Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 13-12-2013 16:21

Peter
Doorknoper

Patenten en patenten…...

Het patenten-gedoe en de bijbehorende rechtszaken, zijn het directe gevolg geweest van de intrede (door Apple) op de telefonie-markt. Enkele leidende bedrijven in die markt hebben al zowat het loodje moeten leggen, maar met name Samsung verzet zich tot op het bot tegen de Apple-vernieuwingen. Zoals ik las hangt Samsung zelfs een boete van de EU boven het hoofd, die ergens tussen de 10 en 20 miljard euro. Er zijn berichten dat Samsung dat gaat afkopen. Dat betrof algemene patenten, waarop je als bedrijf geen beroep van exclusief gebruik mag maken, omdat andere bedrijven dan van algemeen gebruik worden uitgesloten en omdat deze tegen een redelijke vergoeding beschikbaar moeten zijn. Komend jaar start Apple een nieuwe zaak tegen Samsung, die mogelijk is geworden door de recente uitspraak in de VS, waarin Samsung is veroordeeld en bijna 1 miljard USD aan Apple moet betalen.

Ondertussen gaat Apple gewoon door met het vastleggen van nieuwe uitvindingen in patenten. En dat zijn allerlei technische zaken, die in de toekomst een mogelijke belangrijke rol moeten gaan spelen. Nadat er eerder deze week al meer dan 50 patenten waren toegewezen, is er vandaag een lijst van 204 patenten vrijgegeven. Daarin zitten allerlei interessante zaken en eentje daarvan wijst op een uitbreiding voor Siri, waarbij meerdere Apple-producten tegelijk kunnen worden bestuurd, of een rol hebben in een gewenst proces.

Veel van de andere patenten wijzen op toepassing van zaken in mobiele eenheden zoals auto's e.d. Ik denk dat het mogelijk is dat er in de toekomst ook belangen gaan kruisen met Google.

Een patent aanvragen is een eenvoudige administratieve zaak, waarin wel precies de juiste teksten en bewoordingen moeten worden gebruikt. Na het indienen buigt een technische commissie zich over de aanvraag en stelt vast, in hoeverre het een echte vernieuwing betreft en voor welke claims een patent kan worden toegewezen. Die technische commissie is onafhankelijk. Om strategische redenen claim Apple ook vaak eerst een patent in Europa of zelfs in China.

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 18-11-2014 16:41

Peter
Doorknoper

Re: Patenten en patenten…...

Daarnet een Apple patent gezien dat de muis ook omtovert in een scanner.

#3 20-11-2014 19:23

Peter
Doorknoper

Ook een patent om in een volgende generatie Macjes en iDevices rookdetectors in te bouwen, die ook automatisch het alarmnummer waarschuwen, als je dat zo instelt.

#4 22-11-2014 23:47

Peter
Doorknoper

Vandaag een heel interessant patent om OSX en iOS beter tegen hackers te beschermen. Er worden geheime voorwaarden in elk onderdeel van een installerings-proces ingebakken. Waarschijnlijk zul je daar als gebruiker niks van merken, maar alleen goedgekeurde software zal dan nog geïnstalleerd kunnen worden, omdat het systeem in verschillende stappen van het proces de voorwaarden controleert met de instructies van het programma.

#5 25-11-2014 18:27

Peter
Doorknoper

Patenten aangaande  een MacBook met mobiel netwerk (3G/4G) aan boord, zijn ook al voorbij gekomen. Ik kan niet ontdekken welke innovatie de basis vormt. Maar het is natuurlijk mogelijk dat we dat horen/zien als zo'n MacBook wordt gepresenteerd.

EDIT: G3 en G4 veranderd naar 3G en 4G. De oude PPC processors worden niet meer gebruikt in MacBooks ;-)

#6 10-12-2014 09:00

Peter
Doorknoper

Steeds meer technische berichten wijzen op een 3D toekomst. Ook in film.

Het bedrijf Seek Thermal heeft een camera-extensie gemaakt voor de iPhone 6, waarmee je camera verandert in een nachtkijker. Je kunt dan in het donker zien als een kat of een uil. Het apparaat is niet goedkoop en kost 199 USD. Gelijk met het apparaat zijn ook de patentgegevens bekend geworden.

