Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 07-02-2018 23:25

Sypie
24/7 MacGek

Reparatie iMac 27" mid 2011 met defecte videokaart

Aanstaande vrijdag krijg ik een iMac op de werkbank met een defecte videokaart. Deze moet even samen met mijn pizza in de oven en dan doet die het weer een aantal jaren. Daarnaast kan ook de boel even netjes uitgestoft worden en mogelijk nog een SSD upgrade on the side.

Ik ga proberen terloops wat foto's te maken van dit proces. Er zijn uiteraard genoeg YouTube filmpjes over dit onderwerp, ik zal proberen de foto's wat gedetailleerd te houden.

Bij dezen al vast het topic aangemaakt zodat ik daar vanaf vrijdag zo wat info in kan zetten voor de geïnteresseerde kijker.

Vooraf al vragen hierover? Stel ze gerust.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#2 10-02-2018 18:23

Sypie
24/7 MacGek

Re: Reparatie iMac 27" mid 2011 met defecte videokaart

Daar gaat 'ie dan.

Het probleem, in vol ornaat. 27" pure schoonheid waar je geen bal aan hebt als er geen enkele pixel gefabriceerd wordt.
No90j7L.jpg

Zo, even het plastic frontje er af, LCD weggehaald en de ware schoonheid bewonderen. Jammer dat de beste en mooiste techniek altijd weggestopt wordt.
dSTNbPB.jpg

Kijk, daar zit het probleem. Het probeert zich nog te verstoppen voor mijn berenklauwen maar helaas, ik heb 'm toch gevonden.
XnZ0M99.jpg

Dit is 'm dan. Een printje van 8 bij 10 cm groot ongeveer. In het midden een mooi "stadion met parkeerplaats" wat de grafische chip is. Helaas zit er ergens een soldering niet meer lekker vermoed ik. De boel is op de foto aardig opgepoetst en schoongemaakt. Al die koelpasta er afgedweild en met alcohol en een tandenborstel de restjes tussen de componenten weggepoetst.
tyLVz5D.jpg

Het blijft toch een prachtig stukje techniek. Zo klein en verfijnd, zo mooi en toch zo'n groot probleem veroorzakend.
xjSQwU1.jpg

Even ter vergelijking met een peutertandenborstel. De grootste onderdelen, in een cirkel tussen die 4 schroefgaten, zijn ongeveer 1 bij 2 mm. Dat zijn geen zaken waar je met je lompe soldeerbout even in gaat lopen peuteren, ook niet met hete lucht. Die dingen worden zo weggeblazen.
v24yPNy.jpg

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 17-02-2018 22:14

Sypie
24/7 MacGek

Na de videokaart schoongemaakt te hebben was het tijd om de daadwerkelijke reparatie te gaan doen. Uiteraard weer met een stapeltje foto's als bewijsmateriaal big_smile

De videokaart in de auto mee naar een vriend die een gasgestookte oven heeft. Ik wilde geen risico nemen met een combi-oven die toch enige trillingen genereert.
nuozYGE.jpg

Voorbereidingen voor het bakken van de videokaart:  4 bolletjes aluminiumfolie voor onder de kaart. Zo komt de hete lucht ook onder de printplaat waardoor de kans op reparatie groter is. Uiteraard is het ook bedoeld om te zorgen dat de solderingen onder de prietpraat niet direct op een plaat of rooster komen te liggen.
K0MniO2.jpg

Lekker warm in de oven. 9 minuten op 200 graden moet voldoende zijn.
CBzK1t4.jpg

Na dit hele avontuur weer een boel koelpasta er op om de boel weer te monteren. Hier is de kaart weer op z'n vertrouwde plekje te vinden: lekker warm op het logic board.
XH7ecnL.jpg

Het resultaat: opstarten is weer mogelijk en er is beeld.
GyXJ7C7.jpg

Wat me wel opviel bij het opstarten was dat het écht 3 minuten (getimed) duurde voordat ik het bureaublad zichtbaar had. Deze iMac draaide nog op een HDD. Ik zeg nadrukkelijk draaide, inmiddels is er een SSD geïnstalleerd. Ik moet alleen nog een behuizing hebben voor de grote harde schijf die er uit gekomen is, deze kon ik niet aan het draaien krijgen met een SATA bordje voor een 2,5" schijfje.

Via het grote boze internet heb ik 10.13 gedownload en geïnstalleerd, de iMac start nu koud op binnen 30 seconden. Dit is gemeten van het indrukken van de power-knop tot en met het zichtbaar zijn van het bureaublad.

#4 18-02-2018 22:31

trabant
Pruttelbakkie

Die oventruc is hier eens met de grafkaart van een witte 24" iMac (het sept 2006 model) gedaan. Na inbouw deed alles het weer, en heb ik de machine gewoon eens aan laten staan. Na ± een maand was het dan toch over. Waarschijnlijk voorgoed.

Ken uw weerga.

#5 19-02-2018 00:42

Sypie
24/7 MacGek

Een meneer die deze reparatie zo gedaan heeft en daar een YouTube filmpje van gemaakt heeft liet weten dat 2 jaar na dato de boel nog steeds werkt. En ja, het is niet mijn Mac... Het is alleen dat ik 'm min of meer gerepareerd heb voor de eigenaar. Hij had ook €600 neer kunnen tellen voor alleen een videokaartje voor deze machine.

#6 21-02-2018 20:05

Sypie
24/7 MacGek

Inmiddels een USB3 behuizing binnen gekregen van de eigenaar van de iMac om alle data over te zetten naar de SSD. De beste man doet aardig aan fotobewerking dus dat zijn nogal wat GB's. Over 45 minuten is de boel klaar, dan zullen er 3 accounts op de iMac staan die zo gebruikt kunnen worden op de nieuwe SSD.

Al met al weer een leuke ervaring. Nooit geweten dat die grote iMac's zo simpel in elkaar zitten.

EDIT:
Zo, alle 3 de accounts zijn overgezet, wat iets langer duurde dan de initiële tijd die er aangegeven werd. Uiteindelijk toch alles netjes zodat Time Machine weer direct verder kon gaan met het maken van een backup.

Wel jammer is dat mensen de waarde van iCloud niet willen inzien, het heeft toch écht wel wat voordelen om te gebruiken. Misschien maar eens wat "use cases" voor schrijven.

Board footer