Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 29-07-2016 11:41

Peter
Doorknoper

Add-blockers

Add-blockers weren het verschijnen van advertenties, maar blokkeren ook tracking-cookies, die vanuit die advertenties in jouw Mac worden geplaatst. Dat dit gebeurt is alom bekend en NL-sites die aan de NL-cookie-wet voldoen, staan dus toe dat hun adverteerders tracking-cookies plaatsen. Een hypocriet handelen dus.
In de extensiegallerij kun je nu meerdere add-blockers oppikken, terwijl er in de voorgaande jaren alleen maar een AB of een ABP beschikbaar was. Het surfen met deze add-blockers is een verademing t.o.v. het surfen met een "kaal" Safari. Pagina's worden veel sneller geladen en je blijft gevrijwaard van allerlei onzin, die je nog blijft achtervolgen ook.
Over ABP is nogal het e.e.a. te doen geweest, want de add-blocker laat zich door bedrijven betalen om toch bepaalde adds en/of cookies, door te laten. ABP blokt ongeveer 80% van de rommel die ze zouden moeten blokken en dat moet ook omdat dat hun verdienmodel is. Ik heb naast ABP ook nog BLUR draaien en ook die gebruiken zo'n verdienmodel. Dat is het grappig om te zien dat het aantal geblokte adds dus verschillend kan zijn, op één en dezelfde site.
Sommige kranten-sites, zoals de Telegraaf, laten je niet binnen als je je add-blockers gebruikt en hen niet op de "whitelist" zet. Daarmee overtreden ze dus nog net niet de wet, want zij plaatsen zelf geen tracking-cookies. Zoals ik al schreef is het een hypocriet spelletje en de wetgevers weten helemaal niet hoe ze ermee om moeten gaan.

Shake your pills before you pick one!wink

#2 22-02-2017 13:15

Deskman
Opperdummie

Re: Add-blockers

adguard.png

Adguard is een betaalde adblocker maar omdat het een app is en geen plugin draait hij op alle browsers. Vooralsnog is het na het uittesten van tal van andere opties de beste blocker. De enige problemen die ik heb gehad zitten hem in het inloggen op de beheer-panels van bepaalde websites maar die websites van jezelf of van klanten moet je dan ook niet willen blokkeren.

https://adguard.com/en/welcome.html

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

Board footer