Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 06-08-2013 22:03

Peter
Doorknoper

Adobe Acrobat verwijderen en weer genieten van "Voorvertoning".

Ik heb mijn ergernis al ergens anders gespuid over het feit dat Adobe Acrobat installeren wat meer gevolgen heeft voor je Mac dan je op het eerste gezicht denkt.
Zonder blik of blozen worden een paar "internet plug ins" geplaatst, waardoor je ook in Safari de diensten van AR zou kunnen genieten. Helaas was dat genieten bij mij maar van korte duur, want in AR kun je letterlijk en figuurlijk net één dingetje doen, wat je in "Voorvertoning" niet lukt. Je kunt in speciaal geprepareerde PDF's tekst invoeren. Dit type PDF's wordt in overheidskringen gebruikt en soms (ja heel soms) moet je er eentje invullen om b.v. een patentaanvraag o.i.d. te kunnen doen. Nu is Adobe bij de installatie van AR zelfs nog een stapje verder gegaan. Het icoon van "Voorvertoning" in je dock, wordt 100% overgenomen door AR en zelfs als je ervoor kiest een PDF in "Voorvertoning" te willen openen, blijkt er ineens ook een AR-Voorvertoning te bestaan, waar je dus (buiten het eerder geschreven puntje) niks mee kunt. Over die werkwijze is zowel hier op het forum als bij mij thuis flink spraakverwarring geweest, want als je met Maccers spreekt, die ineens bij de neus worden genomen en beweren dat er allerlei zaken niet in hun "Voorvertoning" uitgevoerd kan worden, vraag je je af wat er aan de hand is.

Kortom. Het is duidelijk dat ik wel van die vervelende AR af wilde en met een brede zwaai heb ik het in de prullenbak gesleept en die geleegd. Dat was echter nog niet het einde van de ellende. Allereerst moest ik eerst weer een (vertrouwde) PDF "vertellen dat ik het met de echte Voorvertoning wilde openen en in Safari werden nog geen PDF's in een nieuw beeld geopend.
De pagina toont dan automatisch alleen de codes van een PDF.
Allereerst denk je dat snel op te lossen doordat je denkt dat er ergens wel iets zou zijn uitgevinkt in de voorkeuren van Safari, maar dat heb je mis. Daarna denk je dat er dan wel een instelling in Voorvertoning zou zijn veranderd. Ook dat mis. Even rondkijken of er meer mensen met dit probleem hebben gezeten leidde me naar het Apple forum en daar bleek dat je toch echt 2 (vervelende) plug-ins moet weggooien die als volgt te vinden zijn:
- Open HD-icoon
- Ga naar de Bibliotheek
- Scroll naar de map "Internet Plug ins
En verdorie, daar bovenin stonde twee plug ins van Adobe, die ik een voor een kon verwijderen. Bij elke verwijdering moet je echter je account ww ingeven.
Bij mij was er door de installatie ook weer een plug in voor flash in geplaatst en dat gebruik ik toch niet, dus heb ik die ook meteen verwijderd.

Grote vreugde! De PDF's worden weer netjes (als vanouds) ook in Safari geopend.

Shake your pills before you pick one!wink

#2 19-08-2013 10:17

Coupe
Bugelaar

Re: Adobe Acrobat verwijderen en weer genieten van "Voorvertoning".

Aaaaaaaaargh...ook ik kamp met het Adobeprobleem. Acrobat reader opent mijn PDF's en knikkert me er dan snel weer uit met de mededeling dat het onverwacht gestopt is. Onverwacht?
Naja, ik wil dus van dat hele gedoe met Acrobat af. Maar omdat ik bang ben dat ik iets niet goed doe...is er een vrijwilliger die met Teamview ff met me mee wil kijken?

Last edited by Coupe (19-08-2013 11:03)

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#3 19-08-2013 10:30

Sypie
24/7 MacGek

Wat ik gedaan heb:
* Acrobat weggekieperd uit de programmamap en de rest van het Adobe Pakket laten staan.
* In Finder een PDF geselecteerd en in de info er van aangegeven dat het geopend moet worden met Voorvertoning, en dit voor alle PDF bestanden.
* Gekeken in de map Internet-plugins, maar daar stond niks in.
* In Safari een PDF geladen, en die bleef keurig netjes in Safari.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 19-08-2013 12:45

Coupe
Bugelaar

Gelukkig! Sypie heeft met Teamviewer op afstand al die Adobe-prut van mijn schijf gehald en de zaak weer ingeregeld zoal Apple dat bedoeld heeft.
Dank Sypie. Het was me weer een woest genoegen!

#5 19-08-2013 13:29

Peter
Doorknoper

Ja, het is een genot om gewoon met Voorvertoning te werken.

#6 19-08-2013 19:40

Coupe
Bugelaar

Man, dat is gewoon ideaal. Ik moest een fors aantal pdf's selecteren om te verzenden naar de accountant. Doe dat maar eens met zo'n gammele adobe. Inmiddels is alles met Voorvertoning klaar, een fluitje van een cent!

#7 19-08-2013 21:13

Peter
Doorknoper

Heel veel switchers/starters gooien meteen die rommel op hun Mac omdat ze niet beter weten. Dat is ook logisch want niemand heeft het ze ooit verteld.

#8 20-08-2013 07:36

Coupe
Bugelaar

Deze starter/switcher kreeg het geinstalleerd meegeleverd op een externe harde schijf. En de ellende begon toen Adobe ineens een update initieerde...maar genoeg nu, ik heb geen probleem meer.

#9 14-03-2014 09:21

Peter
Doorknoper

Sypie wrote:

Wat ik gedaan heb:
* Acrobat weggekieperd uit de programmamap en de rest van het Adobe Pakket laten staan.
* In Finder een PDF geselecteerd en in de info er van aangegeven dat het geopend moet worden met Voorvertoning, en dit voor alle PDF bestanden.
* Gekeken in de map Internet-plugins, maar daar stond niks in.
* In Safari een PDF geladen, en die bleef keurig netjes in Safari.

Nog even een aanvulling. Als je denkt dat je d.m.v. -I "Voorvertoning" kunt aanwijzen als het programma om mee te openen, wordt je mooi genept. Adobe heeft dit zo leuk "dichtgetimmerd", dat ze ook de naam "Voorvertoning" hebben overgenomen. En als je dan de PDF opent, staat er een layout die sprekend lijkt op die van het echte Apple-programma. En dat kan een nieuwe gebruiker niet eens opmerken.

Board footer