Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 06-09-2016 09:51

Sypie
24/7 MacGek

BlackBook in de revisie.

Van Peter een zwarte MacBook opgestuurd gekregen met, volgens hem, een probleem er in. Zoals wellicht bekend hou ik wel van een uitdaging. Peter had er al een nieuwe accu in gedaan, deze had bij aankomst slechts 11 cycli op de teller. Het exacte probleem met deze MacBook weet ik niet meer.

* Na binnenkomst als eerste een harde schijf gemonteerd. Sinds ik de schijf van mijn eigen MacBook heb vervangen voor een SSD heb ik een systeemschijf me 10.6.8 liggen. Dit is een kwestie van schijf monteren en de MacBook aan zetten. Alles werkte, in één keer. Zelfs mijn wifi is in al die jaren niet veranderd zag ik.

* Alle functies getest: schermverlichting, geluid, bluetooth en wifi. De DVD-speler heb ik overgeslagen, volgens mij heb ik geen bruikbare CD's of DVD's meer in huis. Bovendien is dat stukje ruimtevulling ook niet meer interessant.

Na het testen maar even met de magische brillenpoetsdoekjes van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij (HEMA) de buitenkant geprobeerd schoon te maken. Aan de buitenkant te zien heeft de MacBook bij Peter in de werkplaats gestaan.
foto-17.jpg

Je kunt zien dat het trackpad best vies is, maar tegelijkertijd is dis in het midden ook aardig gebruikt en versleten. Sinds de komst van de glazen trackpads is het niet meer aan de orde dat ze zo slijten.

Verder is deze MacBook nog eens flink ontdaan van z'n winterjas. Zodra die aan stond begon die al te hyperventileren en hield daar eigenlijk niet mee op, de snelheid van de ventilator was praktisch altijd hoger dan 2000RPM. Ook hier heb ik de nodige ervaring mee inmiddels. Dit is een kwestie van de boel open maken, ventilator uitbouwen en met een zachte tandenborstel de boel schoonboenen.

Om je een indruk te geven van de situatie bij binnenkomst:
foto-03.jpg
foto-06.jpg
foto-07.jpg

Daar zit toch aardig wat stof in. Naast het stof kun je ook zien dat de beide "cooling pads" (koelvlakken) besmeurd zijn met uitgedroogde koelpasta. Dit is na een jaar of 3 al aan vervanging toe maar dat gebeurt helaas te weinig. Alcohol heeft dit probleem netjes opgelost. Hips.
foto-09.jpg

Daarna de stofzuiger en tandenborstel nog even gepakt om de ventilator even te ventileren.
foto-08.jpg

De rest van de binnenkant heeft ook een flinke schoonmaakbeurt gekregen. De manier waarop ik dat doe wordt door veel Apple liefhebbers waarschijnlijk niet goedgekeurd. Het zij zo, het moet schoon. Doorgaans doe ik dat met een zachte tandenborstel en de stofzuiger op een lage stand er bij. De borstel haalt het stof los en de stofzuiger zorgt er voor dat het weg gaat. Blazen met een spuitbus perslucht is ook een mogelijkheid maar dan heb je al die stof net zo hard weer in de lucht plus dat je het ook onder de componenten blaast, waarbij het nog steeds in je apparaat zit. Het resultaat van een dergelijke schoonmaakbeurt mag er zijn.
foto-11.jpg
foto-12.jpg

Na de boel voorzien te hebben van nieuwe koelpasta het hele spul weer in elkaar gezet. Het blijven mooie pakketjes die MacBooks.

Daarna de buitenkant nog even met alcohol en brillenpoetsdoekjes onder handen genomen. Ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben met deze oplossingen.
foto-15.jpg

En dan nu eens kijken of er ook nog animo voor is, 4 MacBooks in huis is wel érg veel.

Als afsluiter nog een paar tips van flip:
* De brillenpoetsdoekjes van de Hema zijn veilig genoeg om het scherm van je MacBook schoon te maken. Je hoeft niet bang te zijn voor je coating, immers brillenglazen zijn ook voorzien van een coating...
* Blaast je MacBook bijna de hele dag door, ook bij weinig belasting? Denk even na hoe oud die is en of die al eens schoongemaakt is van binnen. Het scheelt je veel geluid aan je oren maar ook accutijd.
* Ventilator schoonmaken? Haal 'm er uit! Je voorkomt schade aan je elektronica door het ronddraaien van de ventilator door bijvoorbeeld de stofzuiger plus dat je overal bij kunt komen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Board footer