Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 16-05-2014 08:58

peterdegroot1968
Guest

Netwerk maken met mediaplayer en wifi

Stel;

Je bent iemand met ontzettend veel mazzel. Als er een nieuw virus wordt uitgevonden heb je het als eerste....
Je koopt daarom Apple, want dat is minder gevoelig voor virussen...
Kapitaal uitgegeven aan iMac, iPad, iPhones, Apple-TV etc.
Mooi modem van de Ziggo met snel internet EN wifi.
Dat internet werkt prima, zolang het maar aan een draadje vastzit.
Wifiontvangst werkt niet, of gebrekkig.
"Je moet een router achter je router gooien"... prima joh. Weer 4 joeten verder voor een wifirouter.
Haal ik 10Mb download en 3 Mb upload :-S

Aan dat Ziggomodem hangen 2 kabels.
1 voor de router en de Mac (dat werkt!)
1 voor de Apple TV (werkt ook)

Nou wil ik iets fabriceren (en ja; ik heb dit topic ook al geopend op een ander forum, maar ik ben te dom om het te begrijpen...geef mij iets waar benzine in gaat en ik fix het, maar computers zijn bij mij een kwestie van geld erin pompen totdat het werkt..)

Ik zou graag een harde schijf annex mediaspeler op zo'n manier aansluiten dat ik niet meer met usb-stickjes heen en weer hoef te lopen om een film op de mediaspeler te zetten.
Tevens wil ik investeren in een Airport (als vervanger van dat tweedehands wifiroutertje wat veel te traag is).
Hoe maak ik nou een netwerk zo dat ik op de Mac iets kan downloaden en het kan parkeren in een map op de mediaspeler (die geen draadloze funtie heeft, maar wel een netwerkaansluiting met zo'n 6-kantige stekker (het is een Iomega 2 Tb mediaspeler) met aan de andere kant een usb-stekker...
Volgens mij moet alles dan via het modem van Ziggo?
Zou ook geweldig zijn als er (ergens) in het netwerk een harde schijf kan worden geplaatst (zit volgens mij in de airport?), waarop je bijvoorbeeld foto's vanaf de iPad of iPhone kan opslaan (draadloos verzenden daar naar toe vermoed ik?).
Wie helpt me?
Hou het simpel aub...

#2 16-05-2014 10:37

Peter
Doorknoper

Re: Netwerk maken met mediaplayer en wifi

Je opzet is niet helemaal OK en daarom mis je snelheid op wifi. ik kom er zo even op terug want ik heb hier thuis dezelfde situatie, maar dan met goede snelheid.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 16-05-2014 11:41

Peter
Doorknoper

Zo.... eerst de opzet van je netwerk. De wifi rechtstreeks op het Ziggo-modem is geen goede snelle oplossing.

Je moet vanuit je Ziggo-modem een utp-kabel gebruiken om een andere wifi-router aan te sluiten. Met het ook op je andere vragen kun je dan het best een Airport Express nemen. De tweede optie is een Airport Extreme, maar dat heeft weer een nadeel. We gaan dus uit van een Airport Express.

Op die Airport Express maak je je eigen wifi-netwerk aan. De nieuwe AE is waarschijnlijk ook al voor de hoogste snelheid geschikt ofwel "ag" en anders is "801.11n" ook al voldoende.

Nu kun je ook een Apple TV op je TV aansluiten en voor audio aan je geluidsinstallatie.

Nu heb je de volle snelheid van Ziggo en kun je vanaf al je Apple-aparaten films e.d. naar je TV streamen en heb je dus geen extra HD of zo nodig. Sterker nog, als je films huurt of koopt komen die niet eens meer op je Mac te staan (als je dat niet wilt) maar blijven via je ATV in iCloud beschikbaar. Uiteraard kun je die ook op een iPad e.d. afspelen.

Drop je vragen maar als je er meer hebt, want er zijn hier meer mensen die met de ATV werken.

#4 16-05-2014 17:50

Sypie
24/7 MacGek

peterdegroot1968 wrote:

Stel;
"Je moet een router achter je router gooien"... prima joh. Weer 4 joeten verder voor een wifirouter.

In deze uitspraak zit voor de gemiddelde consument met een wifi-netwerk de grootste fout die je kunt bedenken.

