Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#111 12-04-2018 07:20

Deskman
Opperdummie

Re: Spy Google

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

#112 12-04-2018 08:48

Peter
Doorknoper

Dat is ook waar natuurlijk. Als je dagelijks dezelfde websites bezoekt, betekent de door Apple ingebakken bescherming helemaal niks voor je. Met name Facebook en Google profiteren daar het meest van. Ik zelf ben nooit op FB geweest en ik maak nauwelijks gebruik van diensten van Google. Ik krijg dus ook geen advertenties voorgeschoteld. Het programma "Cookie" dat ik (met veel plezier) gebruik veegt elke 5 minuten alle ongewenste cookies weg. En omdat er z.g. "Zombie-cookies" bestaan en omdat ik nog een gewone HD heb, weet ik dat die "zichzelf her-installerende" cookies doorlopend verwijderd worden, ook als ik dus niet meer surf. Het programma heeft nu onlangs ook een "pauze-button" gekregen, zodat je dat verwijderen even kunt stopzetten als je naar de bank moet of naar b/v/ "mijnoverheid" of i.d. wat niet werkt zonder toestaan van cookies. Het programma zet alle binnenkomende cookies keurig in een z.g. "sandbox" waardoor kwaadwillenden in de woestijn terecht zijn gekomen en niet je data kunnen komen. Met name de Chinezen gebruiken ook speciale cookies om je computer leeg te tappen........ Die hadden ze al in 2007, zoals ik had bemerkt toen in China bezocht. Ondertussen hebben ze nog veel geavanceerdere technieken en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet alleen door de Chinezen worden gebruikt.

Sokken met een knol zitten vaak veel fijner!wink

#113 12-04-2018 09:13

Peter
Doorknoper

Over tracking cookies is natuurlijk ook nog wel wat te melden. Ik meen dat ze ondertussen al door de Nederlandse wet zijn verboden, maar het is een schimmig werkveld. De grote mannen achter de advertentie-business zien ons als gewillig surf-vee, dat ongevraagd en ongewild advertenties wenst te bekijken, waarvan zij de inhoud bepalen. Ze verschuilen zich in de luwte van het internetgebruik en creëren een inkomstenmodel voor wegsite-eigenaren. En door een simpele click betreffende het cookie-beleid van die websites, mag je hun website bekijken/bezoeken. Met name websites van o.a. media en verzekeraars, gooien je boordevol met allerlei cookies, waarvan de werking en echte toedracht meestal bij de wegsite-eigenaar niet eens bekend is. Dus de adverteerders verschuiven zich achter de toestemming die je aan de wegsite-eigenaar geeft....... Als je b.v. de NRC bezoekt, ontvang je een tracking-cookie.

Mac4dummies is cookie-clean. Wij houden geen statistieken bij, al ben ik wel eens benieuwd wie toch al die lezers hier zijn! In ons geval hopen we dat we soms een steentje bijdragen aan gebruiksgemak e.d., ook ben je hier niet geregistreerd. Uiteraard hebben we ook een "gesloten" onderdeel, waar we als geregistreerde gebruiker elkaar van minder serieuze en heel serieuze zaken kunnen informeren. Om dat te bezoeken moet je dus (gratis) registreren. Bij die registratie blijf je nog steeds anoniem, buiten het feit dat je wel een werkend email-adres moet aanleveren om eventuele nood-berichten te kunnen ontvangen of om met een andere gebruiker te kunnen communiceren. Ook die gegevens worden dus buiten elke vorm van indexering o.i.d. gehouden. Elk half jaar wordt het gebruikersregister opgeschoond. Soms registreert iemand zich en post vervolgens nooit een vraag of i.d. Dat worden die dus na een half jaar weer verwijderd.

#114 12-04-2018 15:19

Paul Sondervan
Import Hagenees

@Peter
Als ik naar Facebook of Defacer in de Safari Extensions Gallery zoek, dan wordt geen van de 3 door jou genoemde extensies gevonden. sad

#115 12-04-2018 18:22

Peter
Doorknoper

Dat is vervelend Paul. Ik heb gewoon verondersteld dat die extensies nog in de lijst zouden staan. Bij mij functioneren ze ook nog gewoon. Wat zou de (ongetwijfeld vervelende) reden kunnen zijn dat Apple ze heeft verwijderd?

#116 12-04-2018 21:56

Peter
Doorknoper

Overigens even gezocht naar de websites van de ontwikkelaars en daar staan nu mooi gegevens van FB op, dus ik denk dat de slimmeriken van FB hun hebben "uitgekocht"...... Dan hebben die ontwikkelaars hun apps dus met een mooie donatie afgestoten en FB heeft ze in doofpot gestopt.

#117 13-04-2018 10:07

Peter
Doorknoper

Spijtig dat jullie die extensies nu niet meer kunnen installeren. De media meldt dat de gebruikers niet erg hard aan de gang zijn om hun privacy op Facebook aan te passen. Eigenlijk ook wel logisch. De meeste mensen willen daar niet eens over nadenken en beseffen niet dat ze als melkvee worden behandeld.

#118 13-04-2018 10:35

Deskman
Opperdummie

Ik kan nog steeds AdGuard aanbevelen. Ik heb een lifetime licence voor OS X en iOS en het werkt met een app (niet als een plugin) in de achtergrond en op die manier in elke browser die je gebruikt. Als web-bouwer gebruik ik 6 verschillende browsers en moet regelmatig ook de functie uitzetten om te kijken wat mijn websites doen - zoals advertenties tonen. Maar ik heb absoluut geen last van rare aanbevelingen in mail of op facebook. Het blockt ook de nu ineens beroemde facebook-pixel en andere tracking methodes.

Voor zoeken kun je (ook in safari) https://duckduckgo.com gebruiken als zoekmachine - die zoekt zonder sporen achter te laten. En in Facebook moet je gewoon alles uitzetten dat connecties heeft met apps of data met anderen wil delen.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

#119 13-04-2018 11:06

Peter
Doorknoper

Zoeken met DuckDuckGo kun je nog beter via de extensiebutton in je Safari-menu doen. Dan voorkom je dat Safari weer ongevraagd al die z.g. "favicons" al gaat inladen. Waarom Apple deze automatiek heeft bedacht is me ook een raadsel.

#120 01-05-2018 09:56

Peter
Doorknoper

Het begint er al op te lijken dat Facebook vanzelf implodeert.

Forum footer