Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 17-08-2011 18:46

storko
BelBusBengel

Wat is de meerwaarde van een tablet.

Geachte forumleden.

Leest bijvoorbeeld dit artikel en denk daarna met ons mee. Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een tablet. Graag uw mening.

Laatst bewerkt door storko (17-08-2011 19:00)

C'est des hommes et d'eux seulement qu'il faut avoir peur, toujours.

#2 17-08-2011 19:27

Peter
Doorknoper

Re: Wat is de meerwaarde van een tablet.

Ik verhuis dit serieuze artikel naar "Hardware".

Ik denk dat dit de resultaten zijn va de eerste introductie van de iPad en zijn concurrenten. Mensen hebben een tablet gekocht, experimenteren ermee of het aan de verwachtingen voldoet en laten vervolgens de pc even links liggen. Als blijkt dat de tablet aan alle wensen kan voldoen, zal dat deel geen nieuwe pc kopen. Maar er blijft altijd een gebruikersgroep, die ander werk verrichten waaraan de tablet niet kan voldoen. Dan maakt de tablet gewoon geen kans en zal wel een pc gekocht worden. Het kan ook nog zo uitvallen dat het slechts een tijdelijke overgang naar de tablet betreft en dat er volgend jaar weer minder tabletten en meer pc's verkocht worden. Dat is vaak met een hype.....

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 17-08-2011 19:38

storko
BelBusBengel

Het woord:" hype " is meteen al gevallen. Het is wellicht een hype maar ik denk dat de tablet een blijvertje is. Maar als ik op pad ga en ik moet een computer meenemen neem ik liever mijn laptop mee. Ik heb het idee dat ik veel meer kan met mijn MacBook. Is een tablet meer een gadget?

#4 17-08-2011 20:11

Peter
Doorknoper

Dat zou wel kunnen. En zeker als je ineens ziet hoe de iPad de gaten heeft geslecht tussen pc en Mac. Maar meer nog de iPhone natuurlijk.

#5 18-08-2011 09:43

Justhan
Wichelvrouwtje

Wat je eigenlijk de laatste tijd al zag, was dat een grote groep van gebruikers meer overging tot het gebruik van laptops en  netbooks, voor het gebruik van vooral allerlei internetapplicaties (browsers, programma's om te e-mailen, te chatten, te "skypen", enz.). Ook de toch wel grote dekking van het internet heeft hierin een rol meegespeeld. De "gewone" pc is in het gemiddelde huisgezin daardoor gedegradeerd als een verzamelplek voor allerlei bestanden, die iedereen vanaf zijn/haar draagbaar apparaat kan benaderen.

Vaak zullen de meeste van dat soort gebruikers feitelijk al voldoende hebben aan hun smartphone. Nadeel is echter het (te) kleine scherm. Ik denk dat de kracht van de tablets dus vooral zit in de gerichtheid op deze (grote) groep gebruikers.

Deels heeft Peter gelijk wanneer hij stelt dat er sprake is van een hype, maar ik denk dat de kracht van het tablet vooral ligt in de door mij beschreven groep. Feitelijk hebben pc's, laptops en (zelfs) netbooks een overkill aan power, geheugen, enz. voor de gemiddelde gebruiker, die vaak niets anders doen dan gebruik maken van de mogelijkheden die het internet hen bieden.
Uiteraard zullen er altijd pc's blijven voor de gamers, professionals en een ieder die iets meer verwacht van zijn pc, maar ik denk wel dat de groep tablet-gebruikers een min of meer stabiele factor wordt. Tenminste, tot het moment dat men daarvoor weer een opvolger heeft bedacht.

Om nog even in te gaan op jouw visie dat je liever je laptop meeneemt dan je iPad, ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat bij hetgeen je moet gaan doen, je meer bekend bent met (en dus meer vertrouwen hebt in) de applicaties die je op je laptop hebt staan.
Wanneer ik alleen een pleitnota nodig heb, dan kan ik best op m'n iPad vertrouwen, want het ding heb ik al op m'n pc geschreven, maar als ik weet dat ik onderweg ergens echt aan het werk moet, dan heb ik ook liever m'n laptop, want echt schrijfwerk is niet zo prettig op de iPad.

