Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 30-11-2015 15:00

Peter
Doorknoper

Klein --> Kleiner --> Kleinst

2_1448888100.png

Het ziet er naar uit dat de volgende generatie Macbooks nog maar één connector-poort krijgen. Het achterliggende doel is natuurlijk dat dit helpt om zoveel mogelijk ruimte vrij te maken voor de batterij. Je vraagt je natuurlijk wel af of één enkele connector niet erg kwetsbaar wordt. Ik ben ook benieuwd of Apple zelf een bijbehorend "Dock" en/of bijbehorende "Hub" gaat presenteren, of dit al achter de schermen met derden arrangeert.

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 01-12-2015 00:56

Sypie
24/7 MacGek

Re: Klein --> Kleiner --> Kleinst

In principe is dit er al, kijk maar naar de 12" MacBook. Deze heeft maar 1 poort en dat is een USB-C poort. Hubs zijn er wel, maar niet van Apple.

Op zich gaat het niet eens zo zeer om ruimte te maken voor de batterij. Het gaat er om dat er minder chips in het apparaat zitten, wat minder stroomverbruik tot gevolg heeft. Daarbij komt nog dat de verschillende chips meer koeling nodig hebben dan een enkele chip dat heeft. Ook hierin kan het ontwerp dus aangepast worden. En als laatste voordeel: het hele ontwerp kan platter gemaakt worden.

Of dit een goede ontwikkeling is? Ik denk het niet. De connectiviteit en mobiliteit gaat ten koste van design. Je loopt altijd met losse dingen te klooien, moet altijd alles bij je hebben naast je MacBook. Frustraties alom...

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 01-12-2015 08:44

Justhan
Wichelvrouwtje

Als ervaringsdeskundige (bezitter MacBook) moet ik je zeggen dat het "met losse dingen lopen klooien" eigenlijk heel erg meevalt. Ik heb de MB gekocht juist voor zijn mobiliteit en ik ben blij dat ik 's ochtends van huis kan gaan zonder dat ik minimaal een oplader moet meeslepen (dit in tegenstelling tot de meeste andere laptops die ik rondom me heen waarneem).
Tot nu toe (na een klein half jaar?) moet ik je zeggen dat ik alleen maar de voordelen zie, maar - zoals al gezegd - het ging mij juist om de mobiliteit.

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#4 01-12-2015 12:19

Peter
Doorknoper

De functionaliteit van de T-poort kan nog worden uitgebreid. Ik heb een patent voorbij zien komen om ook de audio via die poort te laten lopen. Dat zal in eerste instantie wel bedoeld zijn voor iDevices en later voor een MacBook. wink Het is al bekend dat deze USB-C poort op de komende iPhone 7, zal worden geplaatst.

#5 01-12-2015 13:14

Peter
Doorknoper

Intel integreert Thunderbolt in de USB-3 poort. Die USB-3 poort is ook die Apple gepatenteerd, maar zij hebben besloten om toepassing en ontwikkeling gewoon voor elk bedrijf toegankelijk te stellen.
Hier wat meer uitleg over toepassing e.d.:

"Apple’s decision to equip the 12-inch MacBook with just a single port was a controversial one, but the USB-C port Apple chose just got a whole lot more powerful. Intel announced back in June that it was integrating USB-C and Thunderbolt 3 to create “one compact port that does it all” – and that port just hit the market in the form of the revamped Dell XPS range.

That means that a single port combines superspeed USB, Thunderbolt, DisplayPort, PCI Express and power. The DisplayPort channel can simultaneously handle two 4K monitors.

Dell has opted to include two of the new ports, and this is an approach I think we can expect Apple to take with the new MacBook Air models (whatever they are actually called) and, in time, the MacBook Pro …
Such a move would, of course, be a controversial one – especially among power users, who have a whole raft of peripherals using existing USB and Thunderbolt connectors. But there are two reasons to think Apple will do it anyway.

First, the 12-inch MacBook provides a strong pointer to the company’s thinking: it’s exceedingly unlikely it would reserve the latest and greatest port for just the baby in the MacBook line-up. Second, Apple has consistently demonstrated its willingness to abandon what it considers legacy technology. It was the first major player to abandon the floppy drive in favor of an optical one, and the first to drop the optical drive from laptops aimed at the pro market.

But it’s good news for those of us who use Thunderbolt. A couple of years ago, it was looking to me like Thunderbolt might itself be on the way out. It never achieved mass adoption beyond Apple products, and I did wonder whether Apple might itself decide to move on. Intel’s decision to integrate it into USB-C gives the standard an assured future – and with even higher speeds as a bonus.

While there will be some short-term pain for those of us with an array of peripherals, there are solutions available, even for those who need to connect multiple devices while mobile."

Bron: 9to5mac

#6 01-12-2015 15:42

Paul Sondervan
Import Hagenees

Peter wrote:

De functionaliteit van de T-poort kan nog worden uitgebreid. Ik heb een patent voorbij zien komen om ook de audio via die poort te laten lopen.

Dat gebeurt nu ook al.
Ik kan d.m.v. de Thunderbolt-aansluiting geluid/muziek door luidsprekers van mijn Thunderbolt Display laten spelen.
(Niet dat ik dat wil, want het geluid klinkt heel erg hol. wink )

Last edited by Paul Sondervan (01-12-2015 15:45)

Board footer