Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 21-02-2010 14:40

Tjaka
Guest

Even voorstellen en veel vragen over software op de Mac

Hoi,

Ik ben sinds 1 week de trotse bezitter van een MacBook Pro 3,06-GHz Intel Core 2 Duo,
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB, 128GB solid-state drive. tongue

Ik heb dit forum eens goed doorgelezen. Ik gebruikte sinds 20 jaar windows computers. Een half jaar geleden zag ik voor het eerst een MacBook. Ik was helemaal weg van het mooie beeld en het uiterlijk van de mac's.

Nu naar een week heb ik twijfels over mijn aankoop. Met deze Mac ben ik net een beginner die voor het eerst met een computer gaat werken. hmm

Alle beginnersfouten heb ik gemaakt! cool

Mijn boekhoudprogramma Snelstart is niet geschikt voor installatie op de Mac, zodat ik alsnog een Windows computer naast de Mac moet houden.

Itunes synchroniseert alleen mijn adresboek met mijn Iphone en niet mijn agenda.

De torrent client kan ik niet instellen voor gebruik met een proxy, de windows versie wel.

Ik kan geen VPN tunnel opzetten.

Is een virusscanner noodzakelijk?

etc, etc, etc.

Door de forums goed door te lezen kom ik tot de conclusie dat de meeste van jullie na een tijdje gelukkig worden met de Mac.

Ik ben op zoek naar tips van ervaren gebruikers.

Groeten Tjaka

#2 21-02-2010 15:10

Peter
Doorknoper

Re: Even voorstellen en veel vragen over software op de Mac

Hoi Tjaka. Welkom hier. Virus-scanner is niet nodig en vertraagt de zaak alleen maar.
Als je iPhone aangesloten is, verschijnt hij in iTunes, maar ook op je bureaublad. In je prigramma-map staat het programma iSync. Ik denk dat je dat moet openen als je iPhone eraan hangt en dan kun je instellen welke onderdelen je dagelijks/wekelijks met je iPhone wilt syncen.
Snelstart, prima op PC en als het kan ook zo houden. Je kunt overigens wel eenvoudig gegevens vanaf je Mac naar je PC brengen via je netwerk.
VPN-tunnel weet ik niks van, tenzij je bedoelt dat je een ftp-verbinding wilt tussen je PC en de Mac?
Torretns doe ik niks mee.
Er komen dus nog wel andere antwoorden.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 21-02-2010 15:19

michelvdb
Rondzoeker

Je boekhoudprogramma kan met Windows in een virtuele machine draaien. In alfabetische volgorde:

[td]Parallels Desktop dat mijn persoonlijke voorkeur geniet.
VirtualBox is gratis voor niet-bedrijfsmatig gebruik.
VMware Fusion werkt ook zeer goed. Anderen verkiezen dit.[/td]

Torrents binnenhalen kan met Transmission. Een prima en licht programma.

VPN is heel goed mogelijk. Wat volgt is kopieer en plakwerk uit Mac Help met zoekopdracht VPN:

Mac Help wrote:

Een verbinding met een VPN tot stand brengen
U kunt met het programma Internetverbinding een verbinding met een VPN (Virtual Private Network) tot stand brengen. U kiest daartoe de optie 'PPTP' (Point-to-Point Tunneling Protocol) of 'L2TP via IPSec' (Layer Two Tunneling Protocol) voor een bestaande internetverbinding.

Met PPTP kan een bedrijf het bedrijfsnetwerk via eigen 'tunnels' in het openbare internet uitbreiden.

L2TP is een extensie van PPTP die door internetaanbieders wordt gebruikt om een VPN via het internet mogelijk te maken.

IPSec (Internet Protocol Security) is een set beveiligingsprotocollen.

Om een verbinding met een VPN tot stand te brengen, gaat u als volgt te werk:
1. Open het programma Internetverbinding in de map 'Programma's'.
2. Klik op het symbool 'VPN' in de knoppenbalk.
3. Kies 'L2TP via IPSec' of 'PPTP' als type VPN-verbinding.
4. Kies een configuratie uit het venstermenu 'Configuratie' en klik op de knop 'Verbind'.
Om een tweede VPN-configuratie aan te maken, kiest u het commando 'Nieuwe VPN-verbinding' uit het Archief-menu.

Als het venstermenu 'Configuratie' geen configuraties bevat, kiest u 'Wijzig configuraties' uit dit venstermenu en voert u de instellingen voor de VPN-server in. Raadpleeg de beheerder van het netwerk waarmee u een verbinding tot stand wilt brengen als u niet zeker weet welke instellingen u moet gebruiken.

Mogelijk hebt u een configuratiebestand met netwerkspecifieke instellingen ontvangen. Om dit bestand in Internetverbinding te importeren, opent u dit programma en kiest u 'Archief' > 'Importeer configuraties' of klikt u dubbel op het bestand om het automatisch te importeren.

Om de VPN-configuratie te verwijderen, opent u het paneel 'Netwerk' in Systeemvoorkeuren en kiest u 'Configuratie netwerkpoorten' uit het venstermenu 'Toon'. Selecteer de VPN-configuratie en klik op 'Verwijder'.

Last edited by michelvdb (21-02-2010 15:29)

Hier staat niets, dus iets

#4 21-02-2010 19:20

Sypie
24/7 MacGek

Tjaka wrote:

Ik ben sinds 1 week de trotse bezitter van een MacBook Pro 3,06-GHz Intel Core 2 Duo,
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB, 128GB solid-state drive. tongue

Dat is een nette machine. Zeker met SSD schijf er in kun je lekker lang doorwerken op 1 acculading.