Even verduidelijken: Het modem-gedeelte zorgt er voor dat je verbinding hebt naar een groot netwerk, het internet. In het modem zitten extra functies zoals een DHCP-server en een router. De DHCP-server is niks anders dan een machientje die ieder apparaat in je netwerk een eigen huisnummer geeft. De router is postbezorger. Het apparaat weet welk pakketje naar welk nummer moet, de nummers die door de DHCP-server zijn uitgedeeld. De router zorgt er voor dat het pakketje naar het juiste nummer gaat. Sommige post moet over speciale wegen worden vervoerd en door de bijbehorende brievenbus worden gedaan: dit noemen we poorten. Binnen een netwerk zijn er iets meer dan 64.000 poorten, de meeste gebruik je niet (in huis-tuin-en-keuken situaties).

Wanneer je 2 routers achter elkaar zet zijn er dus 2 apparaten die het zelfde willen doen: DHCP-server spelen én de post bezorgen. Hier gaat het fout en krijgen ze ruzie met elkaar. Een conflict. Dit conflict zit in de NAT-functie, ofwel het huisnummerbestand in combinatie met de speciale wegen. Kortom een conflict tussen IP-adressen en poorten.

Om er voor te zorgen dat de post door beide routers naar de juiste computer gaat moet op beide apparaten dezelfde instelling worden gemaakt wat betreft het doorsturen van data naar een bepaalde machine. Dit is érg lastig om het goed te krijgen.

Daarom mijn vraag: kun je eens duidelijk schetsen hoe jouw netwerk in elkaar zit? Liefst met een tekeningetje gemaakt op bijvoorbeeld: https://www.gliffy.com/  (oranje knop: Start Drawing) Daarna kun je een schermafbeelding maken en hier neerzetten, zo kunnen we je goed verder adviseren.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 16-05-2014 18:33

Peter
Doorknoper

k heb laatst een medewerker van Ziggo gesproken en die beweerde dat Ziggo maar 50% van de snelheden garandeert, als men gebruik maakt van hun wifi op het modem. En dat is verklaarbaar want Ziggo geeft alle Ziggo-klanten middels een code toegang met wifi  op alle modems in NL, mits de bezitter zich niet heeft afgemeld. Vandaar dat ik daar geen gebruik van maak en mijn Airport Express (via een routertje) op een UTP-poort heb aangesloten. k maak dus ook bewust geen gebruik van het routeer-gedeelte van het modem.

#6 16-05-2014 20:54

peterdegroot1968
Guest

Om te beginnen;
Bedankt voor jullie heldere uitleg !
Ik heb het gevoel dat we er wel uit gaan komen.
We gaan iets meer duidelijkheid verschaffen:

Het eigenlijke probleem zit hierin; we wonen in een appartement. De meterkast waar het signaal binnenkomt en waar het modem staat bevindt zich in de werkelijk uiterste hoek van ons huis.
Het wifisignaal moet door 4 muren heen om in de kamer te komen.
Apple tv werkte daarom niet. Dus... Heb ik mijn hele zooi overhoop gehaald en een utp kabel van 15 meter vanuit de meterkast naar de huiskamer getrokken. Daar zit de apple tv nu op aangesloten. Met een draadloos toetsenbordje is het nu erg fijn zoeken op youtube om vervolgens lekker concertjes te gluren. Geluid loopt met glasvezelkabel via de surround. Tot zover geen klachten. Ook met de remotefunctie op de iPad kan ik mijn bibliotheek op de iMac afspelen...en daar begint eigenlijk klacht nummer 1.
Het streamen gaat perfect, maar de geluidskwaliteit van de ATV zuigt voor hifi.
Bovendien speelt de ATV geen MKV files af en geen DTS geluid...
En dat doet mijn mediaspeler allemaal veel beter...vandaar dat ik die in het netwerk wil hebben.

Terug naar de wifi:

