Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 02-10-2013 13:59

Coupe
Bugelaar

Finder en haar functie

Hallo, medeMaccers,

Als ik met Finder kijk wat er allemaal op mijn MacMini staat, dan kom ik in de linkerbalk portretfoto's tegen van een aantal mensen die ik niet ken. Op Info mrt de rechtermuisklik lees ik dat het bestand in een ADOBE map staat, met als titel oa First Run inspector.
Nou heb ik aan ruimte nog geen gebrek op mijn HD, maar kan ik zo'n foto gewoon verwijderen?

Of kan ik beter gewoon alles laten staan om geen problemen op te werpen?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 02-10-2013 14:58

Sypie
24/7 MacGek

Re: Finder en haar functie

Heb je alle programma's van Adobe al eens gestart? Daar zal die inspector wel voor zijn.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 02-10-2013 16:06

Peter
Doorknoper

Als je dat uit de linker kolom sleept gooi je alleen de alias weg en niet het origineel. Je krijgt dan zo'n leuk stofwolkje.

Jij bepaalt zelf wat je in die kolom wilt hebben. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je even goed rondkijkt wat je allemaal op de Mini hebt staan.

Shake your pills before you pick one!wink

#4 02-10-2013 16:15

Coupe
Bugelaar

@Sypie: Nee, ik heb een hele reeks aan Adobe programma's, en daar heb ik bijna nix van gebruikt.
@Peter: Ik kom er nu achter dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat ik er precies op heb staan. Heb 'm 2e hands overgenomen, met volgens de eigenaar een verse install van 10.6.8 maar kwam er thuis achter dat al zijn foto's nog op de externe HDD stonden. Die heb ik vlgns mij weggegooid, maar vanochtend voor één van de jongens een camera aangeslotemn, de foto's ingelezen in iPhoto en vervolgens in Photobucket gezet om vanaf daar weer te downloaden. Na die actie heb ik de foto's vlgns mij uit iPhoto verwijderd, maar later kwamen ze evenzo vrolijk in mijn screensaver te staan.....
Dus heb ik ze volgens mij nogmaals uit iPhoto verwijderd, maar staan die foto's nu nog een keer ergens op mijn (externe) HDD?

Dat is wat ik bedoel met dat ik nog niet precie begrijp met hoe een Mac alles gebruikt, opslaat en bewaard.....
want zoals die foto's die hoef ik niet op deze Mac te hebben, ik was alleen diegene die ze ff overzette....

EDIT: aha! Na het verwijderen uit iPhoto moet ik ook de prullenbak in iPhoto leggooien en de prullenbak van mijn systeem. Dan ben ik de foto's die ik vanochtend ff uit de camera trok kwijt.....
Dat snap ik nu. Maar waarom al die foto's van de mensen van Adobe er nog in staan?

Last edited by Coupe (02-10-2013 16:31)

#5 02-10-2013 16:34

Sypie
24/7 MacGek

Mag ik even meekijken anders?

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 02-10-2013 17:04

Coupe
Bugelaar

yes, ik zal een code opvragen.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 02-10-2013 16:38[/merge_posts_bbcode]

je hebt een PB Sypie!

[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 02-10-2013 17:04[/merge_posts_bbcode]

Nou, ff samen met Sypie gekeken, maar het schijnt erbij te horen. Ik laat het zo staan, emn Sypie wil kijken of hij een slimme map kan bedenken om dit te voorkomen. Mooi werk Sypie, bedankt!

#7 02-10-2013 17:34

Sypie
24/7 MacGek

De slimme mappen die in de Finder zitten, en die je ook uit kunt zetten en vervangen door je eigen, laten bijvoorbeeld alle afbeeldingen zien die er op je Mac staan, dus niet alleen in je home-map maar ook in de systeemmap. Da's niet handig omdat veel programma's bestaan uit afbeeldingen en icoontjes.

Om dit anders te doen:
* Zet de huidige slimme map uit in Finder: ga in het menu van Finder naar Voorkeuren, kies voor Navigatiekolom en vink daar de map "Alle afbeeldingen" uit.

Druk nu CMD-ALT-N in (nieuwe slimme map)
1 Klik in de bovenste balk van het Findervenster op je accountnaam
2 Klik op het plusje helemaal rechts
3 Soort is Afbeelding
4 Klik op Bewaar
p185ssir6q1e1qsnqu99svodl93.png

Nu krijg je alle afbeeldingen die in je home-map staan. Hier staan niet alleen je foto's tussen maar ook bijvoorbeeld bijlagen die je per e-mail hebt gekregen.

Wil je het nog specifieker dan kun je dat doen door éérst naar de map te gaan waar je in wilt zoeken. Daarna geef je een zoekopdracht in de rechter bovenhoek van het Findervenster. De stappen staan in de afbeelding.
p185sssp3ejj31qnq1e1t1ake1uff5.png

#8 02-10-2013 18:57

Coupe
Bugelaar

Yes! Gelukt. Mooi, en bedankt Sypie! Het maakt het voor mij een stuk overzichtelijker. Met name Mailbijlagen, iemand die mee een aantal foto's via e-mail stuurt, kan ik zo eenvoudiger terugvinden.

Wat een ontzettend mooi systeem is het eigenlijk, die Apple.....
Ik word er steeds blijer van!

#9 02-10-2013 19:07

Peter
Doorknoper

Ja en hoe meer je ontdekt hoe fijner je het vindt!

Dat opbergen met slimme mappen is niet aan mij besteed. Ik maak gewoon overal "Naam" en "Project" mappen voor. Dan gaan alle relevantie documenten per klant, leverancier of project in die map. Dat heb ik ook zo in mail, dus dat betekent dat de bijlagen er ook in de mail in het archief bij blijven staan.

Shake your pills before you pick one!wink

#10 02-10-2013 20:46

Sypie
24/7 MacGek

Ja, slimme mappen zijn ook NIET bedoeld om te archiveren! De inhoud staat namelijk NIET in die map zelf. De inhoud blijft op z'n plekje staan. Een slimme map is niets anders dan een opgeslagen en ingestelde zoekopdracht.

Board footer