Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 08-06-2014 12:56

peterdegroot1968
Guest

Tekortkoming Apple Airport Extreme

Hallo,

Heb al eerder een posting gedaan over de AE.
Inmiddels loopt het als een trein, maar daar ging wel het nodige aan vooraf.
Ben zo digibeet als de pest, dus ik moest (voor mijn doen) diep in de materie duiken om een laatste probleem op te lossen.
Het probleem was dat ik elke keer als ik gebruik wilde maken van ATV, zowel de ATV als alle gebruikers daarvan (iPad, iPhone, iMac)
,opnieuw moest opstarten.
Inmiddels ben ik er achter dat het te maken had met het toewijzen van de IP adressen.
Heb de ATV op automatisch gezet en nu werkt het perfect. Zelf vanaf mijn (KUCH) Samsung telefoon met een app-je.
Echter! ;
De AE heeft , mijns inziens, een grote tekortkoming.
Ik heb begrepen (verbeter/leer mij als ik iets verkeerd zeg) dat er een wezenlijk verschil is in IP-adressen.
Je hebt een range IP-adressen die enkel werkt met LAN en je hebt IP-adressen die werken met het publieke gebeuren (internet).
Dit wordt geregeld door een DHCP achtig iets dat met een NAT-protocol de IP-adressen toewijst (?)
Ik wilde dus de AE instellen als DHCP server, zodat die statische IP-adressen kon toewijzen aan de randapparatuur, zodat ik niet telkens opnieuw hoefde op te starten om alles een nieuw adres toe te wijzen.
Gaat eenvoudigweg niet!
De AE geeft een conflict omdat de Ziggo-modem al functioneert als DHCP server....
De Airport ziet zichzelf dus niet als 'the centre of the universe' , en dan doet ie het niet....
Ik vind dit raar.
Waarom kan het Ubee modem dit protocol niet overslaan en het door de AE laten doen?
Toch veel logischer?

EDIT door Sypie: Link naar vorige topic toegevoegd.

#2 08-06-2014 13:59

Peter
Doorknoper

Re: Tekortkoming Apple Airport Extreme

Helemaal niet raar. Je modem is een voor Ziggo herkenbaar apparaat dat herkenbaar babbelt met de servers van Ziggo. Daarvoor hebben ze een stukje software in dat modem gestopt. Dat kan een ander apparaat dus alleen maar overnemen als je dat zelf illegaal zou gaan regelen.

Je ATV en en een Apple Express en evt. andere wifi-apparaten, zijn bedoeld om een eigen wifi-netwerk te maken en geven daarvoor zelf interne P-adressen aan de apparaten die zich met het juiste wachtwoord aanmelden.

Alles van Apple is zodanig eenvoudig en zelfwerkend dat je helemaal niet naar P-adressen en instellingen hoeft te gaan kijken en eraan te rommelen. Je maakt het alleen maar slechter dan het origineel werkt. En zeker als je al helemaal geen verstand van die dingen hebt. Het enige dat je in hoeft te stellen is de keuze voor je beveiliging (WPA2) en het wachtwoord.

Er is dus helemaal geen sprake van tekortkoming. Alle apparaten werken in principe voor een intern netwerk met speciaal daarvoor gebruikte P-adressen.

p.s. Ik kan van hieraf niet zien wat je hebt zitten rommelen, maar om je veiligheid weer op naarmate status te zetten adviseer ik je om de AAE weer te recette op de originele fabrieksinstellingen en van daaruit je netwerk op te zetten.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 09-06-2014 10:47

Sypie
24/7 MacGek

Wat je zou moeten doen als je de Airport Extreme als DHCP server wilt inzetten: Ziggo/UPC vragen om je modem in Bridge-modus (brugmodus) te zetten. Wat er dan gebeurt is dat het modem alleen maar een doorgeefluik is naar het grote boze internet en dat je AE alles in huis regelt. Vanaf dat moment worden interne IP-adressen en de routering gedaan door je AE en doet het modem alleen maar doorgeven wat de AE doorgeeft.

Het is dus geen tekortkoming van de AE maar tekortkoming van je kennis. Dit geeft helemaal niet, je hebt laten zien dat je een en ander hebt willen uitzoeken en leren.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 09-06-2014 13:31

Coupe
Bugelaar

En dat instellen van een Ziggo modem naar een bridge staat volgens mij al beschreven in de handleiding die je bij Je Ziggo router kreeg. Iig heb ik die handleiding wel bij mijn UPCrouter gekregen. Maar natuurlijk heb jij aan mijn handleiding niets.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#5 09-06-2014 13:59

Peter
Doorknoper

Sypie wrote:

Wat je zou moeten doen als je de Airport Extreme als DHCP server wilt inzetten: Ziggo/UPC vragen om je modem in Bridge-modus (brugmodus) te zetten. Wat er dan gebeurt is dat het modem alleen maar een doorgeefluik is naar het grote boze internet en dat je AE alles in huis regelt. Vanaf dat moment worden interne IP-adressen en de routering gedaan door je AE en doet het modem alleen maar doorgeven wat de AE doorgeeft.