Het signaal moet dus door 4 muren heen. Internetten of Skypen op de bank in de huiskamer is een aanslag op je humeur... Ik haal soms net 1 puntje en als het meezit een puntje plus een streepje ontvangst.
Loop ik naar de hal dan is er niks loos. De iMac staat daar ook op mijn bureau en die werkt zelfs draadloos prima... Op een nieuwsgroep gewoon volle porrie in tijd van een scheet en een zucht een dvd binnen. Ik weet dat het niet mag, maar ik doe het lekker toch...
Voor de zekerheid heb ik ook richting de iMac een utp kabel getrokken.
Nu stijgt hij bijna op.
Aan deze utp kabel heb ik nu dus dat tweedehands routertje gehangen. Vanuit die router een utp kabel naar de iMac.
Speedtest gedaan op de mac, en ik haal 60Mb downstream. No problem.
Het netwerk op dat routertje heet Pietje 1234.
Ik log met de iPad en iPhones gewoon in op Pietje1234 en kan gewoon internetten, skypen etc.
Benieuwd naar de prestaties heb ik ook op de iPad en de telefoons een speedtest gedaan.
En nu komt het!
Pietje1234 haalt 10Mb downstream... Teleurstellend, maar wel volle signaalsterkte! En het blijft het gewoon doen! Ook buiten en zelfs op het dak!!!
Doe ik nou dezelfde speedtest op het netwerk ziggo07240 (ons oude wifiadres, wat nog gewoon werkt), dan krijg ik als resultaat.... 30Mb downstream! Maar zodra ik dus met iets draadloos naar het balkon loop of achter in de kamer ga zitten is het bal met spetters.
Een gemideld skypegesprek valt 5 x weg, internetten is een crime.
Dan liever een oud routertje wat het wel doet, maar eigenlijk het allerliefst een router in de huiskamer met de mogelijkheid om die mediaspeler op aan te sluiten, zodat ik vanaf de Mac, via de modem, mijn films te kunnen doorsturen naar de mediaspeler...
Afspelen via de surround, en klaar. Ik leg me er bij neer dat ik de remotefunctie van de iPad dan niet kan gebruiken.
Verder zou het rete gaaf zijn als ik bijvoorbeeld foto's vanaf mijn iPhone zou kunnen streamen naar de ATV... Heb dus geen idee of dat kan.
Het allermooiste zou zijn een mogelijkheid om bijvoorbeeld foto's en back ups op te kunnen slaan. Draadloos naar een schijf zenden en klaar, safe.
Dat schijnt te kunnen met een time capsule, heb ik me laten vertellen.
Daar schijnt ook een wifirouter in te zitten?
Maar... Kan daar dan die mediaspeler op aangesloten worden?

Tot slot:

Wat ik raar vind van de huidige set up is dat ik nergens op de iMac een overzicht kan vinden van mijn netwerkje.
Ik heb tenslotte een connectie (via het modem) van de iMac naar de ATV...
Of maak ik nu een denkfout?

Mochten jullie na dit verhaal alsnog behoefte hebben aan een tekening, dan zal ik mijn kunsten botvieren op dat programaatje smile

Alvast bedankt voor het meedenken.

#7 16-05-2014 21:50

Peter
Doorknoper

Nee dat kan niet en daarom vermelde ik dus de Airport Extreme, die je op je lange UTP kabel aan moet sluiten en meteen als router moet gebruiken. Deze problemen moet je wel stap voor stap aanpakken en niet op één hoop gooien.

#8 16-05-2014 22:35

peterdegroot1968
Guest

Maar die Extreme daar zit dus een harde schijf in van 2 of 3 Tb?
Wat ga ik daar dan mee doen?
Ik heb al 3 Tb aan schijven staan...
Verder wel een mooi apparaat.

Ik zie dat op de express bijvoorbeeld buiten wifi ook een usb aansluiting zit, en een LAN aansluiting.
LAN voor de ATV, usb voor de Mediaspeler... of maak ik nu weer een denkfout?

Last edited by peterdegroot1968 (16-05-2014 22:41)

#9 17-05-2014 00:21

Peter
Doorknoper

LAN voor die 15 mm UTP-kabel vanaf je modem. De rest in je huist werkt dan draadloos en kan via die Airport en ATV naar TV/Stereo worden gestreamd. Draadloos en ook vanuit een andere kamer.

#10 18-05-2014 12:16

peterdegroot1968
Guest

Peter wrote:

k heb laatst een medewerker van Ziggo gesproken en die beweerde dat Ziggo maar 50% van de snelheden garandeert, als men gebruik maakt van hun wifi op het modem. En dat is verklaarbaar want Ziggo geeft alle Ziggo-klanten middels een code toegang met wifi  op alle modems in NL, mits de bezitter zich niet heeft afgemeld. Vandaar dat ik daar geen gebruik van maak en mijn Airport Express (via een routertje) op een UTP-poort heb aangesloten. k maak dus ook bewust geen gebruik van het routeer-gedeelte van het modem.

Kan ik dat ding uitzetten dan? Die router van ziggo? Ik schijn ook te functioneren als acces point, en daar heb ik al helemaal geen zin in.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 18-05-2014 12:16[/merge_posts_bbcode]

Peter wrote:

LAN voor die 15 mm UTP-kabel vanaf je modem. De rest in je huist werkt dan draadloos en kan via die Airport en ATV naar TV/Stereo worden gestreamd. Draadloos en ook vanuit een andere kamer.

Dus ik kan dan draadloos een film vanaf de mac naar de airport streamen??
Of naar de apple tv? Dat laatste is wel grappig, maar het moet per se mp4 zijn, anders werkt het niet....

Board footer