Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 24-02-2013 15:47

Sypie
24/7 MacGek

Re: [Opgelost] Iomega 360 Gb externe HDD maar 200 GB beschikbaar?

Laten we hier geen twee dingen door elkaar gaan doen, dat werkt verwarrend. Hou het eerst bij de vraag over de externe schijf en niet over de interne die slechts 80GB groot is.

Peter wrote:

Je kunt dit ongedaan maken door de schijf fysiek uit het externe kastje te halen en de "brackets" te verwijderen.

Bedoel je hiermee de jumper(s)? Zoals hieronder afgebeeld:
install-ide-hard-drive-jumper.gif

Andere vormen van hardwarematige limieten zitten er niet op een schijf.

Wat nog wel zou kunnen is dat er op de externe schijf een recovery partitie gemaakt is óf dat er twee partities gemaakt zijn waarvan er slechts één is geformatteerd en de andere dus niet te gebruiken is omdat deze niet is geformatteerd.

Kijk hiervoor in "Schijfhulpprogramma", klik op de hoofdschijf (dus niet op de aparte partitie die bij jou "Media HDD" heet) en kijk onder het kopje "Partitioneren" wat de indeling van deze schijf is. Zónder dat je meteen de boel gaat aanpassen! Aanpassen kan er namelijk toe leiden dat je data van die schijf weg is.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#12 24-02-2013 15:48

Peter
Doorknoper

Als ik het zo lees hoef je hem niet te openen. Als je n.l. via cmd+I de info hebt gekregen dat die schijf 359 GB groot is, kun je hem met schijfhulpprogramma opnieuw formatteren (MacOSX uitgebreid journaled) en heb je de hele schijf ter beschikking. Het lijkt me sterk als dat niet zo is.

Catch the noodle before you go freak!wink

#13 24-02-2013 15:50

Peter
Doorknoper

Ja we komen beiden op hetzelfde uit.

Overigens zijn er wel meer opties. Ik heb schijven gezien waarmee 7 of 9 verschillende jumper-opties beschikbaar waren. Maar het kan zijn dat deze info nog vanuit het scsi-tijdperk komt...... wink

Catch the noodle before you go freak!wink

#14 24-02-2013 16:04

Coupe
Bugelaar

Niet openen klinkt alvast goed. Niet dat ik dat niet wil, maar iets te vaak computers geopend die het daarna niet meer deden.
Het Schijfhulpprogramma: waar kan ik dat vinden? Ik zoek ondertussen met de iPad ff verder naar dat Schijfhulpprogramma en wat je daarmee zou kunnen bedoelen, want heb je gemerkt...ik ben een Dummie een een n00b ...sorry!

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#15 24-02-2013 16:11

Sypie
24/7 MacGek

@Peter: je hebt het over SCSI én 300+ GB gaat wel erg in de papieren lopen. Ik kan me vergissen maar ik denk dat niemand €250+ voor 360GB neer gaat tellen.

@Coupe: Op de Mac kun je alles snel zoeken met CMD+spatiebalk. Dit is Spotlight, het vergrootglas rechtsboven in beeld. Wanneer je daar "Schijf" in tikt dan staat het programma al in beeld als het goed is. Mocht je het via de lange weg willen vinden dan kun je terecht in de map Programma's -> Hulpprogramma's -> Schijfhulpprogramma.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#16 24-02-2013 16:11

Coupe
Bugelaar

p17k68k5l6115q6h41tpa1r9a7ss3.png
Yep! Gevonden, the hard way door met de iPad te Googelen, ik ben hartstikke trots op mezelf...
Dit is een screenshot van het schijfhulpprogramma. Ik zie hier een partitie die 360 Gb groot is, maar geen zaken die verklaren waarom ik maar 200 Gb ter beschikking heb. Of ben ik te voorbarig?
En de post hierboven lijkt me niet voor mij...ik heb voor de MacMini, de externe Hdd en een toetsenbord/muis van Apple samen met de 20inch ujitsu monitor 180 EUR betaald.....

Last edited by Coupe (24-02-2013 16:20)

#17 24-02-2013 16:23

Sypie
24/7 MacGek

* Koppel de schijf eens af door op het eject knopje te drukken in de Finder. (zodat de schijf netjes wordt verwijderd)
* Haal de USB stekker eens uit de Mac of de schijf (zodat deze ook daadwerkelijk is afgekoppeld)
* Leeg de prullenmand, rechts in het Dock
* Wanneer de prullenmand leeg is koppel je de schijf weer aan
* Kijk nu of de prullenmand vol is (of er iets in zit)

Wanneer er nu ineens weer iets in de prullenmand zit dan is er in het verleden iets van de schijf verwijderd, dus niet meer zichtbaar in de mappenstructuur, zonder dat het ook daadwerkelijk is weggegooid uit de prullenmand. De weggegooide data kan dus nog teruggezet worden.

De oplossing zou kunnen zijn, wanneer bovenstaande zo is, om de prullenmand te legen met de schijf opnieuw aangekoppeld.

Coupe wrote:

En de post hierboven lijkt me niet voor mij.

Dat klopt, daarom staat er ook een @ voor de regel. In het Engels is dit "at", wat eigenlijk betekent (gericht)"aan". Wordt veel gebruikt op internet om iemand aan te spreken, en op Twitter om rechtstreeks naar iemand te communiceren.

#18 24-02-2013 16:32

Coupe
Bugelaar

Sypie schreef:
* Koppel de schijf eens af door op het eject knopje te drukken in de Finder. (zodat de schijf netjes wordt verwijderd)
* Haal de USB stekker eens uit de Mac of de schijf (zodat deze ook daadwerkelijk is afgekoppeld)
* Leeg de prullenmand, rechts in het Dock
* Wanneer de prullenmand leeg is koppel je de schijf weer aan
* Kijk nu of de prullenmand vol is (of er iets in zit)
Dit allemaal gedaan, en er zit na het aankoppelen weer iets in de prullenmand.
Ik ga nu de prullenmand legen MET de externe schijf aangekoppeld want dat was de bedoeling?
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 24-02-2013 16:32[/merge_posts_bbcode]

Het heeft niet geholpen om de ext HDD te vergroten, kijk maar naar mijn schermafdruk:
p17k69tk0l6m61505rnu1o64a6i3.png

#19 24-02-2013 16:41

Sypie
24/7 MacGek

In dat geval staan er verborgen bestanden op de schijf. Want het optelsommetje wat je uit die informatie kunt maken zegt dat het klopt., Er is 90GB beschikbaar en 269 in gebruik. Als jij zegt dat je maar 200GB in gebruik hebt dan is er nog een gat van ongeveer 70GB.

Misschien kun je deze eens loslaten op de externe schijf om te kijken waar en welke bestanden er op staan. Het geeft je een boel inzicht in het gebruik van de schijfruimte. Dit geldt trouwens ook voor de interne schijf, maar die komt later aan de orde.

#20 24-02-2013 16:50

Coupe
Bugelaar

p17k6art2e18cltvu139j16mjtae3.png
Done! En ik zie een file met .trashes die ik niet herken.....maar die wel ongeveer zo groot is als het deel dat ik kwijt ben.

Board footer