Het is dus geen tekortkoming van de AE maar tekortkoming van je kennis. Dit geeft helemaal niet, je hebt laten zien dat je een en ander hebt willen uitzoeken en leren.

Waarom zou je de extra beveiligings-schil van je interne netwerk gaan uitschakelen? Straks heeft de TS iets in elkaar geknutseld dat zo lek is als een mandje en gaat hij vervolgens aan ons vragen of de beveiliging van zijn persoonlijke of bedrijfsmatige data wel OK is. Het is beter om dit soort zaken wel van meerdere kanten te benaderen en niet alleen vanuit de hobby-kant.

#6 09-06-2014 14:48

Sypie
24/7 MacGek

Het is geen extra beveiligingslaag...  2 DHCP servers achter elkaar is een PITA (Pain In The Ass). Je moet namelijk alle NAT-instellingen dubbel doen. Ieder poortje wat je open wilt hebben moet je én in de AE doen en in het modem.

Wat er gebeurt wanneer je het modem in bridge modus zet: Het modem maakt verbinding met het netwerk waar het aan gekoppeld is (Ziggo/UPC in dit geval).

De Airport Extreme neemt alle portforwarding voor z'n rekening alsook de DHCP-functie. Hierdoor worden IP-adressen binnen het netwerk maar 1 keer uitgedeeld en hoeft niet iedere keer alles herstart te worden.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 09-06-2014 15:28

Peter
Doorknoper

Sypie wrote:

Het is geen extra beveiligingslaag...  2 DHCP servers achter elkaar is een PITA (Pain In The Ass). Je moet namelijk alle NAT-instellingen dubbel doen. Ieder poortje wat je open wilt hebben moet je én in de AE doen en in het modem.

Wat er gebeurt wanneer je het modem in bridge modus zet: Het modem maakt verbinding met het netwerk waar het aan gekoppeld is (Ziggo/UPC in dit geval).

De Airport Extreme neemt alle portforwarding voor z'n rekening alsook de DHCP-functie. Hierdoor worden IP-adressen binnen het netwerk maar 1 keer uitgedeeld en hoeft niet iedere keer alles herstart te worden.

Dit loopt helemaal verkeerd en drijft helemaal weg van het oorspronkelijke probleem.

Het modem van Ziggo  geeft het wifi-gedeelte via dat modem maar max. 50% van de bandbreedte. Dat wifi-netwerk mag ook gebruikt worden door andere Ziggo-klanten, als die bij jou in de buurt staan en als je zelf ook van het landelijk netwerk gebruik wilt maken.

Dus heb ik aangegeven/geadviseerd het wifi-gedeelte van het Ziggo-modem lekker met rust te laten en er via UTP een eigen wifi-netwerk (al dan niet zichtbaar) met de Airport E. aan te hangen. Daarmee blijft hij (ook op wifi) 100% van zijn snelheid beschikbaar houden. Wat wil de TS eigenlijk?

#8 09-06-2014 16:00

Sypie
24/7 MacGek

TS loopt tegen IP-conflicten aan door een dubbele DHCP server in zijn netwerk. Door het modem op bridged te zetten is dit probleem opgelost. Dat het modem een gedeeld netwerk heeft voor voorbijgangers, die ook Ziggo of UPC hebben doet er niet toe, dat is niet TS z'n probleem.

#9 09-06-2014 16:45

Coupe
Bugelaar

Ik ben met Sypie: de Ziggorouter is ingericht om één deel van de wifibandbreedte als 'openbaar' deel aan andere klanten dan TS te verdelen die toevallig langskomen: die surfen dan met hun unieke IPadres via de wifiband van TS. Het andere deel (zeg 50%) is voor TS. Zet je nu de router van UPC in bridgemode dan vervalt de routerfunctie en wordt het alleen een accesspoint(AP). De AE neemt de lijn op op het AP en creëert een eigen wifinetwerk, voor TS en zijn eigen wifiapparatuur. Ziggo kan met dit AP niets meer want de versleuteling vindt plaats tussen de wifiapparatuur  en de AE. De data gaat vanaf de AE rechtstreeks door de bridge als electronisch signaal. Zolang TS zijn wachtwoord voor wifi niet bekendmaakt kan niemand eenvoudig zijn netwerk binnenkomen. Hij zou zelfs kunnen kiezen om het netwerk van de AE onzichtbaar te maken... Toch?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#10 09-06-2014 17:42

Peter
Doorknoper

k heb al eerder gepost dat je het Ziggo modem/router helemaal niet als routeer moet gebruiken……..

Board footer