#7 17-03-2015 19:13

Peter
Doorknoper

Langzaam wordt het duidelijk waarom Apple ook actief lijkt te gaan worden in de autobranche. Vandaag is een eerste patent aan Apple toegewezen betreffende een verbeterde toepassing van brandstofcellen. Er gaan al heel lang verhalen de ronde over deze techniek en als dit lukt dan is tanken van benzine e.d. echt verleden tijd. Een brandstofcel is een zogenaamd zelf-regenererend en gesloten systeem, waarmee stroom kan worden opgewekt. De brandstofcel zelf regenereert zichzelf automatisch, waardoor deze telkens weer gereedkomt voor hetzelfde hergebruik. Op die manier wordt een systeem ontwikkeld dat 10 jaar meegaat. Tot nu toe was het nog niet commercieel en technisch interessant om dit b.v. in combinatie met accu's op grote schaal te gebruiken, maar er komen nu dus technische doorbraken. Zoals ik al ergens eerder heb geschreven, is het straks mogelijk om dit proces vanuit één cel perfect af te regelen, waardoor die cel precies 5 jaar lang een iPhone of iPad van de benodigde stroom voorziet, zonder opnieuw opladen. Het is wel mogelijk dat hierbij ook met lichtcellen wordt gecombineerd. Lichtcellen zijn ook in de laatste jaren veel sterker en gevoeliger geworden en bieden nu veel meer mogelijkheden dan 25 jaar geleden, toen je ze voor het eerst op een calculator zag. Ik kan me heel goed voorstellen dat de iPhone en iPad de ideale platformen zijn voor de doorontwikkeling van de brandstofcel en op die manier een mooie springplank vormen naar toepassing in auto's.

#8 20-03-2015 02:56

Peter
Doorknoper

Apple werkt ook aan een virtueel toetsenbord. Er zijn al een paar patenten voorbij gekomen, maar het is nog niet te achterhalen hoe dat dan precies gaat werken voor de gebruiker. Zoals ik het interpreteer wordt er vanuit de Mac een toetsenbord op je bureau geprojecteerd, dat je als een gewoon toetsenbord kunt gebruiken.

#9 19-04-2015 22:41

Peter
Doorknoper

Ik heb nog een patent voorbij zien komen dat waarschijnlijk snel in IOS zal verschijnen. Het zal worden toegepast op de nieuwere iPhones en iPad, die niet alleen met de A-processor maar ook met de M-processor zijn uitgerust. De M-processor is van NL makelij en ontlast de A-processor met allerlei routinezaken en met de beveiliging van het apparaat. We weten allemaal dat we 3 handelingen moeten verrichten om het apparaat te ontgrendelen en Apple heeft daar nu een extra handigheidje op bedacht om dit maar 1x in de 24 uur te hoeven doen en toch een goede beveiliging te blijven houden. Het wordt dan mogelijk om elke volgende keer je apparaat te ontgrendelen met een gesproken commando en op basis van stemherkenning kun je dan aan de slag.
De afgelopen dagen zijn er meer dan 60 Apple patenten toegekend en daar zat nog veel meer interessant spul bij, maar de meeste zullen nooit echt worden toegepast of zullen juist in de achtergrond werken. En als die dan ook het gebruiksgemak vergroten, maakt dat ons natuurlijk weer blij!

#10 30-05-2015 13:23

Peter
Doorknoper

Er zijn weer tientallen patenten voorbij gekomen en de meeste betreffen het beschermen van onderdelen van technieken en design. Sommige zijn echter al op het eerste oog interessant, omdat ze meteen inzicht geven in nieuwe toepassingen, zoals het touchscreen van de iPad en iPhone en het trackpad van Macbooks, waarin al zeer binnenkort wordt "gevoeld" of de gebruikers nu zacht of hard op dat scherm drukt en waarmee dan dus verschillende functies aan dat drukken kan worden gegeven. Er is ook nog een andere interessante ontwikkeling aan de gang op een nieuw terrein en dat is het project "Home Kit". Apple heeft enige maanden geleden informatie aan ontwikkelaars verstrekt en dat betekent dat Apple ook zelf al druk met het project aan de slag is. De komende week zal er in een "keynote" meer bekent worden over dit project en ik ben zeer benieuwd of Apple al veel product-partners heeft weten vast te leggen om in dit project een rol te spelen. Ik ben ook benieuwd of het uiteindelijk een betaalbaar en betrouwbaar systeem gaat worden. Zoals jullie wel weten ben ik behoorlijk allert op zaken die privacy verstoren/schenden. Ik maak geen gebruik van enige Google-dienst, omdat elke dienst van dat bedrijf is gericht om data te verzamelen en daar (nu of later) geld mee te verdienen. Facebook verzamelt ook driftig data en heeft daarvoor dan ook b.v. WhatsApp opgekocht. Ook dat gebruik ik dus niet. Zaken/diensten die gratis worden aangeboden, zijn in principe al verdacht. Google heeft geïnvesteerd in "Nest". De "slimme" thermostaat voor je centrale verwarming. Die Nest wordt b.v. aangeboden door Ziggo. Er wordt niet bij vermeld dat ze daarmee ook alle gebruikersdata verzamelen en dat ze dus jou stookgedrag in kaart brengen. Consumenten worden met deze zaken als gewillige en onwetend vee behandeld en steeds worden de grenzen van de wetten overschreden.
Vooralsnog heb ik geen enkel bericht of rapport gezien waarin Apple er officieel van wordt beticht dat er persoonlijke data voor andere doeleinden wordt gebruikt. Apple heeft onlangs nog het verzamelen en gebruiken van dergelijke data, in een verklaring veroordeeld en daarom heb ik er voldoende vertrouwen in om dit project "Home Kit" met belangstelling te volgen. wink

Board footer