Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 15-10-2017 18:30

Justhan
Wichelvrouwtje

Alternatief voor iTunes?

Lieve mensen,

Zoals het onderwerp al aangeeft, ben ik op zoek naar een alternatief voor iTunes. De reden: iTunes schijnt tegenwoordig een eigen leven te lijden, zodat het bijv. in plaats van een heel nummer slechts een deel daarvan afspeelt of zomaar een album door elkaar husselt. Kortom allerlei ongein, die maken dat ik inmiddels uitkijk hou naar een alternatief.
Het geheel aan muziek staat op een NAS (bijna 3 TB) en wordt via een iMac (Retina 5K, 2017, macOS High Sierra) naar een DAC gestuurd. Versie iTunes 12.7.0.166. Verschijnselen deden zich ook voor bij het vorige OS en dus ook bij eerder iTunes-versies.

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#2 15-10-2017 21:13

Sypie
24/7 MacGek

Re: Alternatief voor iTunes?

Hier een lijstje met alternatieven: https://alternativeto.net/software/itunes/

Als ik zo de beschrijvingen lees komt Clementine het dichtst in de buurt als het gaat om het beheren van een bibliotheek. De meeste programma's in dat lijstje zijn alleen maar spelers die voor de rest niks doen aan beheer van je bestanden.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 15-10-2017 21:41

Peter
Doorknoper

Ik zou er wel eens in willen duiken om de oorzaak vast te stellen. Ik heb zelf nog nooit problemen met iTunes gehad maar je moet alles wel basic houden.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 16-10-2017 07:42

Justhan
Wichelvrouwtje

Dank je wel Sypie, ga me er eens in verdiepen.
@Peter: ik heb tot voor een klein half jaar nimmer problemen gehad met iTunes, maar of het nu is omdat de bibliotheek aan muziek te groot is geworden, of dat het een andere oorzaak heeft, geen idee. Het is - uiteraard - een bibliotheek aan muziek van jaren en jaren.

(Jamie Oliver)

#5 16-10-2017 08:50

Peter
Doorknoper

De files worden veel te scherp "getagged" door Apple. Aangekochte muziek waarvan je de drm niet hebt verwijderd kan de zaak ook in de war gooien. Je kunt het best alle aangekochte muziek meteen op CD branden en meteen weer als 256 (of lossless) kbps mp3 importeren en de originelen weggooien. Ook nummers die via een Windows-systeem (of ander) zijn omgezet en zo dus geïmporteerd, kunnen de zaak in de war gooien. iTunes kan verschrikkelijk "eigenwijs" en daarin ook hardnekkig zijn. De meeste problemen waarover je soms leest, zijn gekomen nadat Apple Music is ingevoerd.

#6 16-10-2017 10:59

peterp0st
The Postman

Ik dacht "probeer Clementine even" maar mijn muziek staat op een externe schijf en ik zie niet de mogelijkheid om hem daar naar toe te loodsen.

Laatst bewerkt door peterp0st (16-10-2017 11:00)

#7 06-04-2018 08:35

Peter
Doorknoper

Ben je alk verder gekomen Hanneke? Ik heb zojuist ontdekt dat Apple de mogelijkheid om een MP3-kopie te maken, in iTunes heeft weggeveegd. Nu moet je dus "branden" en weer importeren om MP3's te maken om evt. aan een ander door te geven. Bij mij speelt dit wel eens een rol omdat we (via koor en componeren) nogal eens discuteren en dus elkaar wat moeten kunnen laten horen.

#8 06-04-2018 12:09

Justhan
Wichelvrouwtje

Eigenlijk niet; de alternatieven die ik links en rechts heb geprobeerd, doen het nog minder goed dan iTunes.
Het prettigst werkt nog het programma van de NAS ... sad

Laatst bewerkt door Justhan (06-04-2018 12:11)

(Jamie Oliver)

#9 06-04-2018 13:03

Deskman
Opperdummie

Het is niet waar dat iTunes geen MP3's meer maakt.

iTunes_mp3.png

Als je bij je IMPORT settings kiest voor MP3 dan krijg je bij het menu voor conversie óók MP3

Hoewel ik iTunes een draak van een programma vind kan ik er nog steeds prima mijn online en offline muziek mee uit de speakers krijgen. De vraag is dus wat er mis is gegaan of bij welke verandering in het systeem je de draad bent kwijtgeraakt.

Ondertussen is er voor iTunes geen enkel net zo breed functionerend alternatief.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

#10 06-04-2018 16:03

Peter
Doorknoper

De tekst is dus aangepast.........

Forum footer