Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 17-04-2015 10:38

Roberta
Uskoke

Foto's

Wie helpt mij met Foto's. Het is voor mij van essentieel belang dat ik de foto's op file name kan sorteren. Bij iPhoto had ik nog een work around verzonnen, maar Foto's plaatst de foto's helemaal willekeurig, en dat wil ik niet. Ik ben wel teleurgesteld in de enorme beperkingen die Apple je oplegt.

#2 17-04-2015 11:04

Peter
Doorknoper

Re: Foto's

JE kunt je "ouwe" look weer terugkrijgen door eerst de sidebar weer zichtbaar te maken via het menu en dan "alle foto's" aanklikken. En dan moet je eens wat proberen met de "Metadata-functie" die geheel nieuw is. Ik moet nu weer aan de slag in de werkplaats..... zal later ook eens verder kijken.

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 17-04-2015 11:32

Roberta
Uskoke

Tot nu toe mijn oplossing:

— Handmatig de foto's in Foto's op volgorde zetten. Bij synchroniseren neemt de iPad die volgorde over. Dat is wat ik wil, maar met 197 foto's in één album is dat geen pretje.

#4 17-04-2015 11:35

Roberta
Uskoke

Peter wrote:

JE kunt je "ouwe" look weer terugkrijgen door eerst de sidebar weer zichtbaar te maken via het menu en dan "alle foto's" aanklikken. En dan moet je eens wat proberen met de "Metadata-functie" die geheel nieuw is. Ik moet nu weer aan de slag in de werkplaats..... zal later ook eens verder kijken.

Dat moet ik met een nieuw album uitproberen, omdat ik van de andere foto's de metadata heb gestript. Dat was in iPhoto de work around om de foto's wel op volgorde te krijgen.

#5 18-04-2015 06:39

Peter
Doorknoper

Opvallend dat je wel je foto's kunt veranderen maar zelf niks meer aan scherpte hoeft te doen. De foto's worden nu automatisch zo scherp mogelijk gemaakt. Ik had in mijn verzameling nog wel een paar foto's staan die niet scherp waren en die zijn nu wel scherp. Ik meen dat ik dit vorig jaar ook als patent voorbij heb zien komen.
Maar met dit grapje zijn de mogelijkheden om verzadiging en contrast in te stellen ook verdwenen. Om zelf nog "wat" aan een foto te veranderen moet je eerst de foto selecteren en dan via het menu "Tools" kiezen. Dan verandert de achtergrond naar zwart en kun je wijzigingen aanbrengen zoals knippen en zwart/wit maken.

Roberta let wel op. Als je je gehele verzameling automatisch op naam gaat sorteren, raak je in het "alle foto's" overzicht wel het visuele overzicht kwijt. In feite zou jij in je metadata moeten kunnen instellen dat je per "event" (fotorolletje/import) je foto's op naam selecteert. Ik ga even kijken of me dat lukt.

#6 18-04-2015 07:16

Peter
Doorknoper

Heb even wat uitgezocht betreffende het nabewerken van foto's. Alles is nog mogelijk en zelfs meer dan voorheen. Maar je moet even de knopjes vinden..... Kijk hier maar even onderaan:
https://www.apple.com/osx/photos/
Als je even wat voorbeelden uitprobeert wordt het simpel.
Nu maakt Apple de foto's al automatisch optimaal qua scherpte, verzadiging e.d. maar je kunt allerlei instelmogelijkheden toevoegen met het knopje rechtsboven.

Ik snap nu ook wel wat meer van deze iCloud-versie. Maar daar moet ik ook even dieper induiken.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 18-04-2015 06:16[/merge_posts_bbcode]

Het hele idee van dit systeem is dat je foto's maakt met iPad en iPhone en dat die via iCloud automatisch op al je apparaten beschikbaar zijn. Dan hoef je dus niks meer te importeren naar je Mac b.v. Er is dan ook nog een iCloud share-gedeelte, dus het lijkt erop dat je dan ook geselecteerde foto's met anderen kunt delen.

#7 18-04-2015 15:01

Roberta
Uskoke

Peter wrote:

Het hele idee van dit systeem is dat je foto's maakt met iPad en iPhone en dat die via iCloud automatisch op al je apparaten beschikbaar zijn. Dan hoef je dus niks meer te importeren naar je Mac b.v. Er is dan ook nog een iCloud share-gedeelte, dus het lijkt erop dat je dan ook geselecteerde foto's met anderen kunt delen.

Tenzij je zo'n fossiel bent die foto's maakt met een Canon PowerShot A495 of Nikon Coolpix 5400....

#8 18-04-2015 16:39

Peter
Doorknoper

Maar jij hebt toch ook een iPhone? Ik heb er een stukje over op de voorpagina geplaatst.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 18-04-2015 15:39[/merge_posts_bbcode]

Wow.... dat met die foto's in "streaming" gaat echt vet!

Board footer