Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 10-03-2018 16:55

Maya46
Vliegnimf

MacBook wil niet opstarten

Goedemiddag,
Probleem:Mijn MacBook Pro wil niet meer opstarten, als ik tijdens het aanzetten de shift toets ingedrukt houd krijg ik een schermpje waar ik keuzes kan maken zoals wachtwoord vergeten, ww werk niet meer en /of keyboard werkt niet.
Ik krijg dus ook niet het veilig opstart scherm.
Als ik het apple logo aan klik heb ik 3 opties:Opstartschijf, herstart en uitzetten waarvan de laatste optie (uit) wel werkt.
Ik kom er niet uit, graag wat suggesties in deze.
Mvg,
Peter Hart (van Maya)

Chi pecora si fa, il lupo mangia ...........

#2 10-03-2018 18:40

Sypie
24/7 MacGek

Re: MacBook wil niet opstarten

Het kiezen van de opstartschijf werkt niet of geeft geen oplossing?

Welke MacBook Pro heb je (modelnummer of model naam) ?
Heb je eventueel geprobeerd om met ALT ingedrukt op te starten? Je krijgt dan de keuze van welke bron je wilt opstarten. Mocht daar je harde schijf niet bij staan dan weet je voldoende, dan is je schijf niet al te best meer.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 10-03-2018 19:03

Peter
Doorknoper

Als dit zo ineens uit de lucht is komen vallen lijkt het er idd heel sterk op dan je HD het probleem veroorzaakt. Als je een ™-schijf in gebruik hebt, krijg je je Mac weer snel terug als je er een nieuwe schijf in hebt laten plaatsen.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#4 10-03-2018 19:28

Sypie
24/7 MacGek

Maar we zullen eerst moeten achterhalen óf het de schijf is... Daarom is het (in ieder geval voor mij) handig om te weten welke model we het hier over hebben.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 11-03-2018 16:59

Maya46
Vliegnimf

Sypie schreef:

Het kiezen van de opstartschijf werkt niet of geeft geen oplossing?

Welke MacBook Pro heb je (modelnummer of model naam) ?
Heb je eventueel geprobeerd om met ALT ingedrukt op te starten? Je krijgt dan de keuze van welke bron je wilt opstarten. Mocht daar je harde schijf niet bij staan dan weet je voldoende, dan is je schijf niet al te best meer.

Goedemiddag,
Dank voor je reactie.
Model nr:A1297
Part nr: MD311 N/A
Serial nr:C02H92DWDV11
17 inch MacBook Pro.
Ik heb geprobeerd met alt op te starten maar het beeldscherm blijft helemaal zwart.
Als ik opstart met shift ingedrukt dan komt zoals ik al schreef na een minuut een schermpje met wachtwoord vergeten?
Ik heb gisteren al geprobeerd om links boven op het appeltje te klikken en dan krijg ik de keus voor opstartschijf HD.
Deze aangeklikt maar dan krijg ik de boodschap dat deze schijf niet geschikt is om mee op te starten.
Graag je reactie.
Mvg,

Peter Hart.

#6 11-03-2018 17:02

Maya46
Vliegnimf

Peter schreef:

Als dit zo ineens uit de lucht is komen vallen lijkt het er idd heel sterk op dan je HD het probleem veroorzaakt. Als je een ™-schijf in gebruik hebt, krijg je je Mac weer snel terug als je er een nieuwe schijf in hebt laten plaatsen.

Goedemiddag,

Jij ook bedankt voor je reactie.
Zie mijn mail aan Sypie voor details.

Mvg,
Peter Hart.

#7 11-03-2018 18:21

Sypie
24/7 MacGek

Het is een 2011 model.

Voor zover ik (nu op afstand) durf te zeggen is het de harde schijf. Dit kun je eigenlijk heel simpel testen: maak op een andere Mac een USB-stick met daarop OSX geïnstalleerd, dus niet! het installatiebestand er op zetten maar écht OSX installeren op de USB-stick. Daarna kun je proberen of de MacBook wél van de USB-stick op wil starten wanneer je met de ALT-toets ingedrukt opstart.

#8 11-03-2018 18:56

Maya46
Vliegnimf

Sypie schreef:

Het is een 2011 model.

Voor zover ik (nu op afstand) durf te zeggen is het de harde schijf. Dit kun je eigenlijk heel simpel testen: maak op een andere Mac een USB-stick met daarop OSX geïnstalleerd, dus niet! het installatiebestand er op zetten maar écht OSX installeren op de USB-stick. Daarna kun je proberen of de MacBook wél van de USB-stick op wil starten wanneer je met de ALT-toets ingedrukt opstart.

Dank je wel voor de snelle reactie op deze Zondag.
Zou je mij in een paar stappen kunnen beschrijven hoe ik OSX op een stick kan zetten.
Gaat mij iets boven de pet.

Mvg,
Peter Hart.

#9 11-03-2018 19:07

Sypie
24/7 MacGek

Wat je in ieder geval nodig hebt: Een USB-stick van 16GB of groter of USB-schijf (mocht je nog een schijf op de plank hebben liggen) en een gedownloade versie van een OS X installatiebestand, het liefst dezelfde versie als die je nu hebt.

Is dat te regelen?

#10 11-03-2018 21:59

Peter
Doorknoper

Als je een internet aansluiting hebt moet je op kunnen starten via online.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

Forum footer