Tjaka wrote:

Alle beginnersfouten heb ik gemaakt! cool

Kijk, zo hoort het. Als je geen fouten maakt leer je ook niks ;-)

Tjaka wrote:

Itunes synchroniseert alleen mijn adresboek met mijn Iphone en niet mijn agenda.

Kwestie van de iPhone aansluiten op de MacBook, naar de instellingen van de iPhone gaan en daar aanvinken dat je de agenda ook wilt synchroniseren met iCal.

Tjaka wrote:

De torrent client kan ik niet instellen voor gebruik met een proxy, de windows versie wel.

Net even gekeken in Transmission, maar die kan dat wel. In de voorkeuren kun je dat instellen onder het kopje "Network".

Tjaka wrote:

Is een virusscanner noodzakelijk?

Als je Windows gebruikers wilt beschermen kun je er een installeren. Als je zoiets hebt van "iemand met Windows zorgt zelf maar voor degelijke beveiliging", dan doe je net als heel veel andere Mac gebruikers en laat je die achterwege.

Tjaka wrote:

etc, etc, etc.

Laat maar komen, ook daar vinden we wel antwoorden op.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 22-02-2010 15:34

Tjaka
Guest

Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor jullie hulp! Echt top dat er mensen zijn die de tijd nemen om anderen te helpen.

Ik ga nu met jullie antwoorden bezig in, voor mij, het doolhof van de mac.

Kan iemand mij ook vertellen hoe je een .psd bestand (backup outlook) kunt importeren naar Apple mail?

Met isinq kan ik geen verbinding maken met mijn iphone, zowel niet via usb als via bluetooth.

Groeten Tjaka

#6 22-02-2010 16:18

Sypie
24/7 MacGek

Als je je iCal agenda wilt synchroniseren met je iPhone dan moet je dat aangeven in iTunes op het moment dat je iPhone is aangelsoten.

Dus: Sluit de iPhone aan, ga in iTunes naar de iPhone door in de linker kolom op je iPhone te klikken. Maak hier de instellingen die je wenselijk vindt. Je hebt zelfs de mogelijkheid om bepaalde agenda's te synchroniseren en dus niet alles.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 22-02-2010 17:49

Justhan
Wichelvrouwtje

Ik heb dit wel eens voor iemand gedaan d.m.v. het programma DbxConv
maar volgens mij was dat een Outlook Express bestand dat als extensie *.dbx had en niet - zoals jij zegt *.psd (??, is het geen *.pst??).
Volgens mij kun je een pst-bestand via outlook express omzetten (dus *.pst importeren, en dan je mail exporteren naar een bestand) naar *.dbx, en in dat geval zou je dit programmaatje wel kunnen gebruiken. Je installeert het op je Windows-computer.
Je moet het draaien in DOS-modus, dus via start, uitvoeren, cmd
Je gaat dan naar de folder waar je je e-mailberichten hebt bewaard en dan type je:

DbxConv *.dbx

Als het goed is, zijn je dbx-bestanden nu omgezet naar *.mbx en dat kun je rechtstreeks importeren in Mail.

Makkelijker schijnt het niet te kunnen hmmtongue

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#8 02-03-2010 09:04

Tjaka
Guest

Goedemorgen mensen,

Allemaal bedankt! Het is allemaal gelukt. Ik dacht veel te moeilijk... (Dat komt dat ik een windows computer gewend was wink ) Het was even wennen maar MAC is TOP!

Ik loop wel tegen het volgende aan:

Ik heb een Time Capsule. Iedere ochtend worden er door een software pakket automatische taken uitgevoerd, die dan op de TC opgeslagen worden. En iedere morgen krijg ik ook een aantal errors. sad

Na onderzoek kom ik er achter dat de TC in een soort sleep modus gaat, waardoor de schijf van de TC direct niet bereikbaar is en de software een error geeft.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groeten Tjaka

Last edited by Tjaka (02-03-2010 09:06)

#9 02-03-2010 10:45

Peter
Doorknoper

Kun je even aangeven waar de externe schijf is aangesloten, want het is een heel verschil of hij gewoon op USB aan de Mac zit of aan Airport Extreme op het netwerk.

Shake your pills before you pick one!wink

#10 02-03-2010 11:10

Tjaka
Guest

Hoi Peter,

Sorry dat ik niet volledig was. roll

De TC zit aangesloten in het netwerk. Ik heb dit probleem op 2 computers. Mijn MacBook Pro is verbonden met de TC via WiFi, de desktop Windows 7 PC via lan. Niet via USB. De computers komen NIET uit de sleep modus!

Ik had overigens ook problemen met de Win 7 pc en de TC. Via de forums kwam ik er achter dat ik Windows search moest deinstalleren, waarna het verbindingsprobleem met de schijf van de TC was opgelost. big_smile

Ik moet toch ergens kunnen instellen hoe lang de TC moet wachten voordat de harde schijf in sleep mode gaat? Nu gaat de TC naar schatting binnen 5 minuten in de sleep modus. Of nog beter... kunnen instellen hoe lang het duurt voordat de schijf uit de sleep mode gaat, nu 15 seconden! Ik kom dit probleem op meerdere MAC forums tegen, de oplossing niet. hmm

Ik heb het configuratie programma van de TC helemaal doorgespit maar kan nergens deze instelling vinden.

Groeten Tjaka

Last edited by Tjaka (02-03-2010 11:33)

Board footer