Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 28-08-2014 21:15

Roberta
Uskoke

Gegevens op iPad na HD crash.

Nou, de eerste berichten van iCentre vallen mee, alleen de HD is stuk. De reparatiekosten vallen mee, maar ik zal uiteraard wel alle software er opnieuw moeten opzetten.

Voor zover ik kan overzien heb ik één fout gemaakt. Van mijn iPad heb ik in iTunes altijd trouw een reserve kopie gemaakt, maar daar heb ik nu niets aan. Immers, iTunes, en dus ook de backup van de iPad, stond op de HD die gecrasht is.

Wat gebeurt er nu als ik de iPad aansluit op de opnieuw geïnstalleerde HD, of op mijn nieuwe MacBook? Raak ik dan alles kwijt op mijn iPad en moet ik alles opnieuw terugzetten, of kan ik iTunes vragen de informatie van de iPad over te nemen?

En wat doet de iPad met de foto's die erop gezet zijn. Deze stonden ooit op iPhoto van de gecrashte HD.

#2 28-08-2014 22:01

Peter
Doorknoper

Re: Gegevens op iPad na HD crash.

Daar moet je idd even mee oppassen. Voor je nieuwe Mac (maak niet de fout om precies hetzelfde account te maken) wordt dalijk je iPad ook weer nieuw. Dus je moet ervoor zorgen dat er niks op automatisch syncen staat in iTunes. Helaas kun je dat pas instellen als je je iPad hebt aangesloten. Het zou zonde zijn als je ineens alles eraf synct.

Overigens kun je heel eenvoudig al je aangekochte muziek (in iTunes) opnieuw gratis downloaden. Daarvoor wordt automatisch een extra bevestiging van je wachtwoord gevraagd en kun je aan de slag. Dat zal mogelijk ook voor je films e.d. opgaan.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 28-08-2014 22:23

Roberta
Uskoke

Muziek komt nu via de iCloud terug.

En hoe trek je de machtiging in van een computer waarvan de HD gecrasht is?

#4 28-08-2014 22:34

Peter
Doorknoper

Ho wacht. Je hebt dus een backup in iCloud en je moet dus de juiste Apple-ID daarvoor gebruiken. Maar je krijgt eerst een Mac en een nieuwe HD en als je geen TM-backup hebt, kun je op die nieuwe HD onder een nieuwe naam een beheerders account aanmaken.

Je mag 5 Macs/PC's machtigen om in iTunes dezelfde muziek te beheren. Als je alleen maar een andere HD in je Mac plaatst is dat daarvoor nog geen nieuwe Mac.

#5 28-08-2014 22:44

Roberta
Uskoke

OK, iTunes kijkt dus gelukkig niet naar de ID van de HD.

#6 28-08-2014 22:49

Peter
Doorknoper

Je kunt dus je 2e MP precies dezelfde bevoegdheden geven en van je Apple-account gebruik laten maken. Maar pas altijd op en probeer automatisch syncen te vermijden. Het overslepen van gewenste muziek in iPod/iPad e.d. gaat net zo gemakkelijk.

#7 28-08-2014 23:45

Roberta
Uskoke

Dan wacht ik nog effe dat de andere Mac terug is.

#8 29-08-2014 07:19

Sypie
24/7 MacGek

En voor foto's en bestanden is aparte software die je iPad kan benaderen, buiten iTunes om, zodat je rustig de bestanden naar je Mac kunt halen. Een aantal jaren geleden was dat "iPodRIP", geen idee of die nog bestaat.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 29-08-2014 10:42

Peter
Doorknoper

Daar is wel een app voor maar daar heb je natuurlijk niet je oude bestanden in dezelfde kwaliteit mee terug. Roberta zal ook een TM moeten gaan gebruiken in het vervolg.

#10 29-08-2014 21:08

Roberta
Uskoke

De foto's zijn geen probleem, ik moet alleen e.e.a. terugzetten in iPhoto. Mijn enige hiaat is nog de Apps die op de iPad staan.
Als Time Machine ook werkt met een HD die op Thunderbolt is aangesloten zou ik een goede oplossing hebben (maar nu effe niet).

Board footer