Laatst bewerkt door Justhan (18-08-2011 09:47)

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#6 18-08-2011 10:22

Peter
Doorknoper

Daar heeft Justhan een goed punt. De functies en toepassingen zijn uit elkaar getrokken. Ik denk echter ook dat dit voor Apple nog maar het begin is van wat ze gepland hebben. Ik heb ruim een jaar geleden een patentaanvraag voorbij zien komen, waarin de verschillende devices naadloos aan elkaar gekoppeld kunnen worden. De "reader" kan dan als scherm dienen en de iPhone als pc. Dat zou kunnen als de iPhone in een klein toetsenbord "gedockt" wordt. Er komen nog veel leuke dingen aan. De digitale toekomst is er al voordat je er erg in hebt.

#7 18-08-2011 18:04

storko
BelBusBengel

Inderdaad heeft Justhan hier een goed punt. De tablet is voor voor gebruikers die niet meer doen dan een beetje internetten op de bank, skypen, mailen en chatten. Eigenlijk het overgrote deel van de mensheid. Het is, zoals Justhan al zegt, de invulling van het gat tussen de pc en de smartphone. Hierdoor krijgt het aandeel Apple wel meer waarde maar heeft een tablet, in mijn ogen, vooralsnog geen meerwaarde.

#8 18-08-2011 19:31

Peter
Doorknoper

Er schijnen heel veel problemen te zijn met rechtstreeks printer vanuit IOS. Ik heb al op een paar plaatsen laten vallen dat ze dan beter een PDF kunnen printen en die via Mac of pc "echt" uit te printen.

#9 18-08-2011 20:37

Sypie
24/7 MacGek

Eigenlijk is het heel simpel: veel mensen zitten alleen maar een beetje te surfen op het net. Beetje mailen en nog wat van die ontzettende basisdingen. Vanaf een tablet, waarmee je op bed, op de bank, in de keuken, in de auto of trein nog steeds je dingen kunt blijven doen is toch veel makkelijker dan een dure en zware laptop meeslepen? Bestandsbeheer is voor de meeste mensen niet eens nodig. Hiervoor hebben ze een laptop of computer staan, desnoods op het werk.

De ellende is dat we met z'n allen een display generatie worden. Zitten we niet achter/voor de PC/Mac dan is het wel voor de TV, smartphone of tablet. En display generatie is meer dan dat. We zetten ons zelf ook steeds meer in de etalage: kijk mij nou eens met mijn smartphone, tablet, laptop en desktop.

Ergens wordt ik er beroerd van. Kom ik achter de laptop vandaan en verkas ik naar de bank dan zit ik al snel voor een TV-scherm met de iPad van de vrouw in handen. De TV is puur voor het achtergrondgeluid want ik zit op de iPad een spelletje te doen en de vrouw ligt naast me te surfen op haar MacBook. Glaasje limonade voor de vrouw en we zijn weer helemaal gelukkig.

Gelukkig heb ik inmiddels mijn smartphone (iPhone 3G) aan de wilgen gehangen en bel ik weer old-fashioned met een toestel die NIET vastloopt tijdens het opstarten. Sterker nog, dit toestel is binnen 5 seconden up-and-running! Dat doet Apple niet na met de iPhone.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#10 18-08-2011 20:54

Peter
Doorknoper

Dat heeft tijd nodig he..... Tsja. Geluk mag nooit afhangen van een schermpje..... Jaco speelt graag spelletjes en misschien zou ik dat ook wel doen als ik in zijn schoenen stond. Gelukkig heb ik mijn fiets herondekt en rij ik er de kilo's vanaf alsof het broodjes zijn.... wink Ik had al lang een iPhone kunnen hebben, maar twijfel nog steeds. Lion is een groter probleem. Het duurt nog minstens tot 10.7.3 totdat de eerste kinderziekten eruit zijn. Maar het is natuurlijk wel zo dat ergens in 2012 Apple ook alweer 10.5 afschrijft en daarvoor ook geen updates en beveiliging meer komt. (Kan het niet wat langzamer???)

Forum footer