Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 24-02-2013 12:19

Coupe
Bugelaar

[Opgelost] Iomega 360 Gb externe HDD maar 200 GB beschikbaar?

Hallo, zoals ik al in het voorsteltopic vertelde ben ik nieuw op Mac-gebied. Heb een MacMini met daaraan een externe HDD van Iomega, waarvan gezegd wordt dat er 360 Gb inzit. Nadat ik mijn muziek van de iPod teruggezet heb op de Iomega heb ik nog 90 Gb over, terwijl mijn muziek rond de 110 Gb beslaat. 90 + 110 is 200 waar is dan de overigen 120 Gb gebleven?
Graag hoor ik tips, ik las al iets over een bracket voor een 2e gebruiker, alleen moet ik me dan al verontschuldigen want dat is technische taal die ik niet in 1e instantie begrijp. Ik ga nu zoeken op internet naar dit soort termen. Misschien kan iemand het uitleggen in Dummie-begrippen?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 24-02-2013 12:36

Peter
Doorknoper

Re: [Opgelost] Iomega 360 Gb externe HDD maar 200 GB beschikbaar?

Het betreft dus een externe HD van 320 GB. (volgens zeggen)

Als je het icoon van die schijf selecteert, kun je met cmd + I (info) zien hoe groot die schijf werkelijk is.

Maar...... als op die schijf een beschermd gedeelte staat, krijg je alleen het vrije deel als totaal te zien.

Je kunt op een schijf een beschermd gedeelte maken door de "bracket's" op een bepaalde manier op de pinnetjes te plaatsen. Daar is gemakkelijk info op het internet over te vinden, maar ook op de schijf staan de plaatsingsmogelijkheden van die "brackets".

Ik vermoed dat dit nu zodanig is ingesteld, dat de data van de eerste gebruiker op die 120 GB beschermd staat en dat jij dus 200 GB ter beschikking hebt. Ook als je de schijf formatteert, blijft die 120 GB beschermd.

Je kunt dit ongedaan maken door de schijf fysiek uit het externe kastje te halen en de "brackets" te verwijderen.

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 24-02-2013 14:04

Coupe
Bugelaar

Super! Al bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ik heb met Finder de schijf geselecteerd en met cmd +i het volgende gevonden:
Iomega 359,95 GB waarvan 90,06 beschikbaar.
Ook ff de map iTunesmuziek geselecteerd en die in met cmd + i uitgelezen 112 en nog wat Gb.
Dus inderdaad een heel stuk wat onleesbaar is.
Nu zie ik wel dat er een heleboel Adobeprogramma's en zo staan onder map Programma's, maar waar die staan?
Ik probeer maar eens ff of ik dat met Finder kan uitzoeken.
EdIt:
Met Finder ook gevonden dat er een 80 Gb interne HDD in de Mac zit, waarvan nog rond de 56 Gb gebruikt kan worden. Misschien staan al die programma's dan wel op de interne HDD?
Ik blijf bezig, heen en terug van de MacMini naar de iPad waarop ik mijn berichten op dit forum plaats...het sneeuwt toch en een lekkere lazy zondag is hier dus ideaal voor!

Laatst bewerkt door Coupe (24-02-2013 14:08)

#4 24-02-2013 14:47

Peter
Doorknoper

Je moet even zo'n Adobe-programma selecteren en ook met cmd+I bekijken of jij wel eigenaar bent en ermee kunt werken. Als er nog programma's van een vorig account (vorige eigenaar) op staan, heb je kans dat je er niks mee kunt.

Welke Adobe programma's heb je erop staan?

Adobe Acrobat Reader is een programma dat je helemaal niet nodig hebt. Dat doe je op een Mac standaard met "Voorvertoning".

#5 24-02-2013 15:07

Coupe
Bugelaar

Ik maakte met cmd-shift-4 een foto van die map om hier af te drukken. Maar ben nu aan het uitzoeken hoe ik die foto terug kan vinden om 'm hier te kunnen plaatsen want er staan nogal wat Adobe dingen op, waarvan ik me afvraag wat ik er aan heb.
:-)
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 24-02-2013 15:07[/merge_posts_bbcode]

/Users/Owner/Desktop/Schermafbeelding 2013-02-24 om 14.03.30.png
Mwaaah...dat is dus niet goed, hahaha verder zoeken!

Laatst bewerkt door Coupe (24-02-2013 15:09)

#6 24-02-2013 15:14

Sypie
24/7 MacGek

Bestanden uploaden kan tegenwoordig met de knop boven het "tekstvak", onderaan deze pagina, waar je je tekst in tikt. Daar zitten een tweetal knoppen voor het uploaden van afbeeldingen. Die komen dan in je bericht te staan. (ik zal ze meteen even vertalen)

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 24-02-2013 15:26

Coupe
Bugelaar

Aha! Sjonge ik leer hier meer in een uur dan de hele dag alleen achter dit ding....Bedankt.
Hier kan je zien welke Adobe dingen er in staan en volgens mij ook welke rechten ik zou hebben.
Nou hoef ik zelf volgens mij nix met Adobe, dus misschien kunnen ze er allemaal wel afgeknikkerd worden.....dus graag jullie advies.
p17k65v97b1r5b1uvm9g3ihe1are3.png

Laatst bewerkt door Coupe (24-02-2013 15:28)

#8 24-02-2013 15:31

Peter
Doorknoper

Het is handiger en overzichtelijker als je dat op "lijstweergave" zet. Dat geldt ook voor de inhoud van je "thuismap".

#9 24-02-2013 15:33

Peter
Doorknoper

Als er zaken zijn waarvan jij denkt dat je nu niet gaat gebruiken, maak dan een map op je bureaublad, sleep die programma's erin en zet die map op je externe schijf. Dan kun je er altijd nog wat mee evt.

Daarna wegknikkeren.

#10 24-02-2013 15:37

Coupe
Bugelaar

p17k66j3c01l38ce61rrc14941pp63.png
Ik veronderstel dat je dit bedoeld met de Thuismap in lijstweergave?
de andere map Programma's ziet er zo uit:
p17k66man557i197015hka5g1aqh5.png
Makkelijk systeem zo, met dat uploaden van afbeeldingen.
Nou, ik hoor graag van jullie welke dingen overbodig zijn.
En @Peter: ik weet eigenlijk niet welke dingen ik nu al overbodig vind. Maar je tip om een aparte map te maken op de externe HDD is een goeie. Ik ben overigens ondertussen druk aan het zoeken naar en instructie van hoe ik de Iomega moet openene en de brackets moet verplaatsen en welke gevaren daarbij zijn/ontstaan, of het slim is om te doen etc. Maar ik kan er heeeelemaal niets over vinden. Waarschijnlijk is deze al te oud, want het lijkt of er op het Iomegasupportforum ook geen berichten meer bestaan....

Laatst bewerkt door Coupe (24-02-2013 15:40)

Forum footer