Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 31-08-2014 10:40

Roberta
Uskoke

Weergave foto's iPad / iPhoto

Ik heb gisteren alle foto's terug gezet in iPhoto, gerangschikt naar gebeurtenissen, gesorteerd op titel en bij elke gebeurtenis een hoofdfoto aangewezen. Tot zover prima tevreden.

Daarna iPad aangesloten en gesynchroniseerd. De iPad geeft de gebeurtenissen correct weer, maar sorteert de foto's willekeurig.

Zie ik een instelling over het hoofd?

(Gebruikt wordt systeem 10.9.4 op de Mac en iOS 7.1.2 op de iPad).

#2 31-08-2014 12:12

Roberta
Uskoke

Re: Weergave foto's iPad / iPhoto

#3 04-09-2014 19:53

Roberta
Uskoke

Goed, na drie keer 5034 foto's voor niets ingevoerd te hebben, heb ik een oplossing gevonden, of beter gezegd een "workaround".
De Engelse term dekt de lading beter dan de Nederlandse.

Het is zo dat de iPad de "Albums" en "Gebeurtenissen" wel in alfanumerieke volgorde overneemt uit iPhoto, maar de inhoud daarvan niet. Deze zet de iPad steevast op volgorde van de datum waarop de foto is genomen, of de datum waarop de afbeelding is gescand of bewerkt. Is deze data niet aanwezig, dan pas zet de iPad de afbeeldingen op alfanumerieke volgorde.

Dat is leuk voor een familie album, maar niet als je foto's van een onderwerp verzamelt, en deze over een langere periode fotografeert. Concreet denk ik aan veel jongens en mannen die auto's, vliegtuigen of treinen fotograferen. Maar er zijn genoeg andere voorbeelden te bedenken. Gescande afbeeldingen van oude scanners bevatten namelijk helemaal geen informatie over de vervaardigingsdatum.

Waar haalt de iPad deze informatie dan vandaan? Elke afbeelding bevat tegenwoordig "metadata". Dit is een klein aanhangsel aan elke foto met de datum waarop de foto genomen is, fotograaf, belichtingsomstandigheden en nog veel meer. De twee belangrijkste zijn EXIF en IPTC. Zo ver mijn ervaring nu reikt kijkt iPhoto eerst naar EXIF en dan naar IPTC, maar ik kan u daar nog geen garantie op geven.

Mijn "workaround" werkt als volgt:
1) Voordat ik de foto's uit een map toevoeg in iPhoto maak ik een tweede map die "iPad" heet. Ik heb de gewoonte om de foto's die ik op de iPad wil laten zien globaal terug te halen tot 10x15 cm, 300 dpi, JPEG 8 à 10. Dat scheelt enorm veel geheugenruimte op de iPad. De originelen laat ik in stand.
2) Dan open ik Adobe Bridge. In Adobe Bridge selecteer ik de foto's uit de map "iPad" en ga naar "metadata". Daar verander ik bij  "IPTC/Date created" en "EXIF/Date time original" de datum zodat alle foto's dezelfde datum hebben.

Adobe_Bridge.png

Heeft u geen Adobe Bridge, zoek dan op internet naar een programma waarbij je de EXIF data van een foto kan veranderen. Ik denk dat dit in principe genoeg is.

3) Voeg de foto's uit de map "iPad" (waarvan we alle EXIF en IPTC datums gelijk gezet hebben) toe in de gewenste "Album" of "Gebeurtenis" in iPhoto.
4) Synchroniseer in iTunes de iPad met iPhoto.

Tot nu toe werkt de truc perfect, maar hou rekening met het volgende:
1) Ik ken alleen Adobe Bridge als programma om "EXIF" of "IPTC" "metadata" te veranderen. Maar naar mijn mening moeten er meer programma's zijn die dit kunnen. Dat zult u zelf moeten uitproberen of uitzoeken.
2) Ik vermoed dat alleen de "EXIF" data veranderen voldoende is, doch dat zal ook uitgeprobeerd moeten worden.
3) VOOR DE ZEKERHEID: maak een kopie van de foto's die u op de iPad wilt zetten en laat de originelen ongemoeid. U veranderd in principe fundamentele informatie die staat in "EXIF" of "IPTC" "metadata.

Maar ik heb mijn foto's gelukkig weer op volgorde op de iPad.

#4 05-09-2014 22:52

Roberta
Uskoke

Dit is een goedkoper alternatief dan Adobe Bridge —> Image MetaData Stripper for MacOSX —> http://codewelt.com/stripper

Board footer