Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 25-10-2015 13:02

Roberta
Uskoke

Heidelberg Newcolor / Linotype Heidelberg scanners

Heidelberg Newcolor / Linotype Heidelberg scanners

Voor velen wellicht een topic "in de marge", maar in het verleden hebben nogal wat Linotype / Heidelberg scanoperators met Mac gewerkt. Gisteren heb ik een besloten video conferentie meegemaakt van bedrijven die nog over een Linotype of Heidelberg scanner beschikken. Er waren deelnemers uit o.a.: Nederland, Engeland, Amerika en Canada. Enige opmerkelijke punten:

— Vooral bedrijven in Amerika en Canada zijn verbolgen over het feit dat Heidelberg na een reorganisatie besloten heeft de scanner divisie af te stoten, en daarmee ook het onderhoud en de ondersteuning van deze scanners. Bijna van de ene op de andere dag kon een investering van duizenden dollars naar het museum gedragen worden. Dit wordt Heidelberg niet in dank afgenomen.
— Één monteur van Heidelberg uit Amerika is als zelfstandige ondernemer begonnen deze scanners te onderhouden. Dit is zo succesvol dat hij elk kwartaal op een ander continent aanwezig is om de scanners te onderhouden, maar anderzijds heeft het hem wel zijn huwelijk gekost. Vraagt nu begrip om zijn persoonlijke situatie en belooft de ondersteuning te verbreden.
— De Newcolor software is door een hacker aangepast en werkt nu ook op OS 10.11. Voorheen kwam hij niet verder dan OS 10.3., maar dit stuitte op steeds meer problemen. De G4 van Mac die hoofdzakelijk gebruikt wordt om onder OS 10.3. te draaien is berucht om zijn zwakke transformator, en steeds meer G4 machines vallen uit. In ieder geval is dit probleem nu opgelost.
— Alle Linotype en Heidelberg scanners werden aangesloten op SCSI. Revolutionair toen er nog geen USB of FireWire bestond, maar nu op geen enkele Mac terug te vinden. Een bedrijf uit Engeland probeert hier nu een oplossing voor te vinden, productie zal in China uitbesteed worden.
— GretagMacbeth is gestopt met Profilemaker om profielen aan te passen (Dit zijn geen ICC maar LAB profielen). De software is doorverkocht aan X-Rite, maar deze heeft een rommeltje gemaakt van de software en de gebruiksvriendelijkheid. X-Rite is inmiddels ook gestopt met de ondersteuning van Profilemaker. Wat nu?
— Men heeft geprobeerd met reversed engineering de printplaten in de Heidelberg scanners na te bouwen. Motivatie: het wordt steeds moeilijker om aan reserve onderdelen te komen. Dit blijkt inmiddels een ondoenlijke zaak, het zijn "6-laags" printen en die zijn bijna niet uit te zoeken, en te ingewikkeld om na te maken.
— Een andere groep is nu bezig te achterhalen welke programmateurs de Newcolor software hebben geschreven. Dat is lastig, want een groot aantal is met pensioen.

Interessante off-topic discussie:
— In Amerika neemt de verkoop van e-Readers af ten gunste van ouderwetse boeken. In tegenstelling tot wat internet pretendeert, is niet alle informatie aanwezig op het wereldwijde web. Veel boeken die nog in boekenkasten of bibliotheken staan zijn niet gedigitaliseerd, en daarom ook niet op internet, en dus ook op e-Readers aanwezig. Maar ook nieuwe titels worden niet altijd omgezet voor e-Readers.
— Men verwacht dat de vraag naar scanners enorm gaat toenemen als men zich realiseert dat veel informatie nog niet gedigitaliseerd is.

Linotype_Hell_Heidelberg_Topaz_3240_2_8115.jpg

Linotype / Heidelberg Topaz.

001845242.jpg

Heidelberg Tango.

166_jpg_a_1102925372406.jpg

Linotype / Heidelberg Saphir.

