Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 10-02-2015 00:21

Roberta
Uskoke

Re: Google Maps

Ik heb een iPad 64GB 4G WiFi en Cellular, geïnstalleerd met het meest recente systeem, iOS 8.1.3.

Zondag heb ik een testrit gereden naar de Eemshaven via de A27, knooppunt Almere, A6, knooppunt Joure, A7, knooppunt Heerenveen, Groningen, N46 naar de Eemshaven.

Heen: iPad met Google Maps, WiFi AAN (hoogstens ontvangst bij benzinestations en MacDonalds), mobiel internet UIT. Conclusie, je hebt geen internet nodig om Google Maps te gebruiken. Zover ik kon opmerken reageert Google Maps niet wanneer ik van de route afwijk. Dat was vooral te merken toen ik benzine ging laden buiten de route. Google Maps gaf wel mijn positie aan.

Terug: verouderde TomTom met 1GB geheugen met de meest recente GEDEELTELIJKE update. Er staat alleen West Europa Zuid op (Europa exclusief Scandinavië, Verenigd Koninkrijk en Ierland).
TomTom wilde mij via Flevoland rijden, maar ik reed de Eemshaven uit via de N33. Pakte de route prima op en liet mij via knooppunt Zuidbroek, knooppunt Assen, A28, knooppunt Lankhorst, knooppunt Hattemerbroek en knooppunt Hoevelaken naar huis rijden. TomTom grijpt ook in als je benzine gaat laden.

Mijn meest acute vraag: is Google Maps in staat om je terug te zetten op de route, als je daarvan afwijkt.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 09-02-2015 23:21[/merge_posts_bbcode]

Situatie:
— Vervang eerdaags mijn telefoon met een Huawei (Hoelawaai wink) met Android. Ik zoek daarvoor een goed navigatiesysteem. Hoeft geen Google Maps te zijn, indien iemand anders goede ervaring heeft met een ander programma dan hou ik me daarvoor aanbevolen.
— Ik heb geen geld voor een iPhone, maar die staat als eerste op mijn verlanglijstje als ik een baan heb.

#12 10-02-2015 20:05

Coupe
Bugelaar

Een hoelawaai mét gps kan je zónder internet gebruiken, er zijn verschillende gratis programma's voor. Ff zoeken in de Playstore van Android of op internet recensies bekijken. Maar ik ben er niet wild enthousiast over, buiten dat mcGiver dan, maar dat was een betaald programma en inmiddels bestaat het vlgns mij niet meer. De markt voor de navs gaat steeds meer naar Garmin en Tomtom. Wat je wel kan doen is een android navprogramma downloaden wat geschikt is voor gratis kaartmateriaal van de opensource-soort. Die zijn oha wel redelijk actueel en gratis. Nadeel is dat je voor gedetailleerde kaarten ieder land afzonderlijk moet downloaden en installeren en overschakelen op het moment dat je route verdergaat in een ander land.
Naar mijn idee kan Google maps op je iPad je pas weer op de juiste route zetten als je óf via 3/4G óf via wifi met internet een verbinding legt, zodat hij vanuit die geplotte positie opnieuw de route naar je gewenste eindpunt kan bepalen. Zonder 1 van beide lukt het niet want hij heeft géén gpsantenne, pikt dus geen satelieten op en kan dus geen route aanpassen.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#13 10-02-2015 22:31

Roberta
Uskoke

Dat is vreemd, want zoals ik al aangaf, geeft Google Maps wel precies mijn locatie weer als ik van de route afwijkt. M.a.w.: hij weet ten alle tijde waar ik ben. Dan zou hij mij dus terug kunnen navigeren naar de uitgezette route.

#14 11-02-2015 00:11

Coupe
Bugelaar

Dat is idd vreemd: als hij aangeeft dat je afwijkt zou je dus een internetverbinding of gps moeten hebben. Ik vraag me af of hij niet stiekem je 3g positie bepaalt met de 3g kaart en adhv dat signaal de positie bijwerkt. Ik begreep van collega's dat een 3g kaart steeds bepaalt met signalen van 3g masten waar het toestel zich bevindt. Dus dat zou je kunne proberen als je de kaart uit je iPad haalt. Maar iig heb je dus daarmee een redelijk nauwkeurige navigatie. Dat is overigens wel iets anders dan gps, die gebruikt het signaal dat navigatiesatelieten (en die hebben niets te maken met 3g masten) uitzenden om je gpstoestel zijn exacte plaats te laten vinden. Maar alla, zo lang het werkt? Ik heb er nooit eerder van gehoord, en ook nooit naar gezocht omdat ik geen 3g iPad heb.
Althans, als het goed is koop ik as zaterdag een 2e hands 64GB met 3G, daar zal ik dan eens een gratis Lebarakaartje indrukken om te proberen. Hoewel ik die eigenlijk voor het afspelen van een deel van mijn muziekbieb had bedacht.

