Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 09-12-2013 17:26

Coupe
Bugelaar

Verschillende taalinstellingen Pages?

Medemacceraars,

Ik gebruik Pages als mijn tekstverwerker. Gezien het feit dat ik in between jobs ben, doe ik mijn best om ook op banen waar ik mijn talenkennis kan aanwenden, te solliciteren. Ik spreek naast Nederlands ook (vloeiend) Engels en Duits. Nou merk ik dat voor mij met name het Duits een pain in the ass is met de Apple wijze om in Pages de juiste letters/tekens te kunnen gebruiken. Ik denk dat een spellingscorrectie met Duitse vaardigheden een grote hulp zou kunnen zijn. Zitten er meerdere spellingstalen in Pages, zo ja, waar kan ik die vinden/instellen?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 09-12-2013 18:22

Peter
Doorknoper

Re: Verschillende taalinstellingen Pages?

Ik heb waarschijnlijk een oudere versie van Pages en Numbers in gebruik (sporadisch) op dit MacBook. Zover ik weet kun je vanuit de basis alleen de spelchecker gebruiken in de systeemtaal die je gebruikt. Dat is dus anders dan in Mail, waarin sinds 10.7 de checken automatisch in alle beschikbare talen meeloopt. Misschien dat de nieuwste versie van Pages dat nu ook al heeft.

Misschien is er nog een andere methode om talen bij te voegen. Het kan helaas niet gemakkelijk via de voorkeuren van Pages, maar misschien kan het door er andere thesaurussen in de map van Pages te slepen. Ik ga eens even kijken.

Overigens gebruik ik dit MacBook hoofdzakelijk in het Engels en de G5 in het Nederlands. Taalinstellingen veranderen betekent immers ook dat je valuta-tekens in spreadsheets veranderen.

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 09-12-2013 18:48

Coupe
Bugelaar

Dank je Peter. Met jouw reactie ff verder gezocht en met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik het antwoord ook elders op internet had kunnen vinden. In MacFreak. Heb daar gezien dat je in het menu van Pages de spellingscorrectie kan veranderen voor het deel van de tekst dat je selecteerde. En een nieuwe sjabloon kunt aanmaken voor een andere taal. Zodat alles in dat nieuwe sjabloon in die taal gecorrigeerd of gesuggereerd voor correctie verschijnt.
http://www.macfreak.nl/nieuws/23699/mac … -uitvoert/

Last edited by Coupe (09-12-2013 18:51)

#4 09-12-2013 19:18

Peter
Doorknoper

Ik heb nog even naar mijn "good old" Appleworks gekeken en daar kan ik gewoon per document of spellcheck-actie een keuze maken welke hoofdwoordenlijst ik wil gebruiken. De NL versie of de Engelse versie. Ik heb daar "vroeger" als eens aan zitten rommelen, omdat je standaard maar 1 taal in AW ter beschikking hebt. Toen heb ik in de bewuste map ook de Engelse Thesaurus erin gesleept. Helaas heb ik geen Duitse versie van AW, anders zou ik die ook erin kunnen slepen en toepassen. Als je zo terugkijkt zie je dat er toch wel steeds minder zaken zo ter beschikking komen en je steeds minder flexibel wordt.

#5 09-12-2013 19:22

Peter
Doorknoper

Ik weet alweer waarom ik er destijds mee bezig was en het is nog steeds actueel. Ik wilde proberen de inhoud van verschillende talen-thesaurussen bij elkaar te gooien, zodat je niet meer hoefde te kiezen. Maar dat gaat niet zo simpel.

#6 09-12-2013 19:30

Coupe
Bugelaar

Da zou makkelijk zijn, als je aan het typen bent en de spelling automatisch aangeeft dat je duitse woord na het engelse woord tussen de nederlandse woorden fout is/zijn. Dus een spellingscontrole die drie talen tegelijk kan checken en suggereren. Gat in de markt!

#7 09-12-2013 19:51

Peter
Doorknoper

Misschien is het in de laatste versie van Pages al zo geregeld. In Mail en Safari wordt ook automatisch naar de taal geswitched die je door elkaar toepast.

#8 09-12-2013 21:24

Coupe
Bugelaar

Peter wrote:

Misschien is het in de laatste versie van Pages al zo geregeld. In Mail en Safari wordt ook automatisch naar de taal geswitched die je door elkaar toepast.

Oeps, ik zit nog op 10.6.8, dus wss te oud...

Board footer