Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 24-06-2014 14:29

jaconed67
oud en stout

Re: Mac Mini OSX en OS 9 installeren.

Peter wrote:

Ik denk dat dit komt omdat je met 10.5 aan de slag bent gegaan. Je moet echt eerst via een CD met OS-9 de partities maken in OS-Journalled en van daaruit verder. De partitie voor OS 9  mag niet groter dan 9 GB zijn, want dan werkt het ook niet.

Ja ik heb er niet aan gedacht dat de partitie voor os 9 maar 9 Gb mocht zijn
Dus ga ik alles weer opnieuw proberen
Die cd met 10.5 wil hij niet lezen dus blijf ik maar bij 10.4
Ik laat wel ff weten hoe of wat

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#12 24-06-2014 14:50

Peter
Doorknoper

Nogmaals, je moet eerst alles vanuit OS 9 voorbereiden. Pas daarna 10.4 op de andere partitie en pas daarna 10.5 er overheen. Het probleem van 10.4 naar 10.5 is namelijk dat de officiële DVD je weer eerst de partitie opnieuw naar formatteren.

Shake your pills before you pick one!wink

#13 28-06-2014 15:26

jaconed67
oud en stout

Peter wrote:

Nogmaals, je moet eerst alles vanuit OS 9 voorbereiden. Pas daarna 10.4 op de andere partitie en pas daarna 10.5 er overheen. Het probleem van 10.4 naar 10.5 is namelijk dat de officiële DVD je weer eerst de partitie opnieuw naar formatteren.

Duidelijk Peter maaar

Dat OS 9.2 kan ik alleen maar wia WF er op zetten omdat de mini de CD niet leest en uitspoegt
In os 9.2 kan ik geen partities maken dus ook niet via WF
De CD met os 10.5 Spuugt hij ook uit
de Mini leest wel een externe USB HD maar een CD drive USB ziet hij niet
Ik heb het voorlopig opgegeven. Met al dat gerommel is het system van mijn grijze G4 ook niet meer
goed Hij start wel maar de muis doet het niet

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#14 28-06-2014 15:36

Peter
Doorknoper

Wat een getob allemaal Jaco. Wat heeft dit nu met die G4 te maken?

#15 29-06-2014 08:44

jaconed67
oud en stout

Geen idee Peter maar die wil ook niet meer goed (had iets met ati driver te maken
Elke keer als ik die opstart moet hij zo nodig de schijven controleren en bureaublad bouwen
Ik heb daar 2 Ide schijven in plus een 50 GB scsi (ooit van jou gekregen)
Ik zie wel dat veel dingen er tig keer op staan dus moet ik hoognodig  alles sorteren
Dat is veel werk

Enig idee waarom een externe usb cd/dvd drive niet wordt gezien  Mijn iMac heeft er geen probleem mee
daar kan ik mijn duallayer aanhangen en zonder problemen branden

Hoe kan ik met de schijfhulp van OS 9 een HD partitioneren ?

Last edited by jaconed67 (29-06-2014 08:52)

#16 29-06-2014 12:26

Peter
Doorknoper

Wat ik me nog herinner van schijfhulp progr. was dat je onder de kolommen de grootte van de schijf kon aangeven. Was niet moeilijk.

Drivers voor een muis? OSX pakt standaard nagenoeg alle muizen. Wat is dat dan voor een speciale muis?

#17 29-06-2014 16:52

jaconed67
oud en stout

Peter wrote:

Wat ik me nog herinner van schijfhulp progr. was dat je onder de kolommen de grootte van de schijf kon aangeven. Was niet moeilijk.

Drivers voor een muis? OSX pakt standaard nagenoeg alle muizen. Wat is dat dan voor een speciale muis?

Ik heb dat inmiddels wel gevonden in schijfhulp uit os 9 zit een menu waar je partities kunt indelen Je kunt ze alleen niet afzonderlijk formatteren
Tja die muis daar heb je in OS 9 een speciale extentie voor en die had ik nog ergens op een diskje
(ik heb zoveel van dat soort dingen dat ik wel een week nodig heb om het allemaal uit te zoeken) dus na het opstarten
van het syst. doet hij het weer gewoon.

Tja blijft nog het probleem waarom ziet die mac mini geen USB cd drive ?? moet je dat instellen of zo  waar ??
wel ziet hij een usb HDD
Ook accepteert hij geen cd's met software die onder classic werken

en ik moet wel ff zoeken naar een wat groter reepje (1 gb) voor dat ding  die 512 is wat krapjes

Aangezien ik niet zoveel ruimte heb op mijn werktafel/hobby blad is zo een mini wel fijn  neemt weinig ruimte

#18 29-06-2014 20:12

Peter
Doorknoper

Maar Kaco. Een PPC kan noet omgaan met een opstartschijf op een usb schijf. Je kan alleen bia IDE en FW opstarten.

#19 03-07-2014 10:15

jaconed67
oud en stout

Ontdekking  Mijn G4 en de mini zien geen externe USB CD/DVD spelers maar ik probeerde in zo een usb behuizing mijn
oude (gekregen) Apple DVD-Ram drive en die zien ze feilloos en die werkt probleemloos  Ik neem aan dat dit betekend
dat als ik er een apple duallayer in die  USB behuizing zet en er aanhang dat die ook probleemloos zal werken
Een probleem hoe kom ik aan zo een ding  en past die in mijn behuizing

PETER   Kan ik die DVD ram als ik er een cassette voor kan vinden ook gebruiken als brander voor b.v. duallayer Dvd's
en kan ik een gewone CD/DVD/Duallayer in zo een dvd-ram cassette stoppen  en werk dat dan ook ??
Vroeger had je een apple cd speler met cassette Heb ik aan zo een cassette wat ??

#20 03-07-2014 11:22

Peter
Doorknoper

Nee, want er is grote kans dat de ROM-software van het kastje in conflict komt met de brander die je er dan in plaatst. Dus op die manier is niets zeker. Overigens kun je alles wat je wil doen wel via FW en ik snap dan ook niet waarom je maar aan die USB blijft hannesen. De USB van elke G3 en G4 is maar een USB-1 klasse en dus erg langzaam en gemaakt om er een muis, toetsenbord o.i.d. aan te hangen. Als je daar dan een veel nieuwer USB-2 apparaat aan hangt wordt dat geweigerd. Wat jij wilt gaat dus helemaal niet of je moet naar je Firewire-poorten.

Board footer