Last edited by Coupe (11-02-2015 00:13)

#15 11-02-2015 00:50

Roberta
Uskoke

Roberta wrote:

Ik heb een iPad 64GB 4G WiFi en Cellular, geïnstalleerd met het meest recente systeem, iOS 8.1.3.

#16 11-02-2015 20:53

Coupe
Bugelaar

Yep, die van jou is stukken nieuwer, I know, het 4G slaat op het 4G cellular network toch? Dus géén gps, maar positiebepaling door het 4G cellular telefoonnetwerk. Dat staat wss altijd aan, en kan dus altijd bepalen waar je bent door de telefoonkaartpeiling.
Interessant is dus om te kijken of ie die positiebepaling ook kan doen als er géén simcard in je iPad zit. Ik weet niet of je die er zelf uit kunt halen. Maar als het goed is kan ik vanaf zaterdag proberen hoe het werkt, weliswaar met een 'oude' iPad1 maar mét Wifi én 3g cellular.
Omdat ik geen behoefte heb om te bellen maar wél gebeld kan worden op mijn iPad gebruik ik daar dus een 0 cent saldo sim van Lebara in.
Maar ik blijf jaloers op jouw nieuwe iPad4, schitterend apparaat!
En sorry voor mijn verspreking, het oude 3g is idd bij de meeste apparaten vervangen voor 4g. Komt wss omdat ik zo'n ouwe l*l ben...;)

Last edited by Coupe (11-02-2015 20:55)

#17 12-02-2015 15:47

Roberta
Uskoke

OK, vanmorgen een testrit gereden naar Almere en terug. Eindbestemming: een drukkerij aan de Bolderweg in Almere.

De SIM kaart uit mijn iPad verwijderd, zie foto:

IMG_0009_zonder_SIM.jpg

Thuis de route ingesteld, en op stap gegaan. Thuis had mijn iPad nog wel een internetverbinding door WiFi.
Hetzelfde als zondag: Google Maps geeft aanwijzingen, alleen met bitter weinig tot geen commentaar. Google Maps grijpt niet in als ik een andere route rij. Zo simuleerde ik dat ik benzine ging tanken. Hij houdt echter wel op de kaart precies je positie bij.
Google Maps leidde mij goed door Almere, maar zonder commentaar of een voorwaarschuwing is dat wel lastig. Omdat Google Maps gedeeltelijk ook de omgeving laat zien, kan je je goed oriënteren.

Op mijn eindbestemming wilde ik een nieuwe route ingeven, dat ging niet omdat ik geen internet verbinding had. Curieus, omdat Google Maps wel precies mij locatie bijhoudt, en ik ook kan in– en uitzoomen op de kaart.

Goed, dan toch de SIM kaart erin, even inloggen op internet (ik heb prepaid), nieuwe route ingeven, uitloggen en weer op stap.

Onderweg even gestopt, iPad gestopt, oude TomTom ingeschakeld. Bij A27 eraf en TomTom pakt spontaan en nieuwe route op via den Dolder.

Apple Maps: onbruikbaar, heeft inderdaad een internet verbinding nodig, zelfs om je omgeving te laten zien.

#18 12-02-2015 22:45

Coupe
Bugelaar

http://support.apple.com/nl-nl/HT201357
Misschien ook een verklaring voor je steeds minder wordende locatiebepaling zonder je 4G kaartje: positiebepaling door free wifispots?
Iig als je  'locatievooziening' uit zet kun je helemaal niets meer met Google Maps.

Last edited by Coupe (12-02-2015 22:46)

#19 13-02-2015 10:22

Roberta
Uskoke

Met de locatievoorziening is niets mis, ik vind het alleen jammer dat Google Maps je niet terug kan zetten op je route.

@ Coupe, ik waardeer je interesse, maar lees s.v.p. ook eerst even alle post door.

Ik heb gewoon twee kernvragen:
— Is er een mogelijkheid dat Google Maps je terug kan zetten op de route ?
— Wie kent er een goed navigatiesysteem voor Android 4.2 ?

#20 23-02-2015 18:56

storko
BelBusBengel

Roberta wrote:

Met de locatievoorziening is niets mis, ik vind het alleen jammer dat Google Maps je niet terug kan zetten op je route?

Ik heb gewoon twee kernvragen:
— Is er een mogelijkheid dat Google Maps je terug kan zetten op de route ?

Vanochtend dan toch maar even de proef op de som genomen. Weliswaar met een iPhone, maar toch. Route van huis naar werk ingetoetst, ik wist van tevoren dat ik met een omweg zou gaan om de postbus te legen. Alles op full gezet dus gps aan en 3g aan. Dankzij T-Mobile overigens vaker gprs maar dit ter zijde. Wat blijkt nu: google maps stuurt je i.d.d niet terug naar de originele route maar rekent je steeds een  nieuwe route voor en mekkert niet dat je om moet keren. Ik neem aan dat dit jouw probleem is Roberta. Mocht het anders zijn laat het mij dan even weten. Zoek ik even verder.

https://play.google.com/store/apps/deta … L&hl=nl_NL

C'est des hommes et d'eux seulement qu'il faut avoir peur, toujours.

Board footer