Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 18-09-2014 19:51

Sypie
24/7 MacGek

[MacBook Pro mid 2010 11"] Defect opgespoord of iets gemist?

Vandaag de MacBook Pro van een collega onder handen genomen. De MBP startte op met een mapje met daarin een knipperend vraagteken. Dat zou betekenen dat er geen opstartbare partitie of systeem gevonden kan worden. Dit heb ik op de volgende manieren geprobeerd uit te sluiten:

* Harde schijf uitbouwen, in een USB-behuizing en aan mijn eigen MB koppelen. De schijf kon gelezen en beschreven worden. Schijfhulpprogramma z'n werk laten doen en geen fouten gevonden op de schijf.
* Opgestart vanaf deze externe schijf. Er kon normaal worden ingelogd en alle functies werkten volledig.

* Daarna met een opstartbare schijf van mij aan zijn MBP gekoppeld opstarten. Dit werkte prima en de MBP deed wat die moest doen met mijn externe schijf.
* De MBP daarna weer opgestart met z'n eigen interne schijf waarbij het probleem weer optrad.

De reden waarom ik de MBP heb laten opstarten met mijn eigen externe schijf, waar een kloon op staat van een ouder systeem van mij, is omdat ik dan de hardware kan controleren. De video, wifi, RAM en logicboard zijn allemaal ok, alles functioneert immers.

De reden waarom ik met de schijf van de MBP aan mijn MB gekoppeld heb opgestart is om te kijken of er misschien een bitje was omgevallen waardoor opstarten niet meer mogelijk zou zijn. Niet het geval dus.

Mijn conclusie tot zover: het kabeltje van de interne schijf naar het logic board is verrot. Geen idee hoe vaak zoiets voorkomt maar het schijnt te kunnen.

Ik zou nog één finale test kunnen doen, die ik vandaag niet gedaan heb: mijn externe schijf in zijn MBP doen en dan opstarten. Als de boel het dan nog steeds niet doet bevestig ik voor mezelf dat de kabel stuk is die naar de harde schijf gaat.

Heb ik verder nog iets over de kop gezien en is mijn conclusie op basis van dit onderzoek juist?

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#2 18-09-2014 19:59

Coupe
Bugelaar

Re: [MacBook Pro mid 2010 11"] Defect opgespoord of iets gemist?

Voor zover mijn noobkennis toereikend is: complimenten voor je onderzoeksmethode! Lijkt me dat het inderdaad wenselijk is om met een goede schijf te proberen de MBP op te starten, en lukt dat niet dan kun je m.i. uitgaan van een kapotte verbinding.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#3 18-09-2014 20:40

Peter
Doorknoper

Een externe opstartschijf op FW kan vaak handig zijn. Maar wat als je Macje ineens absoluut weigert te worden opgestart met een extern medium of een DVD en het systeem ook niet meer normaal kan functioneren?

Shake your pills before you pick one!wink

#4 18-09-2014 22:48

Coupe
Bugelaar

Dan is je moederboard wss aan gort?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#5 19-09-2014 18:50

Sypie
24/7 MacGek

Peter wrote:

Een externe opstartschijf op FW kan vaak handig zijn.

Ik kan het niet met je eens zijn. Ik heb namelijk geen FireWire meer op mijn MacBook zitten. (en apparaten die niet vanaf USB willen opstarten zijn antiek, die zijn van vóór 2006) Ik heb een USB schijf met op de ene partitie een opstartbaar systeem en op de tweede partitie een installatie-DVD. Installeren lukt zo ook vanaf USB schijf.

Peter wrote:

Maar wat als je Macje ineens absoluut weigert te worden opgestart met een extern medium of een DVD en het systeem ook niet meer normaal kan functioneren?

Dan kan het nog je RAM zijn wat niet goed zit of een bitje heeft laten vallen óf je logicboard is aan gort.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Board footer