Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 18-02-2014 22:38

Peter
Doorknoper

Re: Nog eens 5 jaartjes erbij…..

De vorige lijst patenten gingen hoofdzakelijk over productie-technieken en technische snufjes. Vandaag zijn er weer 38 + 1 patenten toegewezen. En ik noem die ene speciaal omdat die gaat over commando-zone's op de behuizingen en buiten een toetsenbord. Wat daarbij opvalt is dat toetsen/knoppen kunnen gaan oplichten als toepassing mogelijk is. Zou dat ook handig zijn bij b.v. het typen van een tekst?

In de 38 andere patenten zitten er enkelen die betrekking hebben op medische zaken, waarbij een koptelefoon met speciale functies. Een geschreven patent is een technisch schrift en verraadt nog niet altijd alles betreffende de uiteindelijke toepassing.Ik ga de lijst een wat beter bekijken. wink

Catch the noodle before you go freak!wink

#12 25-02-2014 20:48

Peter
Doorknoper

Vandaag weer 33 patenten aan Apple toegewezen. Ik vind wel dat Apple (als gevolg van de patentoorlog met Samsung) veel meer patent-aanvragen indient dan een paar jaar gelden. Ter vergelijking is dat overigens nog minder dan een kwart van de aanvragen van Samsung, maar die zullen dan ook wel over veel meer apparaten moeten worden uitgesmeerd.

Heel veel puur technische oplossingen, die hoofdzakelijk achter de schermen blijven. Dat betekent niet dat ze uiteindelijk geen invloed hebben op gebruiksgemak. Een slimme microfoon…… Daar heb ik dan mijn bedenkingen bij natuurlijk….. Een slimme oplader, die zelf draadloos in de gaten houdt of een apparaat wel of niet energie-toevoeging behoeft… Dat ontneemt natuurlijk iedereen de smoes dat hij (maar meestal "zij") de telefoon heeft opgeladen.

#13 04-03-2014 21:27

Peter
Doorknoper

Weer een stuk of 40 patenten vandaag waaronder een paar heel opmerkelijke. De meest opmerkelijke is dat nu eindelijk de originele vingerbeweging-patenten van Steve Jobs zijn toegewezen. Het gaat dus over de zoombewegingen e.d., die meteen na de introductie van de iPhone, meteen door allerlei adroet-makers zijn gekopieerd. Dat beloof dus nog een hete strijd voor Samsung in de komende maanden….. Op zich is het triest dat de adroet-fabrikanten nog niet echt volwaardige alternatieven hebben kunnen ontwikkelen. Sterker nog…. een bedrijf als Samsung probeert via de achterdeur nogmaals een patent te verkrijgen op uitvindingen van andere bedrijven.
Een andere interessante is een patent voor het ontwerp en bijbehorende techniek, van een mogelijk model van een toekomstige iPhone. Het model loopt sferisch af, waarbij beide zijden als beeldschermen vloeiend in elkaar overlopen. Dit model is geheel uit één deel glas gemaakt en kan best wel eens te maken hebben met Apple's geheime project met het Sapfire, waarvoor onlangs in Illenois een grote nieuwe fabriek is gebouwd.

#14 14-03-2014 00:15

Peter
Doorknoper

Het lijkt erop dat Apple elk origineel onderdeel een elektronische "tag" gaat geven en dat alle originele onderdelen op die manier moeten gaan samenwerken. Dit kan een behoorlijke veiligheidsverbetering opleveren, maar ook een hoop discussie door al die boertjes, die zich buitenspel gezet gaan voelen.

Voorbeeld:

Je sluit je iPhone aan op een lader, die niet van Apple afkomstig is en de iPhone weigert dus dat ding te gebruiken. De iPhone wenst alleen met een originele lader te werken.

Dit patent gooit b.v. ook zand in de wielen van de EU-commissie, die op het punt staat een wet aan te nemen dat er enkel en alleen een mini-USB-standaard op telefoons mag worden toegepast als laadpunt.

