Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 26-12-2012 14:57

appellover
Gast

Partioneren externe HD

Heb een externe HD van 2 TB (merk verbatim) en wil deze in parties delen om b.v. foto apart en carbon copy cloner,super duper en TM te scheiden op de schijf.
Heeft iemand een gebruiksaanwijzing hoe dat werkt ?
Groet,Ron

MacBookAir 13,i5;Macmini 2011;iPad 1 32gb+3G;iPad air 16GB;Iphone5.

#2 26-12-2012 15:18

Peter
Doorknoper

Re: Partioneren externe HD

Simpel.

Map programma's ---> Hulpprogramma's---> Schijfhulpprogramma

Schijf selecteren

Aangeven in hoeveel delen je de schijf wil indelen en hoe groot die delen moeten zijn.

Je zou b.v. nog een derde partitie aan kunnen maken om er handmatig nog wat zaken op te kunnen zetten.

Ik snap alleenniet wat je wil bereiken door een deel via CC te laten backuppen en een deel via TM. Wat is het nut daarvan?

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 26-12-2012 20:17

appellover
Gast

Ik heb dit geprobeerd maar er komt foutmelding : de schijf kan niet worden gedeactiveerd.
De structuur is :  Mac OS  Uitgebreid (journales)
Is dit wel juist?
Wat moet ik aanvinken bij opties ? Guid,Apple partitie of MBR.

Moet ik eerst de hele schijf wissen ?Staan nu 2000 foto's op maar die kan ik zo weer erop zetten in aparte partitie.  Maar ook bij wissen geeft hij bovenstaande foutmelding.

In de balk bovenin staat in draaiklokje van TM een gevarendriehoek en reservekopie mislukt

Laatst bewerkt door (26-12-2012 20:17)

#4 26-12-2012 21:57

Peter
Doorknoper

Is dat een dikke drive met 2x 1tb erin dat al door software wordt gekoppeld tot 1 drive?

#5 27-12-2012 11:39

appellover
Gast

Het is een 3,5 inch met 1 disk van 2TB.Ongeveer 4 cm. dik.Normaal model voor een 3,5 model.  zie :                     http://www.verbatim-europe.nl/nl_26/pro … 16174.html

#6 27-12-2012 16:34

Peter
Doorknoper

Jij ziet 1 disk maar het zal me niet verbazen als er 2 in zitten. Heb je een model nummer?

#7 27-12-2012 16:54

Sypie
24/7 MacGek

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#8 27-12-2012 18:05

Peter
Doorknoper

Het lijkt mij dat goede werking en indeling wordt tegengewerkt door een stukje firmware op de schijf. Dat heb ik al eens eerder gehad en kunnen omzeilen door de schijf met 10.4 te formatteren en pas daarna met 10.5 (of later)

Daar ben jij nu niet mee gered. Kun je stap voor stap noteren wat wel gaat en wat niet?

#9 27-12-2012 22:21

appellover
Gast

Het typenummer is 47514    N 446.
Het delen is nu gelukt heb eerst "herstel schrijfbevoegdheid " gedaan en toe ging het delen wel.
Nu gedeeld in 3 delen van ieder ongeveer 666GB.
OP één deel super duper een gehele back-up laten maken.
Is gelukt, heeft 71,66 GB gebruikt.
Vreemd is wel dat op beide andere delen 628,3 MB gebruikt is maar op beide delen in de finder niets te vinden is.
Nu nog Tm.
TM wil dus geen reservekopie maken omdat bij opties staat : Laat de volgende onderdelen weg uit reservekopie :

Macintosch HD
en de drie gedeelten van de externe HD.

Nu kan ik van de laatste wel voorstellen maar wat moet ik doen om de Macintosch HD uit de lijst te krijgen want daar moet TM een kopie van maken.

Kan de Mac schijf niet aanklikken

Heb op + teken geklikt ,kan ik dan alle Macintosh onderdelen weghalen zoals Backups.Bibliotheek,Gebruikers, programma, systeem.
en dan op laat weg klikken
Beetje domme vragen  misschien maar ik heb wel eens meer iets weggeklikt waar ik enorme spijt van had.
Groeten Ron

#10 27-12-2012 23:35

Sypie
24/7 MacGek

Time Machine maakt altijd een back-up van je Macintosh HD. Je hoeft juist NIET aan te geven waar TM een back-up van moet maken. Je moet alleen de uitsluitingen aangeven.

Als je de door jou genoemde items wegklikt blijft er niks meer om te back-uppen. Alles wat jij gebruikt aan data staat namelijk in de map Users. Macintosh HD -> Users -> Appellover en pas daarna komen jouw documenten, films, foto's en muziek enz.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Forum footer