Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 10-11-2015 19:38

Peter
Doorknoper

Toepassen SDXC-kaart als systeemschijf

De Mac Mini heeft een sleuf voor deze kaartjes. Normaliter om snel foto's in te laden. Maar volgens info op de Apple-site is het ook mogelijk om OSX op zo'n kaartje te zetten en het kaartje dus als "opstartschijf" te gebruiken.

Ik heb door deze info een paar opmerkingen en ik hoop dat jullie mij willen corrigeren als ik het fout heb.

- Het opstarten via zo'n SDXC-kaartje lijkt me veel sneller te gaan dan via een gebruikelijke SATA-schijf (geen flash).

- Als je OSX op zo'n SDXC-kaartje plaatst en al je data op je interne HD encrypt, kan niemand aan je data als je het kaartje verwijdert en meeneemt, nadat je de Mac Mini hebt afgezet.

Ik overweeg om een kaartje van 64GB of 128 GB te kopen om het eens uit te proberen met een 2e systeem op dat kaartje. Is er iemand van jullie die er ervaring mee heeft? Ik kan me voorstellen dat het op scholen en in bedrijven een rol kan spelen.

Shake your pills before you pick one!wink

#2 10-11-2015 19:43

Sypie
24/7 MacGek

Re: Toepassen SDXC-kaart als systeemschijf

Ik zou niet meteen de data op een interne schijf gaan encrypten. SD kaartje weg=data weg, tenzij er een manier ls om bij je eigen data te kunnen komen.

Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende: Je SSD hangt aan een SATA-poort. Dat is snel, heel snel. Waar hangt je SD-kaartlezer aan? Als dat een interne USB-poort is dan moet je ook die doorvoersnelheid vergelijken. Wanneer dat een groot verschil is moet je kijken wat de maximale lees- en schrijfsnelheid van je SSD is en of het uit maakt welke je gebruikt om van op te starten.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 11-11-2015 10:56

Peter
Doorknoper

Als het kaartje weg is, is de Mini onbruikbaar en de versleutelde data staat voor een paar euro ook in iCloud. Ik ben het met je eens dat je dan ook altijd een reservekaartje in een "kluis" moet hebben liggen.
Grappig is ook dat je met zo'n kaartje elke Mini (Mac met kaartlezer) kunt gaan opstarten......
Hierover later meer.

De snelheid van de Kaartlezer wordt uitgedrukt in GT/s en die van de Mini is 2,5 GT/s. De snelheid van de HD op de SATA is 6 Gigabit/s lezen en 3 Gigabit/s schrijven. Het systeem wordt "gelezen", dus die 2,5 GT/s moet met de 6 Gigabit/s worden vergeleken met opstarten.
De GT/s snelheden worden gebruikt als het over processoren gaat, dus het lijkt me dat de kaartlezer zowat rechtstreeks op CPU-niveau communiceert. De snelheid van het kaartje is ook bepalend, heb ik begrepen. Verder zie ik veel verwarrende berichten erover en een aantal jaren geleden was er ook al een enkeling op het idee gekomen om je systeem op zo'n kaartje te zetten. Maar dat was toen met Windows 7 niet mogelijk.

Al zou de opstartsnelheid gelijk blijven, dan zijn er nog voordelen aan een snelle 128GB kaart, waarop je dan je eigen systeem en eigen programma's plaatst. Je hebt dan in feite altijd je eigen Mac bij je.

Ik ben benieuwd of Sypie nog wat met die snelheden kan.

#4 11-11-2015 19:48

Peter
Doorknoper

Hier staat een mooi filmpje van een ouder MacBook Pro met hetzelfde slot:

http://www.macworld.com/article/1141401 … st114.html

Op het eind zegt de man dat OSX behoorlijk sneller opstart.

Mijn OSX en programma's beslaan nog geen 22 GB. Een kaartje van 64GB of misschien ook 32 GB moet dus al ruim voldoende zijn. Ik ga het snelste SDXC-kaartje opzoeken van 64GB en daar gewoon een versie van El Capitan op zetten om die te kunnen selecteren als opstartschijf. De snelheid van het kaartje speelt ook een grote rol.

#5 12-11-2015 14:17

Peter
Doorknoper

Gisteren nog een hoop geleerd. Opstartsnelheid zal ca 3x sneller worden dan van een gewone SATA-schijf (5400 rpm). Een interne SSD-schijf is dan nog 2x zo snel. Maar ook geleerd dat er veel problemen zijn met SSD-schijven en dat deze schijven bij bepaald gebruik, maar een levensduur hebben van maximaal 3 jaar. Er is in feite spake van "slijtage" en die "slijtage" vindt versneld plaats naarmate er met grotere bestanden wordt gewerkt en er veel schrijven en herschrijven plaatsvindt.

Dat heeft mijn visie op SSD-schijven wel even veranderd....... Als je zo'n schijf in de laatste versie van de Mac Mini hebt laten zetten (bij aankoop) en je doet nogal wat met films, kun je dus nu al zeggen dat je schijf na 3 jaar problemen gaat geven en je die Mini dus ook weg kunt gooien........ Het gebruik van SSD-schijven is nu zo'n 3 jaar in opkomst en de wetenschap van deze "slijtage" is nauwelijks bekend.

Mijn zoektocht in dit topic levert dus ook andere waardevolle informatie op.

Wordt vervolgd.

Board footer