Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 30-05-2012 15:05

woodstock
Guest

iPhoto slideshow/ Layout

hoe kan ik in iPhoto slideshow het layout aanpassen? Ik zal al blij zijn als ik een overzicht van alle 'pagina's'  zou kunnen zien (net bij een photo boek in iPhoto bvb)ik kan door de foto;s te slepen de volgorde aanpassen maar niet de foto's op het layout afstemmen. Het probleem is als ik een landscape foto zo crop dat er een portrait van word dan herkent mijn mac dat niet en plaatst het foto horizontaal.
Zeer bedankt voor idee

gr. woodstock

#2 30-05-2012 16:22

Sypie
24/7 MacGek

Re: iPhoto slideshow/ Layout

In een slide-show kun je geen "pagina's" zien, die zijn er simpelweg niet.

Wanneer je een foto verticaal cropt krijg je twee bestanden: het origineel (die altijd bewaard wordt door iPhoto) en het bewerkte bestand. Dit bewerkte bestand moet je dan in je diashow opnemen, en niet het origineel.

Wil je een bestand draaien dan kun je het beste het originele bestand naar je bureaublad slepen vanuit iPhoto (het bestand blijft nog steeds in iPhoto staan) en openen in Voorvertoning of Preview. Hier kun je het bestand draaien naar de juiste positie en daarna opslaan. Na deze handeling kun je het bestand vanaf je bureaublad weer naar iPhoto slepen. Als het goed is wordt deze nu in de juiste positie getoond.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 31-05-2012 01:22

Peter
Doorknoper

Wat lees ik hier nu allemaal??? Je kunt gewoon onderin iPhoto de roteerfunctie klikken.

Even over een slideshow. Als je van foto's onderdelen wil croppen, maak dan altijd eerst in je hoofdbiblitheek een duplicaat. (Of zoveel meer als je nodig hebt.) Maak die in orde door het stukje te croppen en sleep het eindresultaat naar je dia-rolletje. Wel eerst op "gereed" klikken als je hebt aangepast, want anders worden de wijzigingen niet opgeslagen.

Je kunt in de dia-voorstelling geen pagina's zien, maar je kunt wel de hele reeks bovenin voorbij zien komen en zelf bepalen waar je begint en ook nog de volgorde daarin aanpassen. Gewoon verslepen in die balk.

Shake your pills before you pick one!wink

#4 01-06-2012 16:50

woodstock
Guest

super bedankt voor jullie reactie.

Peter - de fotobewerking vooraf is geen probleem.Ik heb ook Lightroom 4 en kan daar ook wat extra's toepassen.

Ik had alleen gehoopt dat er een mogelijkheid is dat ik zelf ook invloed op het layout kan hebben .zoals ik dat  heb als ik een fotoboek maak.(daar kan ik ook kiezen of ik een of meerdere pagina's per bladzijde wil en in welk formaat)
Zeker als ik bij Theme het thema 'sliding panels'  kies dan krijg je van die extremen rechthoekige formaten. En daar past dan geen een - al dan niet bewerkte/gecroppte - foto in :-(

toch bedankt

#5 01-06-2012 17:37

Peter
Doorknoper

Ik snap een klein beetje wat je bedoelt. iPhoto heeft wat "domme" grenzen. Als je een foto gaat croppen, zou je b.v. automatisch een paar linialen moeten krijgen in je venster, zodat je de verhouding hetzelfde kunt laten. Het tweede wat handig zou zijn is als je foto's ook afgeronde hoeken kunt geven. Ik ga er voor de gein eens even mee aan de slag. wink

Shake your pills before you pick one!wink

#6 01-06-2012 18:19

woodstock
Guest

joehoe - iemand die me snapt. haha. Verder ben ik erachter gekomen dat in de iPhoto 11 versie meer thema's zijn (bvb reflection) waarbij de beeldverhoudingen iets dichter bij een 'normale'  foto zijn (weer wat ingewikkeld uitgedrukt :-)

Board footer