Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 29-12-2012 09:50

Ileon
Gast

Welke Mac?

Hallo,

Ik wil graag onze huis PC (W*nd*ws)  vervanger door een Mac. Het is mijn eerste ervaring met een Mac en ik en de familie willen eens uitproberen hoe een Mac bevalt. Daarom zitten we naar een gebruikte iMac te kijken (of Macmini).

Nu kom ik diverse advertenties tegen op a.o. Appletrader, Leapp en tweedehandsMac.nl.

Het verschilt van een iMac 9.1 core 2 duo 2,66 ghz 2GB intern, dezelfde versie met een 2,0 Ghz processor tot een wat oudere versie met een core duo en 1,8 tot 2,0 ghz.

We willen hem gaan gebruiken voor wat internetten, tekstverwerking, af en toe wat foto's bewerken etc.

Kan iemand een advies geven wat een versie is waar we nog even mee vooruit kunnen?

Bedankt

#2 29-12-2012 11:02

Justhan
Wichelvrouwtje

Re: Welke Mac?

Hallo
Allereerst welkom om dit forum.
Hetgeen wat jullie willen, is eigenlijk met alle huidige macs heel goed mogelijk, vooropgesteld dat het af en toe fotobewerken om redelijk simpele dingen gaat. Met dat laatste bedoel ik geen hele grote bestanden van honderden MB's, die je met allerlei filters wilt bewerken.
Belangrijk kan ook zijn om te weten wat het intern geheugen van de machine in kwestie is en of dit nog uitbreidbaar is.

Verder blijft het toch een kwestie van de financiën. Wat wil je uitgeven en wat is er te koop voor dat geld. Hou ook in de gaten dat een nieuwe (instap)Mini bijv. mogelijk gecombineerd kan worden met je huidige monitor. Bevalt de Mini dan kun je in een later stadium of een nieuwe monitor erbij kopen zodat je een goede set hebt of juist doorgroeien (alhoewel je het zo eigenlijk niet moet zien) naar een iMac, terwijl je je (dan oude) Mini bijv. bij je tv gebruikt.

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#3 29-12-2012 11:54

Peter
Doorknoper

Hoi Ileon.

Rond de 400 euro hab je al een heel redelijke iMac Intel, die je idd (omdat het je eerste zou zijn) via Tweedehandsmac.nl zou kunnen kopen. Met die Mac kun je alles wat je hebt opgegeven. Bij aankoop van een tweedehands Mac, is het gebruikelijk dat de verkoper minimaal de originele DVD's en handboeken e.d. bijlevert. Meestal zelfs de originele verpakking. Let daarop/vraag ernaar.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 29-12-2012 18:16

michelvdb
Rondzoeker

Als je keuze hebt tussen Core Duo en Core 2 Duo heeft deze laatste de voorkeur omdat Core 2 Duo 64 bit verwerkt. In de toekomst zal de Core Duo die enkel 32 bits loopt sneller uit de boot vallen.

Hier staat niets, dus iets

#5 29-12-2012 20:43

Sypie
24/7 MacGek

Core Duo wordt door de nieuwste versie van OSX ook niet meer ondersteund, wil je bijblijven dan is Core2Duo het minimum.

Omdat je zegt dat je huisPC vervangen wordt denk ik dat je al een muis, toetsenbord en scherm hebt. Deze kun je blijven gebruiken op het moment dat je een Mac mini neemt. Neem je een iMac dan zit je met een extra beeldscherm (die je altijd als tweede beeldscherm aan kunt sluiten...).

Voor een experiment en voor de ervaring zou ik een Mac mini nemen.

Mocht je rond de €550 uit willen geven dan zijn hier een paar redelijk nieuwe exemplaren.

Voor €325 (of een goed bod) heb je deze, iets oudere maar nog een prima machine.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 29-12-2012 22:13

Ileon
Gast

Bedankt voor de info!

De huiscomputer die ik ga vervangen in een oude laptop, ik moet dus ook een scherm en toetsenbord kopen. Vandaar dat mijn eerste keus uitgaat naar een iMac.

Ik heb er ondertussen eentje op het oog voor €500.

iMac 20" Core 2 Duo 2.4

Geheugen: 4 GB  Harddisk: 320 GB

Kunnen jullie me nog tips geven waar ik op moet letten als ik de computer ga bekijken en voordat ik evtentueel de Mac koop (zijn er bijvoorbeeld bekende problemen die kunnen ontstaan?)
De originele software is aanwezig.

Bedankt

#7 30-12-2012 00:35

Peter
Doorknoper

Als de eigenaar de eerste eigenaar is, zal hij de iMac klaarmaken met een "schone" installatie voor je en ook graag vertellen wat zijn ervaringen ermee waren en waarom hij wordt verkocht. Er zijn veel Maccers die elke 2 of 3 jaar een nieuwe kopen en de vorige weer verkopen. Op die manier brengt de gebruikte machine het meest op en kost het jaarlijst maar een paar honderd euro's om steeds een nieuwe Mac voor je te hebben.......

#8 30-12-2012 14:41

Sypie
24/7 MacGek

Bij die iMac zijn nog installatie-DVD's meegeleverd, zorg er voor dat je die krijgt. Een Mac zonder CD's is als een auto zonder kenteken deel 2.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 04-01-2013 00:16

Ileon
Gast

Iedereen bedankt voor de hulp.

Er staat nu een prachtige (tweedehands) iMac op mijn bureau waar ik nu een appeltje mee ga schillen.

#10 04-01-2013 00:27

Peter
Doorknoper

Heu.... kijk! Dat heb je snel beslist! Welk type en welk systeem? Wij zijn altijd benieuwd naar de grootte van het scherm en naar het type. Laat de meeste zaken maar aan de Mac zelf over. (zoals netwerk e.d.)

Forum footer