Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 23-06-2014 22:16

Roberta
Uskoke

iPod aansluiten in Toyota Aygo

iPod aansluiten in Toyota Aygo

Toyota maakt goede, betrouwbare en vaak vooruitstrevende auto's. Het is niet het eerste merk dat een meerkleppen motor toepaste, maar wel de eerste die dat over het hele assortiment deed. Over hybride auto's werd wel gesproken, maar Toyota paste het toe in de Prius. Zo vooruitstrevend Toyota is met techniek, zo saai en conventioneel is men vaak met de inrichting van de auto's. Mijn eerste Yaris had een ingebouwd cassettedek, terwijl de CD allang gemeengoed was. Het zal u dan ook niet verbazen dat ik het cassettedeck niet gebruikt heb.

Het zelfde probleem heb ik nu met mijn Toyota Aygo. Motorisch een heerlijke auto om mee te rijden, maar in het interieur zit geen iPod dock. Wel een CD speler die ook mp3's herkend, en ook de tags uit iTunes herkend; maar dat wordt allang op een USB stick gezet.

Advies Apple Store / iCentre
Ik heb mijn probleem voorgelegd bij de Apple Store en de iCentre's. Beide adviseerde de volgende twee optie's:
— iPod dock inbouwen. Bij navraag bij mijn Toyota dealer wordt daar zo'n 500 Euro voor gevraagd.
— Snoertje kopen met twee 3,5 mm AUX stekkers. Sluit de ene zijde aan op de koptelefoonaansluiting van de iPod en de andere zijde op de AUX ingang op het dashbord van de auto. Maar dit heeft een enorm nadeel, je moet het geluidsvolume van de iPod en de radio bijna op de uiterste stand zetten om voldoende geluid te krijgen in de auto. Als per ongelijk file informatie binnenkomt via de RDS dan schrik je je te pletter in de auto. En dat geldt ook als je per ongeluk overschakeld naar de CD speler.
De oorzaak van dit probleem ligt aan de koptelefoonaansluiting van de iPod. Het vermogen op deze uitgang wordt geknepen om de oordopjes niet op te blazen, en om te voorkomen dat je gehoorbeschadiging oploopt.

Een betere oplossing
Ik was met de oplossing van de Apple Store / iCentre niet tevreden. Óf het geluidsvolume was ver onder de maat óf ik was enorm veel geld kwijt om een iPod dock in te bouwen. Dat moet beter kunnen.
Ondertussen leerde ik dat uit de 30-pins Apple aansluiting wel het volle vermogen audio signaal komt. Naar mijn mening moest het dus mogelijk zijn om een snoer te maken met een 30-pins Apple aansluiting aan de ene zijde en een 3,5 mm AUX stekker aan de andere zijde. Maar als het zo eenvoudig is, dan zou het toch allang op de markt moeten zijn???
Dat blijkt dus inderdaad het geval, en op de Engelse site van Amazon worden deze kabels volop aangeboden. Echter, verzenden buiten de UK om doet men niet. Voor zover verenigd Europa. Vrije handel van mensen en goederen in de EEG, maar met volop beperkingen.

Gelukkig zijn er vrije geesten in de EEG, en het bewuste kabeltje vond ik uiteindelijk bij myIgadgets. Zij verkopen het 30-pins Apple naar 3,5 mm AUX kabeltje voor 10,95 Euro, en leveren het vlot per post af.

Inmiddels ben ik in het bezit van dit kabeltje, en het werkt perfect. Ik kan nu luisteren naar de muziek op mijn iPod, met HETZELFDE GELUIDSVOLUME als de radio en de CD speler. Je schrikt dan ook niet meer als je overschakeld.

30pin_APPLE_3mm_AUX.jpg

Kabel met 30-pins Apple connector en 3,5 mm AUX stekker.

Dashbord_DSCN0004.jpg

En zo ziet alles er in mijn auto uit. Ik kan de iPod met een gewoon geluidsniveau afspelen. Geen schrikreactie meer als de radio of CD speler aangaat.

#2 24-06-2014 08:56

Paul Sondervan
Import Hagenees

Re: iPod aansluiten in Toyota Aygo

Bedankt Roberta!
Herkenbaar probleem en dacht dat ik ermee moest leren leven.
Ik heb direct zo'n kabeltje besteld.

#3 10-07-2014 10:40

Coupe
Bugelaar

Ik kom hier nog ff op terug, misschien als mosterd na de maaltijd... Op deze wijze heeft je iPod geen voeding en zal dus maar een beperkt aantal uren spelen. Misschien voor jou voldoende maar ik vind het prettig om de volle capaciteit van de iPod te gebruiken.
In mijn auto (Peugeot 406, 2001) zat ook een af fabriek (goede) muziekinstallatie, maar met een CD lader. Na verloop van een aantal jaren gaf de CDspeler een vervelende fout: het linkerkanaal viel ad random uit en kwam er weer in. Dus tijd om mijn oude Alpina iX-1 uit de kast te halen en in te bouwen. Met het advies van een goede autohifizaak heb ik wat kabels bijgekocht zodat ik mijn iPod als bron kan gebruiken, de auto laadt ook de iPod en heel belangrijk, ik kan de iPod (en de rest van de stereo) vanaf de stuursatelliet bedienen.
In jouw situatie Roberta kan ik me voorstellen dat er een interface (kabelconfiguratie) is die je eenmalig achter je radio aansluit, waarbij een usb onder in je dashboard komt liggen en waarop je de usb van het 30pinsconnector op aansluit. Ik weet niet of je ook een stuursatelliet hebt, maar die zou dan ook op je iPod kunnen werken en dat geeft een veiliger verkeerssituatie.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#4 10-07-2014 13:13

Roberta
Uskoke

Bij jouw oplossing moet ik het dashbord verbouwen, en dat kost me te veel geld. Ik weet dat bij mijn oplossing de iPod niet opgeladen wordt, maar ik heb zelden m'n iPod langer dan een uur aan. Mijn oplossing is een consessie, maar voor een goede geluidskwaliteit heb ik wel een betaalbare oplossing.

#5 10-07-2014 14:40

Peter
Doorknoper

Een iPod speelt gemakkelijk 8 uur of langer af. Dat is veel langer dan een gebruikelijke rit. Bovendien ben je er als bestuurder niet op uit om door je muziek te gaan bladeren tijdens het rijden. Dus je maakt playlists en die kun je wel of niet met shuffle afspelen. Plug & play en niet teveel toeters en bellen dus.

Shake your pills before you pick one!wink

#6 10-07-2014 16:23

Roberta
Uskoke

Ik maak idd voor de auto een playlist aan. Bij het moderne verkeer kan je echt niet je blik van de weg houden.

#7 10-07-2014 18:08

Peter
Doorknoper

Roberta wrote:

Ik maak idd voor de auto een playlist aan. Bij het moderne verkeer kan je echt niet je blik van de weg houden.

Als ik je voorbij rij kijk ik echt wel hoor! wink

Shake your pills before you pick one!wink

Board footer