Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 04-10-2007 17:28

Sypie
24/7 MacGek

[How-to]Hoe installeer ik software?

Voor een makkelijk overzicht over het installeren van software kun je deze How-to volgen. Er komen veelvoorkomende dingen in voor. Veel mensen maken in het begin vaak een standaard gebruikersfoutje. Na het doorlezen van dit topic hoeft dat niet meer.

We gaan in deze How-to Microsoft Messenger downloaden en installeren.

Enig Google werk levert ons de link naar Microsoft's Mactopia, het gedeelte waar Microsoft de downloads beschikbaar stelt voor Mac gebruikers. Hier de link naar de downloadpagina van de Messenger. Aan de linkerkant staat dit:
gallery.php?pid=4

We gaan nu naar de pagina waar de echte download link staat, hier kun je vinden in welke taal je het wilt hebben:

gallery.php?pid=5

Ik kies voor de nederlandse versie, al dat Engelse gedoe steeds...

Als je op de downloadlink klikt dan krijg je een schermpje waarin gevraagd wordt of je het wilt opslaan. Kies dus voor opslaan:

gallery.php?pid=6

Daarna krijg je zoiets op je bureaublad. {plaatje4}Dit is een DMG bestand en is niets minder dan een "softwarematige cd". Op deze manier zijn veel Apple applicaties gemaakt. Op dit bestand klik je dubbel, zodat dit verschijnt:
gallery.php?pid=7

Nu zie je op je bureaublad een icoontje dat heel veel lijkt op een externe cd speler, wat het dus eigenlijk ook is, alleen dan op je eigen harde schijf.

Om nu het programma te installeren zul je op je "virtuele schijf" moeten gaan kijken. Dit doe je door te dubbelklikken op het icoontje. Daarna krijg je een venster met de inhoud van deze "schijf":

gallery.php?pid=8

Om het programma te insalleren in de juiste map moet je het programma naar je programmamap slepen. Om dit makkelijk te kunnen doen openen we een tweede Finder venster er bij. Op deze manier heb je meer overzicht en minder kans op fouten.

gallery.php?pid=9
Sleep nu het Microsoft Messenger icoontje naar de programmamap. Het programma wordt nu gekopieerd en geinstalleerd. En dit is het resultaat:

gallery.php?pid=10

Het programma is nu klaar voor gebruik.

Hierna kun je de virtuele schijf naar de prullenbak slepen. Omdat het een "softwarematige CD" is verandert de prullenbak in een eject pijl. Op deze manier ontkoppel je de virtuele schijf van het systeem.

gallery.php?pid=12

Als de virtuele schijf verwijderd is kun je het gedownloade bestand verwijderen of eventueel opslaan op een andere lokatie zodat je altijd nog een kopie bij de hand hebt.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#2 10-12-2007 23:30

J.C.
Member

Re: [How-to]Hoe installeer ik software?

In het begin vinden nieuwe Mac gebruikers zo'n Diskimage maar raar. Het mooie ervan is dat het fungeert als een aparte schijf. Als je het programma dus eerst eens wil proberen voordat je het installeert kan je het gewoon testen vanaf je Diskimage, zonder je ook maar iets installeert op je systeem!

#3 16-09-2009 14:01

MacMike
Gunner

.dmg is echt een geweldige uitvinding of hoe ik het moet zeggen van Apple.... werkt zo handig en prettig.
Je went er behoorlijk snel aan hoor en je bent niet minuten lang bezig met installeren zoals in Windhoos.
Gewoon sleur en pleur en hoppa klaar wink

Simpel is het moeilijkst !

#4 16-09-2009 18:39

Sypie
24/7 MacGek

De betere "sleur-en-pleur"  DMG bestanden hebben ook meteen een snelkoppeling naar de programmamap opgenomen. Neem nu die van Adium, ziet er nog leuk uit ook...4_1253118990.jpg

Alhoewel daar een klein foutje in zit omdat je de Finder kunt schalen:
4_1253119138.jpg

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 10-02-2012 13:16

peterp0st
The Postman

Klop het dat software op drie plaatsen ge

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

#6 10-02-2012 13:39

Sypie
24/7 MacGek

Nee dat klopt niet (helemaal).

Een PreferencePane is niks anders dan een voorkeurenpaneel welke een instelling mogelijk maakt. Dit is niet echt software wat je installeert maar meer een aantal voorkeuren. Ik weet dat zaken als Perian, NTFS for Mac en dergelijke daar te vinden zijn en niet in de programmamap. Zie het als een soort plugin voor je OS X.

Een virtuele schijf is eigenlijk de DMG, zoals hierboven uitgelegd. Veel programma's kun je openen vanuit deze DMG. Er wordt dan enkel een voorkeursbestandje weggeschreven naar de map waar al je .Plist bestanden staan, dit is slechts een paar KB en kan zonder problemen verwijderd worden. Een programma die je draait vanuit de DMG kan na het afsluiten ook zo weer verwijderd worden zonder dat het (veel) invloed heeft op je systeem. Deze manier van werken is niet gebruikelijk voor programma's die je veel gebruikt, dan kun je ze beter installeren in de programmamap. Deze optie is beter geschikt voor het (kort) testen van nieuwe programma's.

In de programmamap horen alle programma's te staan die je (vaak) gebruikt. Normaal gesproken worden programma's die een installatie-procedure hebben ook daar neergezet, tenzij je de locatie wijzigt tijdens de procedure.

#7 10-02-2012 14:01

peterp0st
The Postman

Dank je, er is weer een hoop duidelijk geworden.

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.

Board footer