Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 09-11-2009 18:02

Peter
Doorknoper

Algemene tip software.

Ik plaats dit bericht, omdat het internet het ons zo verschrikkelijk gemakkelijk maakt om onze software binnen te halen. Het kan echter nooit zeker zijn dat nieuwe software, of nieuwe versies van software, ook daadwerkelijk goed functioneren. Bewaar daarom altijd de DMG van de software die w

Shake your pills before you pick one!wink

#2 09-11-2009 19:38

jaconed67
oud en stout

Re: Algemene tip software.

Dummie vraag kunnen programma's geschreven voor 10.5 intel ook op windhoos draaien ?? dat is toch ook een intel of ben ik nu weer dom ?

Last edited by jaconed67 (09-11-2009 19:38)

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#3 09-11-2009 19:44

Sypie
24/7 MacGek

Je bent niet dom, maar het kan niet.

Windows programma's zijn op een andere manier geschreven dan OS X programma's. De vertaling van instructies tussen OS en processor steken anders in elkaar en dus gaat het niet werken. Net als Windows programma's niet gaan werken onder OS X, tenzij je een virtualisatieprogramma gebruikt

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 09-11-2009 23:49

jaconed67
oud en stout

Mijn schoonzoon (nau ja a.s. schoonzoon) heeft wel 10.5 op zijn pc gekregen en dat werkte maar of het goed ging weet ik niet. Ik heb hem er niet meer over gehoord. Hij wil wel een iMac met intel
dus kennelijk omgeturnd. Wat voor brandpakket  en office gebruik jij ?? Over Apple works 6 moet je dat installeren of gewoon slepen ?

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#5 05-12-2009 12:00

Sypie
24/7 MacGek

Een Intel PC met OS X er op noemen we een Hackintosh. Het kan niet zonder aanpassingen in de software. OS X heeft namelijk een stukje code ingebakken die naar ene EFI chip zoekt en die heeft een PC niet. Een PC werkt met een BIOS chip.

Turb gebruikt voor Office iWork, omdat hij geen Microsoft spullen wil op zijn systeem.

Ik heb sinds mijn herinstallatie nog geen Microsoft Office ge

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 10-06-2010 13:24

Peter
Doorknoper

Nog even een toevoeging. Ik help een paar mensen (switchers) hier in de buurt, om de eerste problemen op hun Mac op te lossen en om ze wat wegwijs te maken. Doordat er steeds meer mensen switchen van Windows naar MacOSX, zie ik dat er ook steeds meer software verschijnt, die op de een of andere manier inspeelt op problemen die zich veel hebben voorgedaan op een PC en zich "mogelijk" ook kunnen voordoen op de Mac. Ik merk dat het voor switchers heel moeilijk is om hun oude cultuur en structuur los te laten en dus snel geneigd zijn om die vertrouwde namen te installeren. Dat is in de meeste gevallen echter sterk af te raden. Veel van die software is geheel niet nodig en/of is niet goed voor de functionaliteit in MacOSX. Vooral als je je Mac zakelijk gebruikt, loop je daardoor gevaar belangrijke gegevens kwijt te raken en dat kun je je meestal niet veroorloven.
Aan de andere kant zijn er mensen die hun Mac juist gebruiken om van alles uit te proberen.Zonder die mensen komen we niet te weten of iets werkt en hoe iets werkt en of het dus wel of niet schadelijk is. Die mensen zijn dus net zo belangrijk als de zakelijke gebruikers, of misschien nog wel belangrijker.
- Lees dus altijd commentaren en beoordelingen van software.
- Gebruik alleen software die je nodig hebt en goed beoordeeld is.

#7 10-06-2010 19:54

Sypie
24/7 MacGek

Veel beginners willen ook graag hun computer defragmenteren en de schijf opruimen en ontdoen van "rommel". Dit zijn Windows-gebruikers-eigenschappen. Defragmentatie is in principe niet nodig, er wordt nauwelijks gefragmenteerd. Rommel opruimen is in principe ook niet nodig, je systeem wordt er niet significant trager van. Wat af en toe eens kan is een map met caches legen, maar zelfs dat heeft weinig invloed.

#8 28-11-2014 16:04

Peter
Doorknoper

Nog even een waarschuwing onder de aandacht brengen. Er wordt (weer) van alles aangeboden aan software om z.g. je systeem mee te optimaliseren. Blijkbaar is dat uit de PC-wereld komen overwaaien en je zou verwachten dat het vanzelf een langzame dood zou sterven. Maar niks is minder waar. Zogenaamd gerenommeerde winkels strooien vrolijk met reclames rond via mail en web, om die rommel aan de man te brengen. Ik zeg met name rommel, omdat dergelijke programma's meer slecht doen dan goed en volkomen overbodig zijn. Je systeem (en zeker OSX10.10) is zelf-onderhoudend en kan alleen maar in de war gebracht worden. Apple is er altijd vanuit gegaan dat je Mac gebruikt moet worden voor productiviteit en dat je je verder nergens zorgen over moet maken. Voor mensen die zich graag op een dieper systeem-vlak bezig houden is het dan ook een saaie machine geworden en die mensen kunnen beter aan een PC in het verleden blijven hangen. Overigens kun je wel degelijk diepere zaken regelen als je b.v. een cursus systeembeheerder of Applescript hebt gevolgd. Dan zou je je Mac nog net een stukje verder kunnen personaliseren als nu al het geval is. Ik zelf mis b.v. de Makro-functie, waarmee je complexere taken met een toetsencombinatie kunt laten uitvoeren. Met name taken die vaak voorkomen en meerdere clicks nodig hebben, kunnen dan op die manier worden vereenvoudigd.

Board footer