Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 21-06-2014 20:41

jaconed67
oud en stout

Mac Mini OSX en OS 9 installeren.

Ik heb een mac mini  g4 Ik heb met enige moeite 10.4 er op gekregen
Nu wil ik er ook classic op draaien  maar de mini spuugt alle cd/dvd's uit
die onder os 9 zijn gemaakt

Ik heb het HD=tje in 2 partities verdeeld  op de 1e staat 10.4  Nu wil ik op de 2e 9.2
installeren om classic te kunnen gebruiken het lukt me van geen hout wat doe ik fout
en waarom wil de cd drive die geen anderen  lezen Kan die mini werken op os 9.2
Ik heb ook 10.5 geprobeerd maar ook die spuugt hij uit.

Mijn G 4 heeft er geen problemen mee
Kan ik die ossen met fire wire gewoon naar de mini copieren ??
De CD speler daarvan krijg ik alleen open met het toetsenbord onder os 10.4
onder os 9.2 krijg ik hem niet open Niet met toetsenbord Hoe dan wel ???

(opm. admin: Titel aangepast)

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#2 22-06-2014 12:57

Paul Sondervan
Import Hagenees

Re: Mac Mini OSX en OS 9 installeren.

Voor zover ik me kan herinneren kon je in Mac OS 9 de F12 gebruiken als eject toets.

#3 22-06-2014 14:01

Peter
Doorknoper

De fout is dat je eerst met OS 9 de 2 petities moet maken en op de ene OS 9 moet zetten en dan pas op de andere OSX. Daarna kun je switchen met opstarten zoals je zelf wilt.Grappig is dat op die manier ook de Appleworks-bestanden gewoon voor beide systemen te bewerken zijn en dat je Appleworks niet nog eens in OSX hoeft te installeren. Daar heb je dan wel AW 6.2.9 voor nodig.

Overigens is dit een software-vraag, dus zet ik het topic in het Mac OSX gedeelte.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 22-06-2014 16:35

jaconed67
oud en stout

Ja ik heb het gevonden Peter  Nog bedankt
Ik heb inmiddels via FW os 9.2.2 naar de 2e partitie gekopieerd en daarna OS 10.4 op de andere partitie en nu kan ik wel classic starten
Hij wil echter niet opstarten van OS 9
Ook wil het ding nog steeds geen CD's behalve os 10.4 instal lezen en  een externe cd speler usb ziet hij helemaal niet
Kan dat aan de interne drive liggen ??  Die maakt wel een enorm pokke lawaai voordat hij de cd uitspuugt
Ik denk dat ik het maar opgeef dat gerommel  elke keer het toetsenbord en scherm verwisselen met mijn andere g4
Ik hebeen grijze G4 en elke keer heb ik er een probleem mee om de lade van de CD speler open te krijgen
als ik er een niet apple toetsenbord aan heb Die geef ik van daag of morgen ook maar weg vandaar dat gerommel met
die mini

Ps ik zeg hieronder wel een computer laat weinig te raden  maar soms zijn het net vrouwen  en begrijp ik er geen bal van

Last edited by jaconed67 (22-06-2014 16:36)

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#5 22-06-2014 17:06

Peter
Doorknoper

Opstarten in OS 9 is wel cool omdat er allerlei spellen zijn die je dan nog kunt spelen en als je dat via Rosetta doet in OSX wordt dat veel te trasg.

#6 22-06-2014 17:07

Peter
Doorknoper

Overigens kun je er ook die RAM disk op FW aan hangen en daar DVD en CD in draaien. Ook spellen.

#7 22-06-2014 21:19

jaconed67
oud en stout

Peter wrote:

Opstarten in OS 9 is wel cool omdat er allerlei spellen zijn die je dan nog kunt spelen en als je dat via Rosetta doet in OSX wordt dat veel te trasg.

Alleen krijg ik die mini niet opgestart met os 9 zoals mijn grijze G4
Die mini wil alleen maar opstarten met os 10.4 Dus hoe krijg ik die mini opgestart met os 9
Ik heb va alles geprobeerd maar het lukt dus niet

#8 22-06-2014 21:29

Peter
Doorknoper

Dus je kunt niet in de voorkeuren OS 9.2.2 als opstartschijf kiezen? Als je dat niet kunt heb je waarschijnlijk toch iets niet goed gedaan.

#9 23-06-2014 14:26

jaconed67
oud en stout

Peter wrote:

Dus je kunt niet in de voorkeuren OS 9.2.2 als opstartschijf kiezen? Als je dat niet kunt heb je waarschijnlijk toch iets niet goed gedaan.

dat zal wel alleen ik weet niet wat Maar ik ga nog eens even prutsen

Van middag,
Ik heb de mini in 2 partities verdeeld(met os 10 instal dvd) en als target met FW aan mijn grijze G4 gehangen Die heb ik opgestart met de os 9.2 Instal cd en vervolgens dat op de 1e partitie van de mini geïnstalleerd. Daarna alles gerestart maar de mini wil niet opstarten van die partitie met os 9 Hij blijft maar mapje en vraagtekentje geven. wel kan ik os x op de 2e partitie installeren en dan zal die daar wel van opstarten denk ik  en zal classic onder os 10 denk ik wel te gebruiken zijn
blijft mijn probleem dat de mini geen andere cd/dvd's  dan de os 10 installer cd wil lezen en de meeste CD's die ik heb zijn met os 9 software en dus niet bruikbaar Dus als iemand raad weet ??

Last edited by jaconed67 (23-06-2014 16:53)

#10 24-06-2014 12:56

Peter
Doorknoper

Ik denk dat dit komt omdat je met 10.5 aan de slag bent gegaan. Je moet echt eerst via een CD met OS-9 de partities maken in OS-Journalled en van daaruit verder. De partitie voor OS 9  mag niet groter dan 9 GB zijn, want dan werkt het ook niet.

Board footer