Deze commissie is zo dom als het achtereind van een varken want ze begrijpen net zoveel van deze techniek als een deurknop. Apple maakt b.v. gebruik van een gepatenteerde aansluiting, genaamd Ligtning", die veel meer mogelijkheden biedt dan zo'n begrensde mini-USB. De Ligtning kan direct op een handzame beamer worden aangesloten en er is veel meer. In feite is het doordrukken van deze domme wet het resultaat van de lobby van andere producenten zoals Samsung en HTC, die op deze manier de ontwikkelingen van Apple willen dwarsbomen. Ik hoop dan ook dat de iPhone 7 of 8 geschikt zal zijn voor draadloos opladen en deze wet laat liggen waar hij ligt. In de prullenbak ermee dus!

#15 14-03-2014 00:26

Coupe
Bugelaar

Maar Peter, de Apple's laden toch wel op aan een niet Apple-lader als je maar het originele Apple snoer gebruikt. Althans, dat is mijn ervaring. Het rare is overigens wel dat mijn iPad niet oplaadt, zelfs niet als ik mijn originele snoer gebruik, aan de oude Apple-adapter met de vijfhoekige aansluiting... Dus consistentie is hen niet met de paplepel ingegoten....

Last edited by Coupe (14-03-2014 00:27)

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#16 14-03-2014 00:52

Peter
Doorknoper

Je hebt helemaal gelijk. Maar het komt in feite omdat Apple een doorlopend innoverend bedrijf is dat steeds weer nieuwe technische snufjes toepast. En dan moet je ook bestaande zaken aanpassen. Wat ik Apple daarin dan wel kwalijk neem is dat ze geen vervangende hulpmiddelen aanbieden, zodat je ook je oudere modellen nog op nieuwere zaken kunt aansluiten. Dat zal misschien niet altijd gaan, maar waar dat wel kan zie ik geen beweging in die richting. Waarschijnlijk wordt er ook op gegokt dat de meesten gewoon weer een nieuwe iPhone of nieuwe iPad willen hebben…...

#17 14-03-2014 00:57

Coupe
Bugelaar

De meesten misschien, maar dan hebben ze buiten mij gerekend. Ik vind dat het mij tot eer strekt dat ik juist die oudere apparaten blijf onderhouden en gebruiken. Want daarin ligt de sleutel tot duurzaam leven. We zijn toch zuinig op oudjes?
Het zou Apple niet misstaan, en misschien is het een vergeten USP, dat ze daaraan meer aandacht besteden, er zijn al veel te veel wegwerpproducten producerende ondernemingen.

Last edited by Coupe (14-03-2014 00:58)

#18 14-03-2014 01:53

Peter
Doorknoper

Apple maakt geen wegwerpproducten…… Zie deze MacBook van bijna 8 jaren oud, waar ik dit mee post. Producten gaan lang mee of blijven lang actueel functioneren. Dat maakt ook dat je je oude spullen nog door wil blijven gebruiken naast je nieuwe.

#19 14-03-2014 09:42

Coupe
Bugelaar

Peter wrote:

Apple maakt geen wegwerpproducten…… Zie deze MacBook van bijna 8 jaren oud, waar ik dit mee post. Producten gaan lang mee of blijven lang actueel functioneren. Dat maakt ook dat je je oude spullen nog door wil blijven gebruiken naast je nieuwe.

Dat is ook waarom ik mijn Apple MacMini zo aardig vindt, mijn iPod Classic koester en niet zonder mijn iPad 2 kan....

#20 18-03-2014 10:44

Peter
Doorknoper

Morgen is er een nieuw Apple-event. Het schijnt dat de iPhone 6 gaat worden gepresenteerd en dat de productie ervan is opgestart. De vraag is wat er dan nog meer gaat komen. De vorige event was bijna alles vooraf gelekt, maar nu is er veel minder bekend of hebben we ook minder te verwachten?

Board footer