Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#21 27-11-2014 10:04

jaconed67
oud en stout

Re: iMac trubbles

Hallo een kennis van mij heeft een 1TB externe HD  het probleem is dat zijn macboek de schijf wel ziet als 1TB en benadert maar zijn iMac ziet maar 100 GB van de schijf en zegt dan dat hij vol is en er maar 3gb nog over is  Dus wel aan MacBook
maar niet aan zijn iMac. Volgens zeggen heeft die dat wel voorheen gedaan maar op eens nu niet meer iemand een idee waardoor dat kan Hij gebruikt die schijf soms ook aan een PC met windhoos (8.1) bagger,

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#22 27-11-2014 13:46

Peter
Doorknoper

Ja. Waarschijnlijk is de schijf gebruikt als ™ en als je die schijf dan aan een Mac met een ander account hangt, blokt OSX het ™-gedeelte af en maakt het onzichtbaar.

Catch the noodle before you go freak!wink

#23 28-11-2014 10:14

jaconed67
oud en stout

Hoe krijg ik dat  TM er weer af ??  En wat is TM ??

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#24 28-11-2014 10:35

Paul Sondervan
Import Hagenees

TM = Time Machine. wink
Backup systeem van Apple.
Kun je aan/uit zetten in Systeemvoorkeuren --> Time Machine

Last edited by Paul Sondervan (28-11-2014 10:36)

#25 28-11-2014 11:02

Maya46
Vliegnimf

@Paul....als mijn Mac crashed en niet meer gemaakt kan worden....wat heb Ik dan aan de TM. Kan ik dan nog bij mijn gegevens, foto's, documenten e.d. om ze over te zetten op een nieuwe Mac?

Last edited by Maya46 (28-11-2014 11:04)

Chi pecora si fa, il lupo mangia ...........

#26 28-11-2014 11:37

Coupe
Bugelaar

Maya46 wrote:

@Paul....als mijn Mac crashed en niet meer gemaakt kan worden....wat heb Ik dan aan de TM. Kan ik dan nog bij mijn gegevens, foto's, documenten e.d. om ze over te zetten op een nieuwe Mac?

Ja, Paul, daar ben ik ook beniuwd naar. Ik laat mijn Mac Mini constant aangesloten aan een externe HDD om TimeMachine kopieen te draaien. Kan ik, als ik bv een nieuwere Mac Mini zou hebben, deze externe HDD als backup gebruiken om de inhoud over te zetten? Of moet de TM kopie teruggezet worden op een zelfde systeem?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#27 28-11-2014 12:06

Peter
Doorknoper

Ik kan wel vlug vlug het antwoord gaan typen, maar het is aan Paul gevraagd, dus wachten jullie maar even op Paul! wink

#28 28-11-2014 12:52

Paul Sondervan
Import Hagenees

@Peter, be my guest. wink
Als je nog aanvullingen/verbeteringen hebt, ga je gang.

Bij het herinstalleren op een nieuwe schijf kun je aangeven dat je een Time Machine-reserve kopie terug wilt zetten.

cleaninstall-600x450.png

Een nieuwe schijf bevat nog geen Recovery partitie.
Je kunt dan via het internet OS X installeren.
Opstarten via Command + Option + R
Na het downloaden eerst de HD formatteren (Schijfhulpprogramma --> Mac OS Uitgebreid (journaled)) en dan pas OS X installeren of Time Machine-reserve kopie terug zetten.

Bij een nieuwe Mac is het terugzetten van een Time Machine van een andere Mac niet aan te raden.
Ik heb dit wel eens geprobeerd en de iMac waar ik dat op deed wilde daarna niet booten.
Bij een nieuwe Mac kun je beter gebruik maken van de Migratie-assistent.

Hier een video hoe je een nieuwe schijf gereed maakt voor OS X.
[video]http://youtu.be/0K82njigCTA[/video]

Last edited by Paul Sondervan (28-11-2014 12:55)

#29 28-11-2014 13:34

Peter
Doorknoper

Een heel kleine aanvulling. Het probleem waar Paul op duidt, speelt met name een rol wanneer je "overleden" Mac nog een PPC was. Maar dat tijdperk zijn we allang gepasseerd.

De eerste belangrijke stap die je maakt is dat je alles organiseert vanuit hetzelfde account als dat op je "overleden" HD/Mac. En volgens mij kun je er ook voor kiezen om alleen de files terug te zetten als je dat wilt. Ik vind het zelf wel handig om ook de programma's terug te zetten, want dat scheelt weer een hoop opnieuw installeren. Eventuele updates volgen dan vanzelf wel weer.

#30 28-11-2014 14:08

Maya46
Vliegnimf

Bedankt Paul, we hebben een You Tube filmpje ( het wisselen van een harde schijf op een iMac) bekeken en snappen het nu helemaal!

Chi pecora si fa, il lupo mangia ...........

Board footer