Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 12-03-2014 12:41

Peter
Doorknoper

Scam???

Ik kreeg vanmorgen een mail die relatief officieel leek te zijn verstuurd door Apple:
2_1394620442.png

De enige inhoud in dit bericht dat mijn arwaan opwekt is de term "validation". Dit is een term die ik Apple nog nooit eerder heb zien gebruiken en meer wordt gebruikt om financiële gegevens e.d. in te geven.

Onder in het bericht staat ook "FAQ" als een link aangegeven, maar die link werkt niet.

Beide zaken maken dit mailtje dus verdacht en dus ben ik naar de Apple-site gegaan om mijn account te verifiëren en daar bleek idd helemaal geen sprake van enig "valideren". Het gebruikte mailadres moest ik zelfs nog even (via een echte) mail bevestigen om te bewijzen dat het echt van mij was.

TRAP ER DUS NIET IN ALS JE DEZE MAIL KRIJGT!!!

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 12-03-2014 13:16

Hart
Guest

Re: Scam???

Heel scherp Peter, dank!

Echt geluk is niet te koop.

#3 12-03-2014 13:28

trabant
Pruttelbakkie

Naar welke url verwijst dat "Click here to complete validation"?
Bij vergelijkbare mails (gek genoeg ook wel eens in het Duits!) leidt men mij naar iforgot.apple.com of id.apple.com .

Ken uw weerga.

#4 12-03-2014 13:38

Peter
Doorknoper

Dat heb ik niet uitgeprobeerd. Vergeet niet dat men gemakkelijk de inhoud van een site grotendeels kan kopiëren zodat het allemaal nog echter lijkt dan het is.

#5 12-03-2014 14:28

Coupe
Bugelaar

Peter, misschien overbodig om te vragen, maar heb jij je kopiescherm ook ff naar Apple gemaild? Ik heb de laatste tijd heel regelmatig phishing-emails van de zg INGbank gekregen en die stellen het op prijs als je de mail naar hen doorstuurt. Wellicht stelt Apple het ook op prijs....

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#6 12-03-2014 17:16

michelvdb
Rondzoeker

'Dear Customer' is ook een typische scam intro. Meestal spreekt een correcte onderneming haar klant aan met naam en toenaam.

Last edited by michelvdb (12-03-2014 17:17)

Hier staat niets, dus iets

#7 12-03-2014 18:38

Peter
Doorknoper

Coupe wrote:

Peter, misschien overbodig om te vragen, maar heb jij je kopiescherm ook ff naar Apple gemaild? Ik heb de laatste tijd heel regelmatig phishing-emails van de zg INGbank gekregen en die stellen het op prijs als je de mail naar hen doorstuurt. Wellicht stelt Apple het ook op prijs....

Goed idee. Ik stuur ze even een link naar dit topic. wink

#8 16-04-2014 20:51

Pieterr
Grapjas

De eigenaar van "The Safe Mac" website heeft onlangs dezelfde mail ontvangen en er iets over geschreven op zijn website:

http://www.thesafemac.com/beware-of-phishing-attacks/

#9 16-04-2014 21:08

Peter
Doorknoper

Ja die scam duikt vast nog wel op nieuwe plaatsen op. Je moet heel goed opletten. De laatste dagen wordt ik weer belaagd door z.g. mooie dames die een linkje plaatsen om van te "genieten". k heb net voor de aardigheid eens gekeken waar dat naartoe leidt en natuurlijk, hoe kan het anders….. naar een Canadese aanbieder van blauwe pilletjes.

#10 17-04-2014 22:14

Sypie
24/7 MacGek

Ow, ik kreeg gisteren een mailtje namens de Rabobank, althans dat zou ik als ontvanger moeten vermoeden. Helaas ben ik wakkerder dan dat, het kwam op een e-mailadres binnen die ik niet gebruik voor mijn bankzaken... Jammer joh!

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Board footer