Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 28-10-2007 17:35

Peter
Doorknoper

Tips om een tweedehands Mac te kopen.

Kijk eerst goed rond in het Macwereldje voordat je tot aankoop overgaat. Het aantal tweedehands aangeboden machines via het internet is enorm. Vreemd genoeg worden Macjes nauwelijks ingeruild bij dealers, dus kun je ruim je slag slaan via het internet. Het is echter wel aan te bevelen om eerst wat zaken nader te bekijken, voordat je tot aankoop overgaat. De tweedehandsprijzen van Macjes ligt tamelijk hoog. Dit komt omdat de machines (globaal gezien) gemakkelijk 3 jaar de tand des tijds doorstaan. Vaak zijn ze ook nog eens vrij licht gebruikt en met een vers systeem funktioneren ze weer als nieuw. Om teleurstellingen te voorkomen, kun je je dus beter voorbereiden. Het is immers al jammer als je een Mac aankoopt, die eigenlijk "te licht" is voor jouw voorgenomen werk  of die daardoor niet uptodate genoeg meer is om nog een f twee jaartjes door te kunnen. Besef ook dat je van een Mac die al 3 jaar oud is, je hooguit een gebruik moet plannen van 1 tot maximaal 2 jaar. Maar je hebt dan wel het voordeel gehad dat je relatief goedkoop met een Mac werkt en ervaring hebt opgedaan om een volgende duurdere Mac-aanschaf te kunnen doen.
1. Inventarisser het werk dat je met een Mac wil gaan doen en stel je de modellen tot doel die aan je eisen voldoen. Gebruik als hulpmiddel Mactracker. Een klein gratis programma dat je via www.versiontracker.com kunt downloaden. Dit programma bevat een database met een mooi overzicht van alle Mac's en wordt ook steeds ge-update door Ian Page. Bekijk de specs en vooral ook de hoeveelheid geheugen die je kunt plaatsen. Vergeet ook de grafische kaart-gegevens niet en de standaard poorten. Het is ook heel belangrijk om te weten dat een Mac heel gevoelig is voor de hoeveelheid geplaatste RAM. Video's maken en foto's bewerken vraagt veel geheugen en hoe meer geheugen je hebt des te meer werkzaamheden je kunt uitvoeren en des te sneller die werkzaamheden kunnen verlopen.
Hou er ook rekening mee dat werkzaamheden zoalsl het renderen van films e.d. puur door de processor worden afgewerkt. Hoe sneller de processor, hoe sneller die werkzaamheden zullen verlopen. Dat daar weer probleempjes kunen ontstaan komt later hier op het forum nog wel aan de orde.
2. Inventariseer de te koop gestelde machines op het internet en maak een lijstje van machines (die je op het oog hebt) met de bijbehorende prijzen. Je kunt kijken op www.tweedehandsmac.nl en op de Marktplaats.
Op Tweedehandmac is een mogelijkheid om te kontroleren of een machine is gestolen. Elke Mac heeft een uniek Serienummer, dat zowel op de registratieplaat als in het systeemprofiel is te vinden. Een rechtgeaarde verkoper heeft er helemaal geen moeite mee om je dit nummer te geven.
3. Selekteer bij voorkeur machines die van de eerste eigenaar zijn. Deze zijn in 99% van de aanbiedingen zuinig tot zeer zuinig op hun Mac geweest en kunnen al je eventuele vragen beantwoorden. Je betaalt bij deze mensen meestal een eerlijke prijs voor een Mac, maar dan weet je ook dat je hem tiptop aangeleverd krijgt.
4. Bezoek wat Mac-forums en gebruik daar de zoekfunktie om te kijken of er soms veel hardware-problemen voorkomen bij het type dat jij hebt uitgezocht.
5. Vraag altijd om de originele software die door Apple bij de Mac is geleverd. Zonder die software kun je in de problemen komen, omdat die altijd type-afhankelijk wordt bijgeleverd. Het is helemaal geweldig als de Mac in de originele verpakking kan worden geleverd. Veel Maccer bewaren die netjes.

Shake your pills before you pick one!wink

#2 26-04-2009 11:52

Zo
Guest

Re: Tips om een tweedehands Mac te kopen.

Aan deze tips heb ik veel gehad, dus dank! Vooral dat van het checken of het een gestolen Mac betreft, handig.

Maar ik heb een vraag: ik kom nu op tweedehandsmac.nl diverse MacBooks tegen die zwart of wit zijn (dus volgens mij nog met 2.0 GHz processoren?), maar waarvan men zegt: Core 2 Duo 2.4.
Wat moet ik nou geloven? Het kan toch niet dat ze de processor hebben laten upgraden of wel? Of liegen ze er een 0.4 bij om je te lokken?

Sinds 2009 een Mac-bezitter! HOERA!

#3 26-04-2009 12:41

Peter
Doorknoper

In het Mac-wereldje wordt eigenlijk niet gelogen. Maar iemand kan zich wel vergissen. Om vergissingen te voorkomen, kun je beter Mactracker downen en de betreffende specs bekijken.

#4 28-04-2010 22:24

JosVunderink
Guest

Mac's zijn over het algemeen duurzame producten, daarom kan het zeker interessant om een tweedehands mac te overwegen.

Mede daarom ben ik mede oprichter van AppleTrader.nl

AppleTrader is een Marktplaats speciaal voor Apple-Producten.
Adverteren is uiteraard  gratis, wij bieden enkel het handelsplatform.

Het voordeel van AppleTrader t.o.v. www.marktplaats.nl is dat het speciaal op Apple-Producten is gericht. De categorisering is stukken duidelijker in vergelijking met Markplaats.

Tevens zien wij streng toe op spammers en verdachte advertenties worden verwijderd.

Daarom is iedereen die opzoek is naar een nieuwe of tweedehands mac van harte welkom op AppleTrader.nl.

P.S. een platform bouwen doen we samen: reageer.

Last edited by JosVunderink (28-04-2010 22:39)

#5 28-04-2010 23:04

Peter
Doorknoper

Ik zal er wel eens een kijkje nemen Jos. Misschien een leuk alternatief voor Tweedehandsmac.

#6 29-04-2010 09:25

michelvdb
Rondzoeker

In het Bourgondische Belgi

Hier staat niets, dus iets

#7 29-04-2010 10:25

Peter
Doorknoper

Maar de opzet van AppleTrader is wel netjes. De site is netjes ingedeeld en ik geen storende elementen.

#8 30-05-2010 18:18

JosVunderink
Guest

Peter wrote:

Maar de opzet van AppleTrader is wel netjes. De site is netjes ingedeeld en ik geen storende elementen.

Hartelijk dank ! We zullen hard (blijven) werken om van appletrader een mooi platform te maken ! big_smile

#9 30-05-2010 18:31

Peter
Doorknoper

Ik moet er wel op letten dat hij ook een gewoonlijke site wordt om te bezoeken als ik wat zoek.

Board footer