Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 11-08-2014 23:51

Sypie
24/7 MacGek

Knutselen aan diverse Mac's met diverse problemen

Ik heb de komende tijd een paar Mac-reparatieklusjes hier in huis.

Witte MacBook
Om te beginnen is sinds gisteren een witte MacBook 2,0GHz begonnen met het knipperen van het scherm. Ik heb al uitgezocht dat dit komt omdat de inverter-cable niet lekker meer is. Deze kabel gaat van het logicboard door de scharnieren naar het backlight van het scherm. Het backlight zelf is nog prima in orde, zodra de MacBook beeld geeft en niet bewogen wordt blijft het beeld goed. Bij de minste of geringste beweging wordt het beeld donker, maar bij een beetje licht door het Apple logo zie je dat vensters en programma's gewoon worden weergegeven.

Het kabeltje kost ogenveer $20, rond de €15, dat is het probleem niet. Het probleem is dat de hele laptop zowat uit elkaar moet om dat kabeltje te vervangen.

Daarnaast is de batterij van deze MacBook ook aan vervanging toe. Al met al ook een kostenpost van ruim €100. Dit niet doen is geen optie, de MacBook functioneert verder nog prima.

MacBook Unibody
Daarnaast heb ik een MagSafe adapter waar een kabelbreukje zit bij de MagSafe-kant. De adapter zelf is goed, en als de MacBook aan het laden is gaat dat ook prima. Ga ik de connector of de draad bewegen dan kan het zijn dat er sluiting ontstaat waardoor mijn MacBook Unibody uitvalt. Na een 10 seconden kan die dan weer prima opstarten maar het blijft vervelend.

Enkele weken geleden heb ik al een nieuw kabeltje besteld via eBay, mijn favoriete website voor aanbiedingen uit het verre Oosten. Ik heb expres gekozen voor een T-vormige MagSafe en niet een L-vormige dit in verband met de richting van de kabel en hoe de boel gebogen wordt.

Het solderen van het kabeltje is geen probleem, daar zitten maar 3 draadjes in. Het probleem zit er in dat ik in een grijs verleden al eens een schok heb gekregen van zo'n adapter. Het ding was al een poosje uit het stopcontact en toch krijg ik een aardige oplawiepus. Ik doe dus heel voorzichtig op het moment dat het ding open ligt.

Het openen van een MagSafe adapter is trouwens ook een leuk klusje om te doen. Het ding zit in elkaar gelijmd en geklikt waardoor netjes openen geen optie is. Je kunt bij een adapter dus altijd zien dat die open geweest is. Dat maakt mij niet zo bijzonder veel uit, als het maar veilig is om mee te werken. Hoe je een MagSafe adapter open maakt kun je hier vinden (vanaf 1:50):[video]http://youtu.be/G1HYBqeWSHI[/video]

Intel iMac 17"
Met deze iMac heb ik al langer schermproblemen. De iMac zelf werkt prima met een externe monitor, zoals ik 'm dan ook maar gebruik. Voor de reparatie van dit scherm, wat de iMac naar mijn idee nog wel waard is, kan ik twee dingen doen: of een identiek display zoeken met op lange termijn hetzelfde probleem als het originele display óf een alternatief van $160 (€120) via http://www.realmacmods.com Daar is een printje te krijgen met de aansluitingen van de videokabel die omgezet wordt naar een andere soort videokabel. Dit moet omdat heel veel displays voorzien zijn van een andere connector of van andere volgorde van bedrading.  Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie: het printje met een ander display er bij. Deze optie is iets duurder dan een tweedehands scherm van een oude, gelijke, iMac maar ik weet dat er maar 1 type display in die oude iMac past. En... laat nou net dat type scherm dezelfde productiefout hebben: na verloop van tijd verticale strepen in beeld.

iMac G5
Vervolgens, als deze reparaties zijn voltooid, heb ik van Peter nog een halve iMac G5 staan die aandacht verdient. Er missen een heleboel schroeven, er missen wat onderdelen voor de koeling (luchtkanalen en dergelijke) en het display mist. Ik moet er nog even een rekensommetje op loslaten om te kijken of het nog de moeite waard is om die iMac weer compleet te maken. Het is al écht een verouderd model waar niet zoveel eer meer aan valt te behalen qua prestaties. Voor wat tekstverwerken en internetten zou die nog prima zijn denk ik.

Kortom: er liggen nog wat mooie klusjes te wachten de komende tijd. Ik hoop dat ik van de projecten wat foto's of zelfs wat filmpjes kan maken. Ik begin in ieder geval met de MagSafe adapter, daar heb ik de onderdelen al van en dat vind ik het meest vervelende. (de witte MacBook is tóch maar van mijn vrouw ;-) )

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Board footer