#2 25-10-2015 16:32

Peter
Doorknoper

Re: Heidelberg Newcolor / Linotype Heidelberg scanners

Dit onderwerp "scanners" is eigenlijk heel interessant. De analoge fotografie is aan een comeback bezig, omdat digitaal nooit de warmte en hoeveelheid kleuren kan matchen met analoog. Met een topscanner genereer je enorme bestanden, maar is de output bepalend om heel grote posters/canvas e.d. te kunnen printen op hoge kwaliteit. Ook het analoog afdrukken van foto's zwart/wit en in kleur, is weer in behoorlijke opkomst. De mensen geven trucjes aan elkaar door om handmatig bepaalde effecten toe te passen en om het beste resultaat te krijgen.

Volgens mij is een SCSI-kaart nog wel te plaatsen in een (vorige generatie Powermac. Er zouden ook nog convertors zijn van USB naar SCSI. Maar 10.3 is natuurlijk al lang passé. Ik heb hier nog 2 Macjes op 10.5 draaien omdat dat voor de G5 het hoogst haalbare is.

De voeding van een G4 kan overigens best nog wel vernieuwd worden door een handige Japie. Naar het blijft natuurlijk veel te traag t.o.v. de huidige machines.

Die machines verbruikten ook allemaal een hele berg stroom. Ik heb de G5 nog maar heel sporadisch aan en nu dus doorlopend de Mini aan de slag. De eerste energie-afrekening heeft bevestigd wat ik heb voorspeld. Ik heb tussen de 150 en 200 euro minder stroom verbruikt, door de Mini. Dan verdient de Mini zichzelf dus ook netjes terug op die manier.

Sokken met een knol zitten vaak veel fijner!wink

#3 25-03-2016 22:21

Gregorius
De Das

Mijn oude setup.

linotype-desktop.jpg

Saphir (1) met SCSI interface. Had met de mac waar deze naast staat al moeite omdat OS X het hele SCSI protocol eigenlijk niet meer wilde ondersteunen. Ondanks dat de scanner ook doorzicht kon scannen was het voor kleinbeeld volkomen ongeschikt. Leuk als je 4x5" of 8x10" fotografeert.

“Kun je dit eten?” 

#4 25-03-2016 22:42

Roberta
Uskoke

Voor kleinbeeld had men specifiek de T45 scanner ontwikkeld, of in het topsegment de Tango. De Topaz kon het ook, maar dan moest je het complete modellenbord verbouwen.

#5 26-03-2016 09:37

Gregorius
De Das

Dat hadden ze er alleen niet bij gezegd - in de informatie werd jubelend over KB gedaan en dankzij het grote densiteitbereik (3.6 meen ik) ook zeer geschikt voor dia..

Later de Umax 3000 gehad (niet thuis - op kantoor). Ook niet echt denderend. Enorme lawaaibak , ruimtevreter en ik had er een aparte SCSI-kaart voor nodig. Bleek een zeer matige investering.
Mijn drukker had een Topaz staan waar kleinbeeld mee gescanned kon worden. Prachtig resultaat. Ik heb het scannen daarna voor het overgrote deel uitbesteed.

“Kun je dit eten?” 

#6 26-03-2016 11:55

Peter
Doorknoper

Wat is nu een goede consumenten-scanner voor El Capitan?

Sokken met een knol zitten vaak veel fijner!wink

#7 26-03-2016 12:50

Gregorius
De Das

Voor documenten: je iPhone
Voor foto's, negatieven en dia's van behoorlijke kwaliteit: Epson V600 of een Canon F9000
Om je trouwalbum op het web te zetten: elke scanner boven de 100 euro.

Scanne valt of staat met de software - wat meegeleverd wordt is meestal instant teleurstelling. Goede software is ingewikkeld in gebruik en prijzig en je hebt er een goeie chauffeur voor nodig om de boel te besturen.

“Kun je dit eten?” 

Forum footer