Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 30-01-2013 20:45

Sypie
24/7 MacGek

Re: Schrik, blauw scherm op iMac!

De tekst op deze pagina is bij het maken van een USB-opstartdisk érg belangrijk, lees deze eens goed door en controleer de genoemde instellingen (zoals GUID-indeling van de USB-schijf). http://support.apple.com/kb/HT1948?viewlocale=nl_NL

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#12 30-01-2013 23:01

Peter
Doorknoper

Hmmm ik ben helemaal geen fan van een installatie op een externe HD via USB. Dat komt omdat USB dus 100% bestuurd wordt door je hoofd CPU op je moederbord. Op Firewire krijgt die assistentie van de aparte Firewire-processor.

Ik begin ook een beetje kriebelig te worden..... Heb je die mini nu al eens aan de iMac gehangen (via Firewire) en de mini opgestart met de "T" ingedrukt?

De vraag is of die dan als FW-schijf op je scherm van de iMac verschijnt???

Catch the noodle before you go freak!wink

#13 31-01-2013 00:30

Almuric on Mac
Guest

Ik ga het opstarten op deze manier uitproberen.
Nu heb ik al wel een werkende computer, die af en toe hapert (beeld flikkerde af en toe).
Het steeds opnieuw opstarten en weer installeren is een tijdrovend verhaal ook omdat dit zonder installatie zeker 10 min duurt. Vandaar dat het ook lang duurt om alles uit te proberen. Ik ben er niet steeds mee bezig geweest. Vandaag heb ik geinformeerd waar ik hem kan laten onderzoeken en maken.
Ik ben absoluut geen expert maar meer gebruiker en moet alles opzoeken. Dat indrukken van de "T" wist ik nog niet.

#14 07-02-2013 00:42

Almuric on Mac
Guest

Werkt weer!

Na een nieuwe installatie op een gewiste interne HD, starte mijn Mac weer zeer traag op. Vandaag heb ik een pram reset uitgevoerd en opnieuw de HD als opstartschijf aangewezen. Dit lukte eerder niet omdat ik de melding kreeg Dat dit niet kon. De opstart tijd is nu weer 20 sec.
Ik kan in elk geval weer werken, of de HD alsnog kuren krijgt is afwachten.

Wat ik intussen te weten ben gekomen wil ik graag nog delen:
De Winkels die Apple verkopen zijn allemaal aangesloten bij dezelfde reparatieservice. Die service verschilt nogal, evenals de adviezen. De store in Arnhem is geen aanrader niet erg geinteresseerd. De winkel in Venendaal was telefonisch onbereikbaar. In Ede werdt een prijs genoemd van €250 voor het vervangen van de HD van 640 gig, in Arnhem ging men uit van €150. Onderzoek kost €75 dit krijg je bij repareren terug. Er zijn bedrijven waar je wel voor een vaste prijs naar toe kunt, vindt je op internet.
Het inbouwen van een HD is goed zelf te doen, op internet is zeer veel te vinden. Wat belangrijk is het type iMac en HD. Mijn Mac is van 2009 en 24" aluminium. Dit type staat erom bekend dat de HD warm wordt door matige ventilatie en er zijn klachten over stuk gaan van de HD. Omdat ik een Hitachi HD erin heb die niet meer geleverd wordt ben ik gaan zoeken naar een vervanging. Belangrijk is dat de HD niet te warm wordt zodat de op te verplakken sensor niet continue de ventilatoren laat aanslaan. Er is wel software te installeren om het eventueel te verhelpen. Bij latere types is dit mogelijk weer anders omdat dan gebruik gemaak moet worden van een sensor ingebouwd in de HD, wat het nog lastiger kan maken. Na veel zoeken heb ik een goede vervanging gevonden WD Caviar Green. Deze wordt niet warm. Deze schijf gaat tot 3TB. Enige nadeel is dat de toeren 5400 bedragen (de oude gaat tot 7200). Vanwege de cache is de vertraging hierdoor te verwaarlozen.Dus mocht de HD alsnog overlijden dan weet ik nu wat te doen.
Wat ik nu ook weet is dat het aan en uitzetten bij een iMac eigenlijk niet nodig is. Door het OS wordt haast een energie verspild.

Bedankt voor jullie hulp!

Board footer