer met een draadje opgeladen hoeft te worden.

#5 01-02-2014 11:35

Peter
Doorknoper

Ik las daarnet weer iets over een volgend patent dat te doen heeft met een nieuwe versie van een SIM-kaart. We hebben nu de z.g. micro-SIM-kaart in de iPhone, maar een half jaar geleden was er al een nano-SIM-kaart opgedoken, die vanuit de andere bedrijven, zoals Samsung e.d., niet graag als standaard zal worden geaccepteerd. Bij Apple wordt inmiddels hard gewerkt om alle hardware rondom die nano-SIM-kaart te minimaliseren, waardoor dat minder ruimte in b.v. een iPhone in beslag neemt en er meer ruimte overblijft voor andere hardware e.d. Nu is er echter een patent opgedoken dat verwijst naar een onafhankelijk draagbaar kastje, waarin die nano-SIM-kaart kan worden meegedragen. Als ik daarover nadenk, lijkt het me logisch dat Apple de SIM-technologie straks wil loskoppelen van het gebruikersapparaat, zodat je met al je apparaten, via die nano-SIM-device, op b.v. een 4G netwerk (we krijgen vanzelf 5G) aan de slag kunt. Maar ik denk dat er vast nog andere voordelen aan verbonden zullen zijn.

#6 02-02-2014 11:38

Peter
Doorknoper

Vandaag opwinding over een draadloze modulaire "pen", ofwel de iPen, die met allerlei apparaten kan communiceren, maar ook een eigen cpu heeft. De toepassingen van de pen zijn legio, al is me nog niet helemaal duidelijk wat de economisch praktische voordelen zijn.

Voorbeeld:

De Nachtwacht wordt op de muur geprojecteerd.
Met de iPen wijzig je de inhoud als een "schilder" en slaat het op als een nieuw bestand.

De iPen heeft verschillende aanraak-gevoelige zones, waarop je commando's kunt invoeren.

#7 02-02-2014 23:00

Peter
Doorknoper

Wat ze nu precies willen met die medische functies is me ook niet duidelijk. Maar het gaat erop lijken dat de iWatch allerlei medische functies gaat krijgen. Het kan ook nog steeds een afleidingstactiek zijn van Apple.

#8 04-02-2014 18:50

Peter
Doorknoper

Vandaag weer een aantal mooie patenten vrijgekomen. O.a. een inductief oplaad-station en een multi-touch manier om stacks weg te "sliden". Een methode om een conference-call na te laten spelen en geschreven teksten uit te laten spreken. Verder heel veel technische zaken voor geheugenbeheer e.d.
Internationale stemherkenning en veel veel meer.

#9 06-02-2014 19:32

Peter
Doorknoper

Vandaag weer enkele mooie ontwikkelingen, die via verleende patenten openbaar zijn gekomen.

1. Vijf patenten om de techniek van "Retina" beeldschermen uit te breiden met een z.g. "Quantum Dots" techniek, waarmee de scherpte naar een volgend level wordt gebracht. Met name de scherpe overgangen tussen verschillende kleuren zijn bepalend. Ik vind het prima, want bij een een heel scherp beeldscherm hoef ik geen leesbril te gebruiken.

2. Automatisch switchen tussen talen in Email, wordt technisch aangepast, zodat er nog meer mogelijk wordt. Ik ben echter al heel erg tevreden over de werking met verschillende talen in Mail.

3. De techniek van een Trackpad op een MacBook wordt verbeterd met een z.g. "Two-Level-Touch" gevoeligheid. Zoals ik al eerder schreef is er al een patent gepasseerd om i.p.v. het "swipen" van één pagina, ook meerdere pagina's met één beweging te kunnen "swipen". Maar waarschijnlijk komen er veel meer commando-mogelijkheden vrij.

#10 12-02-2014 00:04

Peter
Doorknoper

Ontwikkelingen houden maar niet op…..

34 toegewezen patenten en een bericht dat de volgende "A"-CPU (voor iPad en iPhone) maar liefst een boost van +60% snelheidsverhoging krijgt. En dat komt mede doordat een grotere L2 cache kan worden toegepast. Dat doet me echt terugdenken aan de G4….

Ik kijk later nog wel even of er ook nog interessante patenten bij zitten.

Board footer